Voor literatuurlijst klik hier. BOUW EEN GELUKKIG GEZIN
Deze publicatie bevat artikelen over verschillende facetten van het
gezinsleven. Het is niet bedoeld als volledige gids om huwelijks- en
kinderopvoedingsproblemen op te lossen; ook bestrijkt het niet alle aspecten
van het gezinsleven. Toch hopen wij dat dit materiaal de lezer meer bewust
zal maken van het grote belang van een gelukkig en standvastig huwelijk als
een gezonde basis voor een goed geïntegreerd gezin. Zelfs in een hecht
gezinsverband zullen zich tussen man en vrouw zo nu en dan problemen
voordoen. Waar twee mensen samen leven is dat onvermijdelijk. Maar soms
bestaat de neiging om zulke problemen eerder te verzwijgen dan ze openlijk
het hoofd te bieden. Wij zijn van mening dat het noodzakelijk is om zulke
problemen te onderzoeken en het hoofd te bieden, teneinde doeltreffend met
ze af te rekenen. Hopelijk zullen de voorbeelden en suggesties in deze
publicatie in dat opzicht van nut
zijn.
De mens is
gemaakt naar Gods beeld, en de verhouding in een gezin is gevormd naar een
veel hoger soort verhouding op geestelijk niveau. Vader, moeder en kinderen
zijn afzonderlijke, unieke individuen geschapen naar Gods beeld. Als
zodanig, draagt elk van hen op unieke wijze bij tot de totale eenheid van
het gezin, en elk dient daarom het respect en de waardigheid te krijgen die
hij verdient. Door het waarderen van ieders persoonlijke rol in het gezin,
en door elk lid een gevoel van eigenwaarde toe te staan, wordt de eenheid
van het gezin versterkt. Wat binnen het gezin gebeurt, is niet alleen van
buitengewoon belang voor de toekomst van elk van
zijn
leden, het zal
ook zijn
invloed hebben
op de omgang met anderen in Gods gezin, de Gemeente en de houding t.o.v. de
gemeenschap als geheel. LIEFDE EN HUWELIJK HEBBEN HUN EIGEN SPELREGELS Het zal niemand verbazen te vernemen, dat echtparen
van mening kunnen verschillen. In feite doen ze soms meer dan van mening
verschillen. Ze maken ruzie! Hoewel men het liever geen ruzie noemt, maar
”onenigheid”. Dit artikel gaat over gelegenheden al dan niet kalm
hete hangijzers te bespreken, de communicatie in een huwelijk te verbeteren
en ware intimiteit tussen man en vrouw te vergroten. Vaak is een echtelijk meningsverschil een gevolg van
een storing in de bestaande gemeenschap tussen man en vrouw. Deze storingen
kunnen zich om een aantal redenen voordoen – emotionele frustraties,
gekwetste gevoelens, onbegrepen rolverwachtingen en elke mogelijke variëteit
van slechte communicatie. Er is bekwaamheid en zelfbeheersing voor nodig om
deze afbrekende kibbelpartijen om te zetten in ”eerlijke gevechten”, die de
communicatie tussen man en vrouw verbeteren, problemen oplossen en positieve
resultaten afwerpen. Het kan door enkele spelregels in acht te nemen: 1) Blaas stoom af op je eigen manier Wat ook de aanleiding van een meningsverschil is, als
het eenmaal begint kunnen mensen buitengewoon boos worden. In een sfeer van
angst, spanning, frustratie en gekwetste gevoelens kunnen feiten verdraaid
worden en wordt er niet altijd verstandig gepraat. In plaats daarvan kunnen
bijna aan elke uitspraak slechte bedoelingen toegedicht worden. Woorden
kunnen eruit gelicht, opgeblazen en gedeeltelijk of geheel uit hun verband
gehaald worden. Als dus een paar kennelijk op een verschil van mening
afstevent, is het het beste het niveau van hun emotionele toestand omlaag te
brengen voor ze beginnen. Ieder van ons heeft zijn of haar eigen specifieke
manier van stoom afblazen. Sommige mensen gaan graag een eind lopen; anderen
zullen zich in heftige sportactiviteiten willen storten. Hoe u het ook doet,
blaas stoom af! Dat is niet hetzelfde als agressie luchten. ”Hij moet zijn
agressie kwijt kunnen,” zeggen psychologen. Men zou daarvoor bijvoorbeeld
met bokshandschoenen op een zandzak kunnen gaan slaan. Maar de Bijbel zegt
dat we ons moeten beheersen om een evenwichtig persoon te worden. 1 Corinthiërs
9:25
En al wie aan een wedstrijd deelneemt, beheerst
zich in alles... Vers 27
… ik tuchtig mijn lichaam en houd het in
bedwang. Blaas dus geen stoom af op anderen, maar oefen in
zelfbeheersing. Breng emoties onder controle. Soms moet er gepraat worden en soms is het beter er
een tijd overheen te laten gaan en dan blijkt het probleem later nauwelijks
nog een probleem te zijn. Als uw aanvankelijke boosheid gekalmeerd is, kunt u
wel verkiezen het hele geval te vergeten. Zo niet, dan bent u gereed om
regel 2 uit te voeren. 2) Redetwist met de juiste persoon Dit kan belachelijk klinken. Ten slotte, kunt u
vragen, met wie anders zou ik van mening verschillen? Wat deze regel
feitelijk betekent is, dat we moeten redetwisten met de persoon op wie we
werkelijk boos zijn en niet met een onschuldige ruzie moeten zoeken. Als u,
bijvoorbeeld, boos bent op uw chef, moet u het niet afreageren op uw vrouw.
Als uw vrouw het probleem is, moet u het niet uitleven op de kinderen of de
hond. Een duidelijk teken, dat u met de verkeerde persoon redetwist, is als
uw boosheid naar verhouding van het eigenlijke vergrijp buiten alle
proporties is. Dit soort meningsverschillen kunnen we aanduiden als
het verplaatsen van affect of emotie – het ontladen van uw frustraties,
boosheid en agressies op anderen. Kinderen zijn hiervan vaak de dupe. Zij
worden soms uitgescholden, geslagen of bekritiseerd omdat hun ouders door
anderen en niet werkelijk door hen gefrustreerd zijn. Dit afreageren is wreed en stelt iemand in staat een
confrontatie met het werkelijk aanwezige probleem uit de weg te gaan. Het
lost niets op. Spreuken 3:30
Twist niet met iemand zonder oorzaak,
indien hij u geen kwaad heeft gedaan. 3) ”Twist” over het juiste onderwerp U zou er verbaasd van staan hoeveel twisten begonnen
en verwoed uitgevochten worden over de verkeerde onderwerpen! Vaak ontdekken
mensen die om hulp wordt gevraagd dat de problemen die mensen voorleggen
niet de wezenlijke problemen zijn. Een echtgenoot kan bijvoorbeeld kritiek hebben op de
manier van huishouden van zijn vrouw, terwijl hij in wezen ontdaan is over
het vele twitteren van zijn vrouw, want daardoor krijgt hij geen gelegenheid
om met haar te praten over zijn werk en zijn sport. Of een vrouw kan kritiek
hebben op haar man omdat hij altijd maar praat over zijn werk en zijn sport,
terwijl zij in wezen gekwetst is omdat zij vindt, dat hij haar niet genoeg
aandacht en genegenheid schenkt. Als we een verschil van mening hebben, moeten we bij
onszelf zorgvuldig te rade gaan wat we voelen en wat precies de bron van
onze irritatie is. Een echtgenoot zou zichzelf moeten afvragen: ”Ben ik
werkelijk boos over de manier van huishouden van mijn vrouw. Is dat waar het
om draait?” Natuurlijk is het soms moeilijk – vernederend, gênant en
mogelijkerwijs pijnlijk – voor ons om onze partners deelgenoot te maken van
wat ons werkelijk dwarszit! Het vereist moed om ons uit te spreken en bloot
te geven. Wij worden kwetsbaar als we laten zien wat ons werkelijk kwetst.
Het zou tegen ons gebruikt kunnen worden. Er moet liefde en vertrouwen in de
verhouding bestaan teneinde te kunnen redetwisten over het ware onderwerp.
Het levert grote winst op als het wordt gedaan. Spreuken 18:19
Een verongelijkte broeder is
ontoegankelijker dan een sterke stad, en twistingen zijn als de grendel van
een burcht. Als de verwijten onterecht zijn kan het er toe leiden
dat ”de deur op slot gaat”, een blokkade van de relatie. Hoe nauwer de
relatie, des te moeilijker de verzoening na aangedaan ongelijk. 4) ”Twist” op het juiste moment Het aan de orde stellen van een gevoelig onderwerp
bij de partner, vereist niet alleen moed en vertrouwen, maar ook het kiezen
van het juiste moment. In feite is de keuze van het juiste moment
belangrijker dan de keuze van de juiste woorden. Het kan goed uitwerken als
u fris van de lever eruit gooit wat u dwars zit, in plaats van het verborgen
te houden. Maar als u niet het juiste moment kiest om een gevoelig onderwerp
aan de orde te stellen, kunt u de dingen alleen maar erger maken. Hoe vaak beginnen echtparen niet te ruziën vlak
voordat zij vertrekken naar een feestje? Niet alleen bederven zij een
plezierige avond, maar zij beschadigen ook hun huwelijksrelatie. Als u een gevoelig onderwerp aanroert tegenover uw
partner – een onderwerp, waardoor u geïrriteerd bent en dat u hem of haar
onder ogen moet brengen – doe dat dan op het juiste moment, als u beiden een
discussie aankunt. Stel het niet aan de orde in aanwezigheid van anderen.
Stel het ook niet aan de orde, als u weet, dat uw of zijn of haar tijd te
beperkt is om het onderwerp behoorlijk te bespreken. Men hoopt misschien steun te krijgen van anderen door
gebreken van de partner aan de orde te stellen waar anderen bij zijn. Hij
doet dit gewoonlijk op een manier, die zijn echtgenote tot zwijgen brengt.
Maar aan het eind van zijn betoog zegt hij gewoonlijk iets als ”niet waar,
schat?”. Door het gebruik van deze uitdrukking van genegenheid maakt hij een
goede beurt. Het brengt zijn partner ook in de ongelukkige positie om er
maar het zwijgen toe te doen en hem niet van repliek te dienen. Dit is een
tactiek die niet fair is! Prediker 3:1
Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de
hemel zijn tijd; vers 7
… een tijd om te zwijgen en een tijd om te
spreken, vers 3
… een tijd om te helen… vers 5
… een tijd om te omhelzen… 5) Haal geen oude koeien uit de sloot
Als een ruzie eenmaal heeft plaatsgehad, moet die
afgewikkeld en begraven worden om nooit meer als ”oude koe uit de sloot
gehaald te worden”! Sommige mensen echter hebben de neiging ”toe te geven”
teneinde de ruzie te beëindigen voordat ze werkelijk tevreden zijn met de
uitkomst. Omdat zij een ruzie opgeven, voordat deze werkelijk afgewikkeld
is, zullen zij de neiging hebben die oude ruzie op te rakelen in het kader
van een nieuwe. Men is niet tevreden met de uitkomst van de voorbije ruzies.
De niets vermoedende partner was bij eerdere gelegenheden
ten onrechte in de veronderstelling gebracht
dat alles weer goed was. Dit kweekt
wantrouwen en gebrek aan zelfvertrouwen en schaadt de huwelijksrelatie. Maar als alles eenmaal goed is uitgesproken,
bijgelegd en vergeven, dan moet men er niet meer op terugkomen. God geeft het voorbeeld: Hebreeën 8:12
Want Ik zal genadig zijn over hun
ongerechtigheden, en hun zonden zal Ik niet meer gedenken. 6) Niet schelden Bij ”eerlijk vechten” proberen beide partijen een
conflict zo goed mogelijk op te lossen. Maar in de loop van een twist kunnen
partners, die gefrustreerd en gekwetst zijn, uithalen en op hun beurt hun
echtgenoten kwetsen en frustreren. En zij doen dat niet zelden door middel
van beledigingen en schelden. Deze vorm van een persoonlijke, mondelinge aanval is
erg afbrekend. In plaats van te proberen het probleem, dat aan de orde is,
op te lossen, helpt het alleen maar een ander probleem eraan toe te voegen.
In plaats van de eigen woorden en daden te onderzoeken om te zien waar ze
verbeterd zouden kunnen worden en hoe ze zouden kunnen bijdragen tot een
oplossing, richt de partij, die zijn toevlucht neemt tot schelden, de
aandacht op de partner en probeert hem of haar ”te raken”. In elk geval doet schelden pijn. Het beschadigt de
relatie tussen het echtpaar. Het gaat de werkelijke reden voor de twist uit
de weg. Het vernielt het wederzijds respect dat gehuwde mensen voor elkaar
zouden moeten hebben. Wie zal mogen wonen bij God? Psalmen 15:2
Hij, die onberispelijk wandelt en doet wat
recht is en waarheid spreekt in zijn hart, 3
die met zijn tong niet lastert, die zijn
metgezel geen kwaad doet en geen smaad op zijn naaste laadt. Colossenzen 3:8
Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen:
toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 7) Geen grieven ”oppotten” Soms sparen we grieven op, zoals mensen vroeger
postzegels verzamelden. Misschien zeggen we niet onmiddellijk iets tegen
onze partner over een bepaald probleem. Maar dan na weken of maanden, als we
redetwisten, ontladen wij allerlei dingen, waarover we in het verleden
vijandige gevoelens hebben gehad. Een partner kan geschokt zijn te vernemen over
onbetekenende voorvallen (die misschien niet zo onbetekenend waren voor hun
echtgenoot of echtgenote), die nu dagen, weken of zelfs maanden later
tijdens een ruzie over iets anders naar voren gebracht worden. De man of
vrouw kan er zelfs geen vermoeden van hebben, dat de andere partner er zo
over dacht, omdat hun ware gevoelens niet blootgegeven werden op het moment
dat de oorspronkelijke belediging plaats vond. Maar nu, omdat er een ruzie
plaatsvindt, besluit een partner al deze opgekropte en opgepotte grieven
tegelijk te spuien. Grieven ”oppotten” kweekt een reactie van wantrouwen
en gebrek aan zelfvertrouwen. Uw partner kan zich in een nieuwe situatie van
onenigheid afvragen: ”Hij/zij schijnt het nu goed te vinden, maar zal
hij/zij mij dit later voor de voeten gooien?” Uw partner kan een gevoel van onzekerheid en
wantrouwen ontwikkelen, omdat hij/zij niet weet of voorbije incidenten in de
toekomst weer opgerakeld kunnen worden.
De remedie tegen grieven oppotten is dit: of uw
ongenoegen over voorvallen uiten op het
moment dat ze plaatsvinden of zo spoedig
mogelijk daarna, of besluiten ze voor altijd te vergeten! Maar wat te doen als u een ongerief steeds herhaald
wordt en u vindt, dat die gecorrigeerd dient te worden? Breng dan die fout
of daad naar voren op het juiste moment – als die zich weer voordoet. Maar
breng het niet naar voren tijdens een ruzie over iets anders. Samenvatting Echtelijke ruzies zouden voorkomen moeten worden. Als
ze zich voordoen, moet er een les uitgetrokken worden, moeten ze altijd
opbouwend zijn voor het huwelijk. Ze moeten het wederzijds begrip voor de
partner vergroten en de basis leggen voor een grotere harmonie in de
toekomst. Ze moeten twee mensen dichter bij elkaar brengen als het probleem
is opgelost. Want beiden moeten leren de dingen niet alleen vanuit het eigen
standpunt te bezien maar ook vanuit elkaars standpunt. Als rijpe partners kan ieder beseffen, dat een
verschil van mening geen invloed hoeft te hebben op de huwelijksrelatie –
dat verschil van mening op zichzelf niet kwaad of slecht is – en dat die
verschillen op harmonieuze, vriendschappelijke en liefhebbende wijze
uitgewerkt kunnen worden. Ze kunnen leren, dat er geen reden is zich te
verschuilen of te veinzen. In plaats daarvan kunnen beiden eerlijk en recht
door zee zijn en niet toestaan, dat er een muur van stilte tussen hen
ontstaat of vijandigheid hen uiteendrijft.
De meeste mensen tasten volkomen in het duister.
Zij wensen hun problemen op hun
manier op te lossen – en het smadelijke resultaat
is ruzie, vloeken, schelden en weglopen, gebroken huwelijken en uit elkaar
geslagen gezinnen. Een geslaagd huwelijksleven is gebaseerd op regels! Als u en uw partner deze regels samen kunt bespreken
en toepassen, zult u minder echtelijke kibbelarijen hebben. U zult ervaren,
dat uw incidentele ruzies niet de oorzaak hoeven te zijn van een grote
depressie, maar in plaats daarvan een bron van winst voor u beiden en een
ware weldaad voor de kostbare relatie, die u beiden in stand hoopt de
houden. Voordat een man en een vrouw aan een huwelijk
beginnen is een korte periode van verliefdheid een onvoldoende basis voor de
relatie die God wil: één worden. Veel relaties beginnen in onze tijd al
spoedig met samenwonen alvorens een huwelijk aan te gaan, waarbij het
krijgen van kinderen vóór het huwelijk al normaal geworden is. Uit elkaar
gaan is dan gemakkelijker. Het aantal slachtoffers helaas groter.
Een goede voorbereiding om elkaars karakter te
kunnen toetsen (zonder het bed te delen), daarna de huwelijksovereenkomst en
het stichten van een gezin is een degelijke procedure voor een huwelijk
waarin ten langen leste ruzie zeer ongewoon is. Botsende karakters, iemand
anders in het spel, op elkaar uitgekeken, toekomstplannen onverenigbaar,
worden het vaakst genoemd als redenen voor echtscheiding.
Echtscheidingen
zijn in een eeuw vertienvoudigd in Nederland, om nog maar niet te speken van
de nog grotere aantallen paren die uit elkaar gaan na een periode van
ongehuwd samenwonen. Dus: minder huwelijken, meer echtscheidingen. Sommige
kinderen hebben zes stiefvaders gehad. Een goede voorbereiding kan die risico's verkleinen
of vermijden. Jezus vatte kort het huwelijk en het doel daarvan
samen: Mattheüs 19:4
… Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper
hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5
En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader
en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees
zijn. 6
Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees.
Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. OVERBRUG DE
GENERATIEKLOOF Mijn ouders maken ruzie! Ze begrijpen mij niet! Mijn
vader praat niet met mij! Ik heb echt een hekel aan allebei mijn ouders!
Mijn vader is vaak van huis. Ik heb geen contact met mijn vader. Dit zijn de bekentenissen van steeds grotere
aantallen tieners. Maar waarom zou een van de nauwste, innigste menselijke
betrekkingen schipbreuk lijden? Een van de grootste sociale problemen van vandaag is
het probleem ouder-kind. Een communicatiekloof heeft tieners van hun ouders
gescheiden. Hoe is deze ontstaan? Hoe heeft deze muur van misverstand zich
ontwikkeld? Wanneer begint het? En wat kan men doen om er verbetering in te
brengen? Tieners storten hun hart uit Gesprekken met tieners, eens geliefde, gekoesterde
kinderen met wie men speelde en praatte, brengen enkele verrassende zaken
aan het licht. ”Van een heleboel dingen van mijn ouders weet ik
niets af,” zegt Chris, een zestienjarige leerling van de middelbare school.
”Mijn vader gaat erop uit. Hij praat nooit over wat hij doet, maar ik vraag
het me wel eens af. Mijn ouders maken ruzie. Ze maken de hele avond ruzie.” Sandy is zestien, de tweede van drie meisjes. Haar
kijk op haar ouders luidt als volgt: ”Mijn vader werkt voor een chemisch
bedrijf. Ik weet niet wat hij doet of hoeveel hij verdient, maar het moet
een heleboel zijn, want wij leven goed.
Mijn vader maakt zich druk om wat andere mensen
denken. Mijn moeder eigenlijk niet. Zij is echt aardig. Hij is een beste
man, maar hij begrijpt de situatie gewoonweg niet. Hij zegt dat hij alles
wil begrijpen en zo, maar ik geloof echt niet dat hij dat ooit zou kunnen.
Ik vermoed dat hij eigenlijk bezorgd is om zijn baan, en hij is bij de Lions
Club en wat daar aan vastzit. Ik weet niet wat dat is. Hij is ergens hoofd
van of zoiets. Hij gaat daar een paar keer per week naar toe, verder weet ik
er niets van. Ik weet niet hoe ik hem eigenlijk moet beschrijven.” Hoe droevig! Hier heeft men te maken met een jong
meisje dat haar eigen vader feitelijk niet kent en zich niet zo goed kan
uitdrukken zodat hij haar begrijpen zal. Er is blijkbaar weinig contact in
het gezin. Ze weet niet eens wat haar vader voor werk doet of wat zijn
positie in de club is. Het ontbreekt in Sandy's gezin aan communicatie en
samenhang. Sandy heeft contact met haar moeder en vindt haar moeder ”echt
aardig”. Maar zij meent dat haar vader ”niet begrijpt," ”niet zou kunnen
begrijpen en niet wil begrijpen.” Wij kunnen duidelijk zien dat Sandy
feitelijk de hoop heeft opgegeven dat er ooit begrip tussen haar en haar
vader zal ontstaan. Wij hebben hier te maken met een meisje dat, gerekend
vanaf haar geboorte, in zestien jaar zo ongeveer iedere kameraadschappelijke
omgang met haar vader heeft beëindigd. Hoe is dit mogelijk? Hoe is hij in werkelijkheid? Indien u Sandy's vader zou kunnen ontmoeten en met
hem praten, zou u hem waarschijnlijk sympathiek vinden. Bij zijn collega's
en in de Lions Club geniet hij ongetwijfeld hoge achting. Men beschouwt hem
waarschijnlijk als een trouw lid van de gemeenschap, een actief, nuttig lid
van de maatschappij. Naar alle waarschijnlijkheid weet hij eigenlijk niet
wat zijn dochter denkt. Hij werkt blijkbaar hard en besteedt tijd en energie
aan zijn werk om zijn gezin te onderhouden. Hij ziet zijn dochter thuis,
waar zij zich voorbereidt op haar bezigheden, school, verenigingen enz. Soms
moet hij zich gefrustreerd voelen en merkt hij wellicht op: ”Ik begrijp die
kinderen van tegenwoordig niet.” Af en toe probeert hij misschien iets tegen
zijn dochter te zeggen, maar ziet geen kans contact met haar te krijgen. En
omdat hij geen gemeenschappelijk terrein kan vinden, verbergt hij zijn
gezicht achter de krant en rept zich naar zijn clubwerkzaamheden. Bovenstaande situatie bestaat in duizenden gezinnen
waar de invloed van de vader feitelijk ontbreekt. De moeilijkheid is dat
teveel tijd wordt besteed aan pogingen om iemand de schuld op te leggen, in
plaats van het probleem op te lossen. Ouders beschuldigen tieners: ”Ze zijn
jong, opstandig en willen niet luisteren.” Tieners op hun beurt beschuldigen
ouders: ”Zij zijn ouderwets en willen niet luisteren.” De gemeenschappelijke noemer? Geen van beide partijen
wil luisteren. Elk meent doorgaans dat de ander in gebreke blijft. Voor
tieners is het onderwerp ouders zo emotioneel geladen dat velen er niet eens
met andere gesprekspartners over willen discussiëren. Resultaten van een onderzoek Uit onderzoek is gebleken dat er meer
terughoudendheid en emotionele spanning is met betrekking tot het thema
ouders dan met welk ander onderwerp ook. Geïnterviewde tieners spraken
openlijker over hun seksuele activiteiten, drugs enz. dan over hun ouders.
Eerder dan het aan de dag leggen van vijandigheid, boosheid of
neerbuigendheid jegens de oudere generatie, schenen de meeste jongeren er
eenvoudig niet over te willen spreken. Tieners werd gevraagd: ”Is er een tijd geweest dat je
meer van je ouders hield dan nu?” De meesten antwoordden ja, maar konden
niet zeggen wanneer dit veranderd was of wat er was gebeurd. Ongeveer 65%
zei dat hun ouders niet veel van hun opvattingen en gevoelens afwisten. Toen
werd er een reeks vragen gesteld om achter de houding van tieners tegenover
hun ouders te komen. Vraag: ”Wil je dat ze meer weten?” Velen antwoordden:
”Ja.” Zij die neen zeiden, deden dit niet wegens geheimen of vrees voor
straf, maar uit angst om hun ouders te ontgoochelen of teleur te stellen, of
omdat ze meenden dat er eenvoudig geen mogelijkheid tot meer begrip was. Vraag: ”Zou je meer over hen willen weten?” Bijna allen zeiden ja. Vraag: ”Is er een tijd geweest dat je besloot dat je
je ouders beter geen persoonlijke dingen kon vertellen?” ”Ik heb nooit met
mijn ouders gepraat,” was een vrij veel voorkomend antwoord. Anderen zeiden
dat er zo'n tijd was geweest, maar ze konden zich die niet herinneren. Velen
schenen van mening dat het de tijd omstreeks hun zesde jaar was geweest.
Een veel voorkomende opvatting was dat de ouders
niet meer over hun kinderen wilden
weten en niet geneigd waren mededelingen te
ontvangen over enig onderwerp waar onenigheid over zou kunnen bestaan. Wanneer het contact wegvalt Ouders beginnen omstreeks de leeftijd van vier tot
zeven jaar contact met hun kinderen te verliezen – omstreeks de tijd waarop
ze naar school gaan. Het schijnt dat in dit stadium ouder en kind in twee
verschillende werelden beginnen te leven. Hun interesses lopen uiteen. Hun
levens worden raadselachtiger voor elkaar, tot er niets meer is om over te
praten. Hier ligt in vele gevallen het probleem. Zolang alle
leden van het gezin alles met elkaar delen en de kinderen niet door belangen
van buitenaf worden beïnvloed, schijnt alles goed te gaan. Het gebrek aan
contact, oprechte belangstelling en aandacht voor andere zaken onder leden
van het gezin heeft op dit punt in een kinderleven nog niet zijn zwakte
onthuld. Maar wanneer kinderen op school komen en ouder worden, beginnen
nieuwe belangen en invloeden hun sporen achter te laten. Naarmate de tijd
voortgaat, treedt de verzwakking, die zich in de gezinsgroep heeft
ontwikkeld, duidelijker aan de dag. Niet alle ouders beseffen dat ze geen
contact meer met hun kinderen hebben, dat invloeden van de school en de
straat sterker zijn dan die van het gezin. Onze jeugd heeft leiding nodig en een consequente
reeks richtlijnen. Iedere ouder moet al het mogelijke doen om bij kinderen
die nog niet naar school gaan de grondslag voor discipline en juist
onderricht te leggen. Een tienermeisje vatte de gevoelens van vele tieners
samen toen haar gevraagd werd: ”Heb je wel eens vertrouwelijke gesprekken
met je vader, waarbij jullie een kopje koffie drinken en hij je iets
vertelt?” ”Neen.” ”Zou je dat wel willen?” ”Nee, ik heb alles gedaan om dat soort dingen te
vermijden.” Ze vervolgt: ”Ik heb geen contact met mijn vader. Ik
geloof niet dat er een band tussen mijn vader en mij bestaat. We hebben het
nooit over persoonlijke dingen zoals ik die, naar ik vermoed, de meeste
meisjes van mijn leeftijd, op school heb, over jongens, kleding, vieze
grappen en internetfilmpjes.” Is dit van toepassing op uw gezin? Wat hebt u uw
kinderen geleerd? Tijdens een gesprek liet Mark, een middelbare scholier,
zich openhartig over zijn ouders uit: ”Ik heb nooit een gesprek met mijn
ouders over onderwerpen die ik met mijn vrienden bespreek. Ik geloof dat
ouders erg naïef zijn.” Hij zegt verder over zijn moeder: ”Ik kan niet rustig
met mijn moeder praten over iets dat me dwarszit.” Deze jongelui zijn geen uitzonderingen. Deze ouders
zijn helaas geen zeldzaamheid in onze maatschappij. Deze gezinssituaties
zijn typerend. Wanneer wij denken aan de ontbinding van het gezin, de
verschrikkelijk ongelukkige huwelijken, valt het dan nog te verwonderen dat
onze samenleving letterlijk stap voor stap uiteenvalt? De structuur die aan
een gezonde samenleving ten grondslag ligt – het gezin zelf – wordt
uiteengereten. Wat kunnen ouders doen om te zorgen dat deze generatie
opgroeit tot degelijke, fatsoenlijke, nuttige burgers in een verwilderde
wereld? Wat kunt u doen? Het antwoord omvat een fundamentele factor. U kunt
geen goede vader zijn tenzij u eerst een goede echtgenoot bent. En u kunt
geen goede moeder zijn tenzij u eerst een goede echtgenote bent. Het door man en vrouw bepaalde klimaat is van
beslissende invloed op het klimaat waarin een kind zal worden grootgebracht.
Indien een kind te midden van beroering, strijd en verwarring wordt
opgevoed, hoe kan het dan stabiliteit en vrede leren? Kinderen leren door
nabootsing. Wanneer het enige dat zij thuis ter nabootsing hebben, gekibbel
en getwist tussen hun vader en moeder is, worden ze vijandig en agressief
jegens anderen en verliezen het gevoel van veiligheid dat voortvloeit uit
hartelijke, huiselijke betrekkingen. De twee mensen van wie een jong kind het meest in de
wereld houdt, zijn zijn vader en moeder. Het kind wil hen gelukkig zien, hen
bij elkaar zien. Maar wanneer ze door onenigheid uit elkaar worden gerukt,
schijnt heel de wereld van het kind onveilig. Het is van wezenlijk belang begrip te krijgen van de
uitwerking die deze onveilige omgeving op het gevoelsleven heeft. Wij worden
thans geconfronteerd met een generatie die is opgevoed, of liever, heeft
moeten opgroeien, in van liefde en genegenheid verstoken gezinnen, in
milieus zonder behoorlijke regels van gedrag of organisatie. Geen wonder dat
wij een ”op hol geslagen generatie” hebben. Indien u getrouwd bent, bent u in de eerste plaats
verantwoordelijk voor uw huwelijkspartner. U dient uw huwelijk gelukkig te
maken. Niets is voor uw kind emotioneel van meer belang. Volkomen liefde
voor uw man of uw vrouw is een van de grootste geschenken die u uw kind kunt
bieden. Voorts moeten ouders evenzeer als tieners de
communicatiebrug beginnen te bouwen. Als je jonge mensen de vraag stelt:
”Wat doe je wanneer je thuis bent?” dan is de meest genoemde bezigheid
ongetwijfeld internetten en tv-kijken. Een enkeling zal misschien iets
zeggen over wat huishoudelijke werkzaamheden. Er is nauwelijks sprake van
een gezinsleven, al helemaal niet als pa en ma hun eigen bezigheden
vooropstellen. Maar al te vaak komt het voor dat terwijl ouders met
hun kinderen thuis zijn, zij zich net zo goed op honderd kilometer afstand
zouden kunnen bevinden. Indien u tijd met uw kinderen gaat doorbrengen,
breng hem dan op vruchtbare wijze door. Maak het de moeite waard. U hebt gemeenschappelijke vormen van belangstelling
nodig indien u met elkaar wilt praten. Indien u en een goede vriend een hele
poos uit elkaar gaan, is het moeilijk met elkaar te praten als u elkaar weer
ontmoet. U merkt misschien dat u weinig gemeen hebt. U zult uren nodig
hebben om elkaar van uw verschillende activiteiten en ervaringen op de
hoogte te brengen. leder van u zal zowel veel moeten praten als moeten
luisteren. Dit is de sleutel voor het herstellen van een
communicatiebrug met uw kinderen. U zult erachter moeten komen waar ze
belang in stellen. U zult hen ook met uw ervaringen in contact moeten
brengen. Maar zelfs hierbij zult u een gemeenschappelijke band van
ervaringen en belangen moeten hebben. Als de gezamenlijk belangstelling films kijken op tv
is en ieder op zijn of haar eigen kamer, zal dat het individualisme nog meer
in de hand werken. Ouder zijn vereist betrokkenheid Sommige mannen plegen op te gaan in hun werk, hobby's
en carrière. Als een vader niet oplet, kan hij weldra door allerlei
activiteiten buitenshuis worden opgeslokt, waardoor hij weinig tijd voor
zijn gezin overhoudt. Vele vrouwen klagen dat hun man hen te veel alleen
laat. Ze hebben feitelijk geen kameraadschap met hun man en het huwelijk
lijdt daaronder. Bij het indelen van zijn leven moet de man op den duur
erkennen dat hij toen hij trouwde bepaalde duidelijke verantwoordelijkheden
op zich heeft genomen. En deze verantwoordelijkheden hebben de voorrang
boven de meeste persoonlijke liefhebberijen in zijn leven. Hij moet zorgen
dat hij genoeg tijd doorbrengt met zijn vrouw. Indien hij deze belangrijke verantwoordelijkheden
nakomt en tijd overhoudt voor persoonlijke belangen, uitstekend. Maar wat in
de meeste gevallen gebeurt is dat een man ”van twee wallen wil eten”. Hij
wil zijn tijd merendeels besteden aan zijn werk of aan zijn geliefkoosde
vormen van ontspanning en hobby's. Geleidelijk verliest hij zijn
verplichting om genoeg tijd aan zijn gezin te kunnen wijden. Het is een
bekend levenspatroon van vaders die hun gezinnen niet behoorlijk de aandacht
geven. ’Verantwoordelijkheid’ is een sleutelwoord voor
vaders. Het is triest dat op een ouderavond van de basisschool er 78 moeders
zijn en drie vaders! Het gevolg is dat ook de vrouwen hun respect voor hun
echtgenoten verliezen en zelf de touwtjes in handen nemen aangaande het
reilen en zeilen van het gezin. En als ma dan ook helemaal opgaat in
internetten, bestaat het gezin uit afzonderlijke individuen (eenlingen) met
ieder zijn of haar eigen wereld.
Als ouders hebben we een grote
verantwoordelijkheid die we heel ernstig dienen op te nemen. Het is mogelijk
dat de geschiedenis van onze volken en misschien zelfs van heel de
civilisatie, afhangt van hoeveel
tijd wij op zinvolle wijze met onze kinderen
doorbrengen. Daarom dient iedere vader en iedere moeder er eens over na te
denken hoe het bij henzelf is gesteld, wat zij zouden kunnen doen om in hun
eigen gezin de kloof tussen de generaties te voorkomen of te overbruggen. DE VROUW IS NIET
MINDERWAARDIG
In 1975 riep de National Organization of Women in
Amerika de 29e oktober uit tot ’Alice Doesn't Day’ (naar de film
Alice Doesn't Live Here Anymore).
De vrouwen werd verzocht 24 uur te
staken – weg te blijven van school, geen boodschappen te doen of geld naar
de bank te brengen en zo mogelijk niet naar hun werk te gaan (indien
onmogelijk dan werd hun gevraagd een mouwband naar hun werk te dragen of te
weigeren ”vrouwenklusjes” te verrichten, zoals het zetten van koffie). Deze massademonstratie was een poging de mensen in de
Verenigde Staten (en wat dat aangaat in heel de wereld) te laten zien dat
vrouwen een essentiële functie hebben in de hedendaagse maatschappij. In
feite zou de maatschappij zoals wij die kennen niet kunnen functioneren als
’Alice’ niet naar haar werk ging of als ze geen boodschappen deed, onderwijs
gaf, auto kon rijden, de telefoon opnam, typte en brieven postte, maaltijden
klaarmaakte, koffie zette, enz., enz., enz. Maar wat dreef deze vrouwen ertoe zo nadrukkelijk te
demonstreren tegen het doen van wat ze altijd al gedaan hadden? Waarom
werden velen van hen ontevreden met hun traditionele rol in het leven? De
vrouw in de hedendaagse wereld De tijden zijn de laatste 75 jaar radicaal veranderd
en wel voornamelijk door nieuwe technologie. Overal in de wereld zijn er
problemen ontstaan omdat de dingen om ons heen sneller veranderen dan onze
maatschappelijke instellingen. De veranderingen worden ons opgedrongen
voordat we ze aankunnen. Al in de jaren zeventig van de vorige eeuw schreven
de media over een cultuurshock in de samenleven. De desoriëntatie die
veroorzaakt wordt door ”de voortijdige verschijning van de toekomst. Het zou
wel eens de belangrijkste ziekte van morgen kunnen worden ... De malaise, de
massaneurose, de irrationaliteit en de alom voorkomende gewelddadigheid die
in ons huidige leven al merkbaar zijn, betekenen niet meer dan een
voorproefje van wat voor ons kan liggen, tenzij we deze ziekte leren
begrijpen en behandelen”. Een citaat uit 1971! Een voorbeeld van deze moeilijk te verkroppen
veranderingen is het tempo waarmee de levensstijl van de gemiddelde vrouw
zich sinds 1900 heeft ontwikkeld. Waar een vrouw vroeger kon rekenen op een
groot gezin en het besteden van nagenoeg haar hele leven aan het
grootbrengen van kinderen, krijgt de gemiddelde vrouw daarvoor tegenwoordig
maar weinig tijd. Bovendien stranden veel huwelijken en blijven de
kinderen meestal onder haar hoede. Helaas verliezen veel vrouwen de moed. Sommigen raken
aan de drank – cijfers tonen aan dat steeds meer vrouwen alcoholiste worden.
Anderen gaan pillen slikken of plegen zelfmoord, of ze streven er uit alle
macht naar weer te trouwen. Deze neerslachtigheid of moedeloosheid is echter
goed te verklaren. Het is voor haar uitermate lastig geworden om haar
natuurlijke rol als moeder en echtgenote te vervullen. Veel vrouwen zoeken naar andere opties om hun leven
inhoud te geven. Kort bijbels overzicht Volgens de Bijbel is de vrouw ongeveer even lang op
aarde als de man. Wat heeft de Bijbel dus over haar te zeggen? Wordt haar
rol in het leven werkelijk zo zeer begrensd als sommige mensen denken? Wil
God dat de vrouw als een minderwaardig wezen beschouwd wordt? Wat kunnen we
in zijn Woord vinden over zijn houding jegens de vrouw? En hoe moet de vrouw
haarzelf en haar doel in het leven zien in het licht van de Bijbel? Zoals Christus in Mattheüs 19 zei, wilde God vanaf
het begin dat de man en zijn vrouw tot ”een vlees” zouden zijn (Matth.
19:3-6). Een man zou zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen.
Hij zou niet van haar scheiden of haar wegzenden, of meer dan één vrouw
nemen. De mens is echter te kort geschoten ten opzichte van
dit ideaal. Polygamie treffen we al aan in Genesis 4:19. In de tijd van Israël in de oudheid was het duidelijk
dat de vrouw als enigszins inferieur aan haar man werd beschouwd. Toch was
de vrouw onder het Mozaïsche en Levitische systeem en nog later bij het
judaïsme, veel beter af dan haar seksegenoten in de meeste, omringende
landen. Zij werd als moeder geëerd (Ex. 20:12) en haar kinderen moesten
respect voor haar hebben en haar gehoorzamen (Lev. 19:3; Deut. 21:18-19). Exodus 20:12
Eer uw vader
en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de
HERE, uw God, u geven zal. Leviticus 19:3
Ieder zal voor
zijn moeder en zijn vader ontzag hebben en mijn sabbatten houden: Ik
ben de HERE, uw God. Deuteronomium
21:18
Wanneer een man een weerbarstige, weerspannige
zoon heeft, die naar zijn vader en moeder niet wil luisteren, en hun niet gehoorzaamt, hoewel zij
hem tuchtigen, 19
dan zullen zijn vader en moeder hem grijpen
en naar de oudsten van zijn stad brengen, in de poort van zijn woonplaats. De moeder was een diep gerespecteerd persoon. Zij
hielp vaak met het geven van een naam aan de kinderen en was in vele
gevallen verantwoordelijk voor hun vroegste ontwikkeling. De Israëlitische vrouw mocht godsdienstoefeningen
bijwonen en zelfs brandoffers brengen. Leviticus 12:6
Als de dagen van haar reiniging vervuld
zijn, zal zij voor een zoon of voor een dochter een eenjarig schaap ten
brandoffer, en een jonge duif of tortelduif ten zondoffer, naar de ingang
van de tent der samenkomst tot de priester brengen. 7
Deze zal het voor het aangezicht des HEREN
offeren en over haar verzoening doen; dan zal zij rein zijn van haar
bloedvloeiing. Dit is de wet voor haar die gebaard heeft, hetzij het een
kind van het mannelijk of van het vrouwelijk geslacht betreft. Het zal sommigen misschien verwonderen dat in
oudtestamentische tijden niet alleen de man, maar ook de vrouw, een
nazireeërgelofte kon afleggen teneinde haarzelf aan God te wijden. Numeri 6:2
Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen:
Wanneer iemand, man of vrouw, een bijzondere gelofte wil afleggen, de
nazireeërgelofte, om zich aan de HERE te wijden… De vrouw eist haar rechten op Onder de aan Mozes gegeven wetten betreffende het
erfrecht konden echter alleen manlijke erfgenamen het land van hun vader
erven. Als gevolg daarvan zou zijn land als hij geen zonen had, naar het
naaste manlijke familielid gaan. In die tijd stierf er een man, Selofchad genaamd, die
alleen dochters had. Deze dochters gingen naar Mozes om te protesteren tegen
wat zij een oneerlijke wet achtten. Numeri 27:3
Onze vader is in de woestijn gestorven,
hoewel hij niet behoorde tot de bende, die tegen de HERE samenspande, tot de
bende van Korach, maar om zijn eigen zonde is hij gestorven, en hij had geen
zonen. 4
Waarom zal de naam van onze vader uit het
midden der geslachten verdwijnen, daar hij geen zoon heeft? Geef ons bezit
onder de broeders van onze vader. 5
Toen bracht Mozes haar rechtsvraag voor het
aangezicht des HEREN. 6
En de HERE zeide tot Mozes: 7
De dochters van Selofchad hebben gelijk;
gij zult haar voorzeker erfelijk bezit onder de broeders van haar vader
geven, en gij zult het erfdeel van haar vader op haar doen overgaan. 8
En tot de Israëlieten zult gij aldus
spreken: Wanneer iemand sterft zonder een zoon te hebben, dan zult gij zijn
erfdeel op zijn dochter doen overgaan. De onorthodoxe aanpak van Jezus Toen Jezus Christus op het toneel verscheen, leerde
Hij in tegenstelling tot het Joodse establishment van zijn dagen dat
”oordeel, barmhartigheid en trouw” belangrijker waren dan de farizese
rituelen en bepalingen die een schijn van vroomheid hadden. Sommige van zijn
daden waren radicaal vergeleken met wat ’men’ toen als algemeen geaccepteerd
achtte. In hoofdstuk vier van Johannes lezen we bijv. dat Jezus een lang
gesprek had met een Samaritaanse vrouw. Toen zijn discipelen het zagen,
waren ze verbaasd. Johannes 4:27
En daarop kwamen zijn discipelen en waren
verbaasd, dat Hij met een vrouw in gesprek was…
De discipelen waren werkelijk ontzet – en niet
alleen omdat Jezus met een verachte Samaritaan sprak, maar notabene nog met
een vrouw
ook. Om
hun reactie te kunnen begrijpen, moeten we ons realiseren dat het naar de
gewoonte van die tijd voor een rabbijn of leraar onbetamelijk – zelfs
schandelijk – was in het openbaar met een vrouw te spreken. De meeste
rabbijnen zouden trouwens niet eens hun eigen vrouw in het openbaar hebben
aangesproken. Het verlaagde iemands openbare aanzien als hij een vrouw
waardig achtte voor conversatie. Daarom waren de discipelen ontzet over Jezus'
onorthodoxe gedrag. Ze wisten echter wie Hij was en ze hadden zo'n groot
ontzag en respect voor Hem, dat niemand Hem rekenschap durfde te vragen over
wat Hij deed. Vers 27
(vervolg)
toch zeide niemand: Wat zoekt Gij, of:
Waarom spreekt Gij met haar? De les van Maria en Martha In Lukas 10:39-42 staat een kort verslag van Jezus'
bezoek aan Maria en Martha, de zussen van Lazarus. Toen Jezus gast was in
hun huis, fungeerde Martha als gastvrouw, terwijl Maria aan zijn voeten zat
(een uitdrukking om de relatie leerling-leermeester aan te duiden) en
aandachtig naar Hem luisterde. Martha ergerde zich hier aan, omdat zij ”in
beslag werd genomen door het vele bedienen”. Dus kwam ze uiteindelijk bij
Jezus klagen en vroeg Hem haar zus te zeggen dat ze haar plicht als vrouw
moest doen. ”Heer,” zei ze, ”trekt Gij het U niet aan, dat mijn zuster mij
alleen laat dienen? Zeg haar dan, dat zij mij komt helpen.” Natuurlijk was het haar taak – te bedienen, gastvrij
te zijn en voedsel klaar te maken. Aan de mannen was het te zitten, te eten
en schriftuurlijke zaken te bespreken. Dit is precies zoals het eeuwen daarvoor was toen de
engelenboodschappers Abraham kwamen bezoeken (Gen. 18). Sara bleef uit de
buurt toen Abraham met deze ’mannen’ sprak. Zij bakte brood, bereidde de
maaltijd en luisterde het gesprek af. Maria daarentegen zat tussen de discipelen leergierig
te luisteren naar Jezus' woorden. Hoe zag Jezus dit? Hij antwoordde haar
bezorgde zuster: ”Martha, Martha, gij maakt u bezorgd en druk over veel
dingen, maar weinige zijn nodig of slechts één; want Maria heeft het goede
deel uitgekozen, dat van haar niet zal worden weggenomen” (vers 41-42). Jezus bedoelde niet dat bedienen overbodig was.
Vanzelfsprekend moest iemand het doen en we moeten Martha bewonderen voor
haar ijver, maar Jezus legde er de nadruk op dat de rol van de vrouw meer
omvat dan fysieke plichten. Vrouwen en mannen tezamen moeten dat ”ene ding”
dat ”nodig” is leren. Christus vond dat de vrouw evenzeer als de man zou
moeten luisteren naar Gods woorden en zich bezig houden met geestelijke
kwesties. Dit was revolutionair voor die tijd. De meeste
rabbijnen zouden verkozen hebben dat de vrouwen in de keuken bij de
bereiding van het voedsel bleven en het bespreken van geestelijke dingen aan
de mannen overlieten. Maar Jezus niet! Vrouwen die trouw waren De houding van respect voor de waardigheid van ieder
mens die Christus had, trok heel wat vrouwelijke volgelingen die Hem dienden
met wat zij bezaten. Lukas 8:1
En het geschiedde kort daarna, dat Hij van
stad tot stad en van dorp tot dorp trok, verkondigende het evangelie van het
Koninkrijk Gods, en de twaalven met Hem, 2
en enige vrouwen, die genezen waren van
boze geesten en van ziekten: Maria, met de bijnaam: van Magdala, van wie
zeven boze geesten uitgegaan waren, 3
en Johanna, de vrouw van Chusas, de
rentmeester van Herodes, en Susanna en vele andere, die hen dienden met
hetgeen zij bezaten. Deze vrouwen die Jezus volgden en Hem van hun geld of
bezit gaven, bleven Hem trouw tot aan het eind van zijn leven. Toen zijn
discipelen op de vlucht sloegen en Hem in de steek lieten, volgden deze
trouw gebleven vrouwen Jezus helemaal naar het kruis. Mattheüs 27:55
En daar waren vele vrouwen, die uit de
verte toeschouwden, welke Jezus gevolgd waren uit Galilea, om Hem te dienen.
56
Tot dezen behoorden Maria van Magdala, en Maria,
de moeder van Jakobus en Jozef, en de moeder der zonen van Zebedeüs. Johannes 19:25 En bij
het kruis van Jezus stonden zijn moeder en de zuster zijner moeder, Maria
van Klopas en Maria van Magdala.
Opnieuw waren het de vrouwen die de spelonk van
het
graf open vonden, de steen weggerold en het
lichaam van Jezus verdwenen. Lukas 23:55
En de vrouwen, die met Hem uit Galilea
gekomen waren, volgden en zij bezagen het graf en hoe zijn lichaam gelegd
werd; 56
en toen zij teruggekeerd waren, maakten zij
specerijen en mirre gereed. En op de sabbat rustten zij naar het gebod, 24:1
maar op de eerste dag der week gingen zij
reeds vroeg in de morgenstond met de specerijen, die zij gereedgemaakt
hadden, naar het graf. 2
Zij vonden de steen van het graf
afgewenteld, 3
en toen zij er ingegaan waren, vonden zij
het lichaam van de Here Jezus niet. De discipelen hadden geen idee wat er was gebeurd,
maar de vrouwen die de engelen zagen en hoorden wat zij zeiden, herinnerden
zich wat Jezus had gezegd. Lukas 24:8
En zij herinnerden zich zijn
[Christus]
woorden, 9
en teruggekeerd van het graf, boodschapten
zij dit alles aan de elven en aan al de anderen. 10
Dit waren dan Maria van Magdala, en
Johanna, en Maria, de moeder van Jakobus. En de anderen, die met haar waren,
zeiden dit aan de apostelen. 11
En deze woorden schenen hun zotteklap en
zij geloofden haar niet. We zien dat deze vrouwen ook tot de groep behoorden
die samen met de apostelen wachtten op de belofte van de heilige Geest. Handelingen
1:13
En toen zij in de stad gekomen waren, gingen zij
naar de bovenzaal, waar zij verblijf hielden: Petrus en Johannes en Jakobus
en Andreas, Filippus en Tomas, Bartolomeüs en Mattheüs, Jakobus, de zoon van
Alfeüs, en Simon de Zeloot en Judas, de zoon van Jakobus. 14
Deze allen bleven eendrachtig volharden in
het gebed, met enige vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met zijn
broeders. Buitengewone vrouwen In zijn brieven vermeldde de apostel Paulus een
aantal vrouwen die de Gemeente met hun werken diensten hadden bewezen en
aldus geholpen hadden het evangelie van Jezus Christus te verbreiden. Een markant voorbeeld is Febe. Paulus zei van haar: Romeinen 16:1
Ik beveel Febe, onze zuster, tevens
dienares der gemeente te Kenchreeën, bij u aan, 2
dat gij haar ontvangt in de Here op een
wijze, de heiligen waardig, en haar bijstaat, indien zij u in het een of
ander mocht nodig hebben. Want zij zelf heeft velen, ook mij persoonlijk,
bijstand verleend. Paulus introduceerde haar bij de gemeente te Rome,
haar aanbevelend wegens haar buitengewone diensten. In hetzelfde hoofdstuk prijst Paulus verscheidene
andere vrouwen voor hun diensten en hulp. Daaronder is Priscilla, de vrouw
van Aquila, beiden medewerkers van Paulus in Corinthe (Hand. 18:1-3, 18,
26). Het is interessant te zien dat in sommige gevallen Priscilla's naam nog
voor die van haar echtgenoot staat vermeld. Hoewel, wanneer zij in verband
met hun huis genoemd worden, Aquila als eerste wordt vermeld. Paulus schrijft dat Euodia en Syntyche vrouwen waren
die ”tezamen met mij in de prediking van het evangelie gestreden hadden,
naast Clemens en mijn overige medearbeiders, wier namen staan in het boek
des levens” (Filipp. 4:2-3). Deze vrouwen speelden zo'n buitengewone rol in
de verbreiding van het evangelie dat Paulus hen eervol vermeldde naast
Clemens en andere medewerkers. Ook de gaven van de Geest werden in die eerste eeuw
van Gods Gemeente net zo goed aan vrouwen geschonken als aan mannen. De
dochters van Filippus waren profetessen (Hand. 21:9). Bijdrage van de vrouw Door heel de Bijbel heen geeft God blijk dat Hij
ingenomen is met zijn schepping van de mensheid als man en vrouw. God wil
deze onderscheiden kenmerken van sekse niet afgeschaft hebben. Het huwelijk
is immers een afspiegeling van Christus en zijn Gemeente (de Vrouw). De man
en de vrouw zijn echter beiden mens, en als mens hebben zij gelijke rechten
op respect en waardigheid. Onverschillig wat het geslacht is, wij zijn allen
kinderen van God en in staat gesteld dezelfde bestemming te bereiken. Galaten 3:27
Want gij allen, die in Christus gedoopt
zijt, hebt u met Christus bekleed. 28
Hierbij is geen sprake van Jood of Griek,
van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één
in Christus Jezus. 29
Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt
gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen. 1 Corinthiërs
11:11 En toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets, als de man
zonder vrouw. 12
Want gelijk de vrouw uit de man is, zo is
ook de man door de vrouw
[alle mannen zijn uit vrouwen geboren];
alles is echter uit God. Gods principes zijn nooit veranderd, ook niet ten
aanzien van de positie van de man en de vrouw. Omdat deze wereld niet Gods
wereld is, heeft de mens tradities, politieke machten en culturen kunnen
scheppen die met name de relatie tussen man en vrouw ver van de normen van
God hebben gebracht. Ook in het oude Israël. God heeft dat toegelaten, zoals
Hij nog veel zal dulden tot zijn Koninkrijk op aarde wordt gevestigd en deze
wereld wél Gods wereld zal zijn. Vanwege de harde houding van de Israëlieten
(Matth. 19:8; Deut. 9:5-6; Deut. 31:27) was het beter de cultuur ten aanzien
van de vrouw te dulden om geweld tegen haar te vermijden. Christus gaf uitleg over de geestelijke betekenis van
de geboden, ook over de relatie tussen man en vrouw. Wij allen als
christenen dienen ons eigen leven, onze gewoonten en vooroordelen te herzien
en ons ervan te overtuigen dat onze individuele houding tegenover de vrouw
overeenkomt met die van Christus. KINDEREN ZIJN
OOK MENSEN! Omdat kinderen volkomen hulpeloos en totaal zonder
enige kennis het leven in deze wereld aanvangen, beschouwen ouders hen soms
als voorwerpen – en dan nog wel als hulpeloze voorwerpen. Dit wil niet
zeggen dat men niet van ze houdt, verzorgt en vol genegenheid knuffelt. Dat
kan best wel het geval zijn. Maar aangezien kinderen volkomen van hen
afhankelijk zijn, beschouwen vele ouders hen niet als individuele menselijke
wezens. Met andere woorden, voor vele volwassenen zijn kinderen niet echt
’mensen’. De automatische veronderstelling waarvan velen
uitgaan, is dat een kind als persoon hoegenaamd geen waarde heeft. Kinderen
zijn voorwerpen om bekeken te worden, maar geen werkelijke personen die het
waard zijn aangehoord te worden. Wat kan een kind per slot van rekening voor
bijdrage leveren? Wat hebben zijn woorden voor inbreng? Uitwerking van het vijfde gebod De Bijbel heeft veel te zeggen over de status en
waarde van kinderen en de behandeling die zij van volwassenen dienen te
ontvangen. Wij kennen allemaal het elementaire gebod: ”Eert uw vader en uw
moeder". Het is een van de tien geboden die in Exodus 20 en Deuteronomium 5
staan en het wordt in het Nieuwe Testament herhaald door de apostelen
Jakobus en Paulus en Jezus Christus. Kijk eens hoe dit vijfde gebod in de brief aan de
Efeziërs verklaard wordt: Efeziërs 6:1
Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam in de
Here, want dat is recht. 2
Eer uw vader en uw moeder (dit is immers
het eerste gebod, met een belofte) 3
opdat het u welga en gij lang leeft op
aarde. Hier betrekt Paulus dit op kinderen en zegt dat ze
hun ouders moeten gehoorzamen ”in de Here”.
Maar kijk eens iets verder in vers 4. ”En gij,
vaders, verbittert uw kinderen niet,
maar voedt hen op in de tucht en in
de terechtwijzing des Heren.” Dit is een gebod voor ouders – dat ze hun
kinderen niet moeten verbitteren. Verbitteren betekent: vergrammen, boos en
tot heftige vijand maken. Het Boek (een andere vertaling) geeft Ef. 6:4 als
volgt weer: ”Ouders, behandel uw kinderen zo dat zij niet dwars en
haatdragend worden. Voed ze zo op dat ze de Here leren volgen en
liefhebben.”
In Col. 3:21 zegt Paulus
ook: ”Vaders, prikkelt uw kinderen niet,
opdat zij niet moedeloos worden.” De
Statenvert. geeft Col. 3:21 weer als: ”tergt uw kinderen niet.”
Steeds weer worden ouders
gewaarschuwd om hun kinderen niet
te tergen en te verbitteren, anders gaan die
kinderen zich uiteindelijk als vijanden gedragen. Daarentegen moeten de
ouders de kinderen grootbrengen met christelijke ”tucht” (opvoeding) en
vorming. Ouderlijke provocatie Als volwassenen kunnen wij vaak ergens onze toevlucht
nemen als we geprovoceerd worden. Als iemand ons waarlijk van onze
burgerrechten heeft beroofd, kunnen wij deze misschien via het gerechtshof
terugkrijgen. Als iemand ons belasterd of vals beschuldigd heeft, kunnen wij
mogelijk genoegdoening krijgen door een proces. Of als wij in de
aanwezigheid verkeren van iemand die ons voortdurend kleineert, beledigt of
provoceert, kunnen wij eenvoudig weggaan. Als volwassenen zijn wij over het
algemeen vrij in het kiezen van onze betrekkingen met mensen. Maar verplaatst u zich eens in de positie van een
kind, dat door zijn vader of moeder geprovoceerd wordt. In wezen is het
hulpeloos – het kan nergens zijn toevlucht nemen. Als een ouder zijn kind
van zijn eigenwaarde berooft, het verbittert of het irriteert en prikkelt,
wordt het kind volkomen gefrustreerd en ontmoedigd. Het kan het verlangen
bij zich voelen opkomen van huis weg te lopen, maar als het dat doet, brengt
het zijn fundamentele geborgenheid in gevaar. Voor de tienerjaren is het
voor een kind moeilijk zelfstandig door het leven te gaan. Het heeft geen
financiële middelen en is praktisch niet in staat om voor zichzelf te
zorgen. Het is in hoge mate van zijn ouders afhankelijk; getergd of niet,
het moet bij hen blijven. Bovendien kan het wel van zijn ouders houden en er
naar verlangen een goede relatie met hen te hebben. Het uiteindelijke resultaat van ouderlijke provocatie
is een gevoel van ontmoediging, verbittering en nietigheid bij het kind. Het
leidt tot het koesteren van wrok en gedachten aan wraak, die het kind niet
in staat is ten uitvoer te brengen. Het principe van de wisselwerking
In de menselijke verhoudingen is een principe van
de wisselwerking.
Dat wil zeggen, we hebben allemaal de neiging anderen te behandelen zoals ze
ons behandeld hebben. Als iemand iets aan u geeft, is het natuurlijk de
wens te voelen opkomen iets terug te geven. Als een buurman u vriendelijk
behandelt, is het gewoon vanzelfsprekend dat u hem ook vriendelijk wilt
behandelen. Als iemand buitengewoon beleefd tegen u is, krijgt u de neiging
in zijn aanwezigheid uw beste manieren ten toon te spreiden. Als iemand
sarcastisch tegen u praat, met bijtende spot en vol steken onder water, dan
krijgt u vanzelfsprekend de neiging u ook scherper uit te drukken. Jezus bevestigde dit principe van de wisselwerking in
de bergrede. Hij zei: ”Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor
loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij alleen
uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen
niet hetzelfde?” (Matth. 5:46-47.) Hier zegt Jezus dat de tollenaren van
nature houden van de mensen, die van hen houden. Zij reageren vanuit het
principe van de wisselwerking. De tollenaren groeten de mensen die hen
groeten. Krachten die werkzaam zijn
Of ouders het nu beseffen of niet, de krachten van
de wisselwerking werken in hun eigen kinderen. Kinderen hebben de neiging
ouders te behandelen, zoals de ouders hen behandeld hebben. Of, als zij de
nutteloosheid van weerwraak inzien, zullen zij
iemand anders
behandelen, zoals hun ouders hen behandeld hebben. Zodoende zullen ouders, die sarcastisch, minachtend,
beledigend en te veeleisend zijn, waarschijnlijk kinderen hebben die ook
beledigend, minachtend en te veeleisend jegens anderen zijn. Deze ’anderen’
kunnen hun vriendjes, onderwijzers op school of andere ’gezagdragende’
personen in hun leven zijn. Het principe van de wisselwerking is dus nu werkzaam
in uw kinderen! Het was werkzaam toen u opgroeide. Het vormde uw houding
jegens uw eigen ouders. Het is deerniswekkend dat er zo veel mensen zijn die
hun eigen ouders haten en minachten. En het lijkt in veel gevallen zo
moeilijk te begrijpen. U kunt een stel ouders ontmoeten die erg aardige,
behoorlijke mensen lijken te zijn. Oppervlakkig gezien is het moeilijk te
begrijpen waarom hun kinderen hen minachten of jegens hen in woord en daad
op wraak en vergelding uit zijn. Maar zoals eerder uitgelegd is, nemen veel ouders
jegens hun kinderen een andere houding aan dan ze jegens volwassenen doen.
De meeste mensen behandelen een andere volwassene met respect. Als ze dat
niet doen, zal de ander waarschijnlijk de relatie verbreken. Aangezien we
het niet prettig vinden vrienden te verliezen, onderhouden we de vriendschap
door behoorlijk gedrag. We beledigen of kleineren niet, omdat ze als
volwassenen in staat zijn tot een scherp weerwoord en in een enkel geval
zelfs hun toevlucht kunnen nemen tot lichamelijk geweld of ’wettelijke
wraak’ via het gerecht. Maar als het om kinderen gaat, schijnen volwassenen
op de een of andere manier een ander standpunt in te nemen. Kinderen
schijnen wat volwassenen betreft geen enkel recht te hebben. Ook een kind
heeft recht op een houding van respect. Iedereen heeft behoefte aan
zelfrespect en een gevoel van eigenwaarde. Niemand vindt het leuk vernederd,
op zijn plaats gezet of het zwijgen opgelegd te worden. Zelfs kinderen niet!
Wederzijds respect is een onmisbare sleutel tot elke gezonde relatie –
vooral die tussen ouders en kinderen. Veel ouders schijnen hun kinderen te willen kleineren
en hun het zelfrespect en gevoel van eigenwaarde te willen ontnemen en toch
het respect, de liefde en de bewondering van hun kinderen te willen
behouden. Ze komen gewoonlijk tot de ontdekking dat zo iets niet mogelijk
is! Natuurlijk denken ze er niet op deze manier over na. Zij zijn zich
gewoonlijk niet eens van hun daden bewust, als zij hun kinderen niet met
respect behandelen. Respect wekt respect op Er is voor een kind misschien niets overweldigenders,
dan dat zijn ouders hem met respect behandelen, waardering tonen. Probeer
het eens en kijk dan eens naar het resultaat. Negeer opmerkingen van uw
eigen kinderen niet omdat u tv-kijkt of aan het internetten bent. Schenk
aandacht aan hun opmerkingen, praat daarover tegen hen op een toon die uw
respect voor hun persoon, hun eigenwaarde en hun door God geschonken
individuele rechten overbrengt. Als u respect voor hun mening en kennis
toont, zult u waarschijnlijk zien dat zij wederkerig respect voor uw mening
en kennis tonen. Maar als u achteloos elk voorstel dat uw kind doet,
afwijst en als ’belachelijk’ of ’dom’ bestempelt en zelfs niet de moeite van
het overwegen waard, zal het principe van de wisselwerking in werking
treden. Bovendien blokkeert u de creativiteit van uw kind.
Vraag uzelf
eens af voor wie u respect voelt. De kans
bestaat, dat u in hoge mate respect en bewondering voelt voor mensen, die
u met respect behandelen. U wilt mensen behagen, die een goede
indruk van u hebben, die u eerbied betonen en u hoogachten. Zijn uw kinderen
anders dan u? Jonge mensen zijn vaak verbaasd als ze bemerken hoe
anders ze worden behandeld als ze eenmaal volwassen worden. Of hoe, toen ze
eenmaal het ouderlijk huis verlieten en naar de universiteit gingen, hun
ouders hen beschouwden alsof ze echt mensen waren. Waarom kan dit niet veel
eerder in het leven van een kind beginnen? Waarom kan hij niet merken dat
zijn ouders hem vanaf zijn geboorte als een echt mens beschouwen? Corrigeren betekent
óók respect ontwikkelen Een kind in zijn waarde laten betekent niet dat het
niet gecorrigeerd mag worden. Het ene kind heeft aan een stille wenk genoeg,
het andere kind moet stevig aangepakt worden. Ook daarmee kan respect
ontwikkeld worden. Kinderen moeten begeleid worden naar volwassenheid. Niet
volwassen in minachting en onverschilligheid, maar in fatsoen, beleefdheid
en discipline. Respecteren betekent niet wangedrag goedkeuren. Accepteer
geen vulgaire taal van uw kind en ongehoorzaamheid. Bereid uw kinderen voor
op de tienerjaren. Geef uitgebreide informatie over de groepsdruk (erbij
willen horen) waardoor uw kind wordt verleid tot roken, druggebruik,
diefstal, straatterreur. Leg uit dat iemand een grotere persoonlijkheid is
als hij of zij daarin geen meeloper is. Veel ouders accepteren het niet als anderen hun
wijzen op fout gedrag van hun kinderen, zoals vernielingen van andermans
spullen of het treiteren van andere kinderen. Ze reageren geïrriteerd en
boos door te zeggen dat niet alleen hun kind bij de vernieling betrokken was
of met een snauw ”bemoei je met je eigen zaken”. Ze draaien de situatie om
en maken van de attente ’klokkenluider’ de boosdoener. Deze ouders moeten
ervan doordrongen zijn dat ze daarmee hun kind het verkeerde pad opsturen.
Het respect van het kind voor volwassenen in het algemeen zal dalen en in
het bijzonder voor de eigen ouders. En natuurlijk het respect voor andermans
spullen. Ook onderwijzers op school worden door ouders bedreigd. Het werkt
het wangedrag in de hand. Denk eens na ouders, toont u zich erkentelijk jegens
de persoon die een rotstreek van uw kind meldt, eventueel uw kind erop
aanspreekt als u niet in de buurt bent, of krijgt u een hekel aan het kind
of de volwassene die u of uw kind op de streek attendeert? Ouders, wees niet bang dat uw kind buiten de groep
wordt gestoten als het om fatsoen en gezondheid gaat. De achting voor die
paar jongelui die niet meelopen is groter dan voor de meelopers in de groep
die geen eigen wil tonen. De laatste twee à drie generaties zijn veel kinderen
opgevoed in een tijd van verloedering. Dat wil zeggen dat veel ouders zelf
nauwelijks meer hechten aan goede normen en waarden. Daarom is de
samenleving bezig steeds verder af te glijden. Was vroeger alles dan beter? Wel, dat wordt al eeuwen
gezegd. Nee, het was vroeger niet goed, maar het is nu aanzienlijk slechter.
En serieuze oudere volwassenen kunnen dat beter beoordelen dan jonge
volwassenen, omdat de ouderen zowel ’vroeger’ als nu hebben meegemaakt. ’Modern’ wordt meestal uitgelegd als ’beter’, maar
’modern’ is zeer zeker geen synoniem van ’beter’. ”Dat is modern” is
vreselijk ouderwets. Als… Als een kind in
zijn jonge leven vijandigheid ervaart, leert het te vechten. Als een kind in
zijn jonge leven angst ervaart, leert het bang te zijn. Als een kind in zijn
jonge leven belachelijk wordt gemaakt, leert het verlegen te zijn. Als een
kind in zijn jonge leven het voorwerp van jaloezie is, leert het zich
schuldig te voelen. Als een kind in
zijn jonge leven verdraagzaamheid ervaart, leert het geduld te hebben. Als
een kind in zijn jonge leven aangemoedigd wordt, leert het vertrouwen te
hebben. Als een kind in zijn jonge leven geprezen wordt, leert het
waardering te hebben. Als een kind in zijn jonge leven aanvaard wordt zoals
het is, leert het lief te hebben. Als een kind in zijn jonge leven
erkentelijkheid ondervindt, leert het dat het goed is een doel te hebben.
Als een kind in zijn jonge leven eerlijk wordt behandeld, leert het wat
waarheid is. Als een kind in zijn jonge leven billijkheid ondervindt, leert
het wat rechtvaardigheid is. Als een kind in zijn jonge leven zich geborgen
voelt, leert het vertrouwen te hebben in zichzelf en in diegenen die boven
hem geplaatst zijn.
Wat ervaart uw kind in zijn jonge leven?
GEZAMENLIJK ETEN Maakt het enig verschil of de leden van uw gezin al
dan niet gezamenlijk eten? Waarom gaat ieder mens niet ergens apart in huis
zitten eten? Is een maaltijd meer dan alleen maar het eten zelf? Waarschijnlijk denken weinig mensen erover na als ze
als gezin altijd al samen eten. Misschien realiseren de meesten van ons zich
niet hoe de maaltijd samenhangt met een van de grootste problemen van onze
tijd, nl. de generatiekloof, het achteruitgaan van de communicatie tussen de
gezinsleden. Communicatiestoornis De achteruitgang van de communicatie tussen ouders en
kinderen draagt tegenwoordig bij tot het uiteenvallen van het gezin. Dit is
vooral het geval in gezinnen waarin de jongelui hun eigen waarden zijn gaan
vaststellen, waarden die meestal strijdig zijn met die van hun ouders.
Ouders kunnen heel dicht bij hun kinderen staan als deze voor het eerst naar
school gaan, maar met het naderen van de tienerleeftijd vindt er iets
tragisch plaats. De communicatie gaat achteruit; vervreemding zet in en veel
kinderen blijken overhoop te liggen met hun ouders.
Bekijk uw eigen situatie eens. Wanneer komt
uw hele gezin –
ieder lid ervan – bijeen om te praten – werkelijk een goed gesprek te
voeren? De kans is groot dat het zelden of nooit gebeurt. U weet wel hoe dat gaat. Iedereen heeft het druk. Elk
lid van het gezin is dagelijks verwikkeld in activiteiten van allerlei aard. En dan is er om niet te vergeten, de televisie.
”Ssssst!” ”Stil nou!” ”Houd nu eens even je mond!” zijn uitdrukkingen die
iemand naar z'n hoofd krijgt als hij iets probeert te zeggen tijdens een
tv-programma.
Is het met school, werk, sport, tv-kijken en
andere bezigheden geen wonder dat de gezinsleden zelden allen tegelijk thuis
zijn – behalve tijdens het eten?
Iedereen moet tenslotte eten. Dat is
de reden waarom de maaltijd zo'n prachtige gelegenheid bij u thuis kan zijn. Het avondeten De meeste ouders doen het uiterste om hun kinderen
het allerbeste te geven. In het huidige economische bestel en vooral in een
tijd van recessie is het vaak zo dat beide ouders moeten werken om de nodige
geldmiddelen te verschaffen. Het kan ook noodzakelijk zijn om genoeg te
kunnen sparen voor de toekomstige opleiding van de kinderen. Ieder mens wil
geluk en geborgenheid. Het is daarom logisch dat er veel tijd en energie
besteed wordt aan het verkrijgen van de noodzakelijke financiën. Helaas wordt te vaak naar verhouding te weinig tijd
en energie besteed aan de zorg voor het geestelijk en emotioneel welzijn van
het gezin. En hierin ligt de werkelijke tragedie bij te veel gezinnen. Het gezin staat tegenwoordig onder een enorme druk.
In dit ’basisgezin’ van vader, moeder, en kinderen moet niet alleen tegemoet
gekomen worden aan de fysieke, maar ook aan de emotionele en geestelijke
behoeften van elk gezinslid. Door het gejaag en gejacht in het gemiddelde gezin
komen deze behoeften vaak niet aan bod. De enige geschikte tijd om samen te
zijn wordt veronachtzaamd en men zit steeds minder samen aan tafel. In vele
gezinnen ontbijten bepaalde gezinsleden helemaal niet. Bovendien schiet er
in de ochtendhaast zeer weinig tijd over voor een gezinsontbijt of rustig
gesprek. Meestal eet ieder met de lunch ergens anders – vader op z'n werk,
moeder ook op haar werk of waar ze dan ook mag zijn en de kinderen op
school. In ieder geval biedt het middagmaal ook niet de tijd om samen te
zijn. Over het algemeen is er maar één tijdstip op de dag
dat het hele gezin bijeen kan zijn en wel bij het avondeten. Het is een
unieke maar vaak verwaarloosde gelegenheid om elkaars emotionele behoeften
te bevredigen. Helaas laten gezinnen deze gelegenheid maar al te
vaak voorbijgaan. Misschien beseffen ze niet hoe belangrijk deze is. Of
misschien zitten ze ook vast aan het eten-en-weg-wezensyndroom dat een groot
deel van de huidige maatschappij kenmerkt. Snackbars, patatkramen en
automatieken staan ten dienste van een haast-mentaliteit. En vaak is het
gezin de dupe van deze razende levensstijl. Er kunnen wel gezinsleden zijn die vurig verlangen
naar gemeenschap. Toch is er geen tijd voor gemeenschap – geen tijd om samen
te zijn en elkanders leven te delen.
In veel landen en onder bepaalde etnische groepen
wordt het vooralsnog als essentieel
beschouwd dat het hele gezin bij de maaltijd aan
tafel zit. In deze culturen betekent een maaltijd veel meer dan alleen
voldoende voeding. Het is een gelegenheid voor familiegemeenschap: omgang
met elkaar, gesprekken en vreugde of soms verdriet. Zijn de maaltijden bij u thuis zo? Komen alle leden
van uw gezin bijeen voor de avondmaaltijd? Is dit niet het geval, dan laat u
wellicht een grote kans voorbijgaan, een kans om uw hele gezin – de meest
geliefde personen in uw leven – in een sfeer van gezelligheid om u heen te
verzamelen. Samen eten heeft altijd al een band van liefde en
saamhorigheid gekweekt. Een feestelijke gebeurtenis wordt meestal gevierd
met een speciale maaltijd of een diner. Samen eten is een beproefde manier
om de banden tussen mensen te verstevigen. Over het algemeen is het zo dat
mensen ontvankelijker en beminnelijker zijn bij een plezierig etentje. In de Bijbel diende het samen eten als voorbeeld van
hoogste intimiteit. Toen Christus aan Abraham verscheen, aten zij samen een
bijzondere maaltijd (Gen. 18). En voor zijn kruisiging verzamelde Jezus zijn
discipelen om zich heen voor het laatste avondmaal. De juiste sfeer kan helpen Hoe is de sfeer aan tafel in uw gezin? Is die
plezierig? In al te veel gevallen is dat niet zo. Er is niets
dan ruw gepraat, ruzie, onaangename onderwerpen, slechte manieren, roddelen
en conflicten tussen ouders en kinderen. In veel huisgezinnen zijn de
maaltijden een onaangename ervaring; zij worden genuttigd in een onzekere en
van streek brengende sfeer van luidruchtige televisie en lawaaierige
kinderen.
Wanneer etenstijd wordt gebruikt als een
gelegenheid om te kibbelen en te ruziën, dan heeft dat niet alleen
emotioneel een sterk van streek brengend effect, maar ook het functioneren
van het lichaam wordt benadeeld.
Maar wanneer de sfeer aan tafel
plezierig en opgewekt is, heeft dat ook een positieve invloed op de
gezondheid. Maak tijd vrij voor de maaltijd In het gezinsleven zijn de mogelijkheden van de
maaltijd onbeperkt. Dikwijls is het de enige tijd van de dag dat het gehele
gezin bijeen is. Aan de ouders biedt het de gelegenheid door voordoen en
onderricht goede eetgewoonten bij te brengen; ieder kinds karakter en
behoeften te leren kennen; belangstelling in leren en algemene ontwikkeling
te stimuleren d.m.v. gevarieerde gespreksstof aan tafel; de gebeurtenissen
van de dag te vertellen; zich te verheugen in kleine triomfen en waardering
te tonen voor goed uitgevoerde taken. Wellicht nog waardevoller dan deze kansen zijn de
rijke mogelijkheden die de maaltijd biedt voor de sociale en emotionele
ontwikkeling van de kinderen. Het is een gelegenheid om de kinderen te
helpen beleefdheid te leren, een goede evenwichtige persoonlijkheid te
ontwikkelen, zelfbeheersing te beoefenen door niet te gaan eten totdat allen
opgeschept hebben en respect te tonen voor de gevoelens van anderen door
goede tafelmanieren en vermijding van gespreksonderwerpen die aanstoot
kunnen geven. Sommige onderwerpen kunnen aan tafel een dagelijks
vervolg krijgen wat binding en medeleven stimuleert. Tenslotte biedt de maaltijd de gelegenheid kinderen
verantwoordelijkheden te geven. Door mee te helpen de tafel te dekken en af
te ruimen kan het kind zich nuttig gaan voelen.
Misschien vinden sommigen dat de genoemde aspecten
van de gezamenlijke gezinsmaaltijden te fantastisch klinken. Bedenk echter
dat we dagelijks drie maaltijden nuttigen die van 10 minuten tot een uur
duren, 365 dagen per jaar en dat de meeste kinderen de eerste 17 jaar van
hun leven thuis wonen. Conversatie aan tafel De gezinsmaaltijd is een gelegenheid voor de ouders
om een voorbeeld te zijn voor de kinderen. Ze kunnen het gesprek een
plezierige en opgewekte kant op leiden. Ze kunnen ervoor zorgen dat de
gespreksonderwerpen interessant zijn voor heel het gezin. Het geeft hun de
gelegenheid hun kinderen beter te leren kennen en zich op hun beurt voor hen
open te stellen. Er zijn tientallen onderwerpen voor een plezierig
gesprek aan tafel, maar het is wel zaak het gesprek aangenaam te houden.
Hier ligt een taak voor ouders om de juiste leiding te geven door de
conversatie te sturen en op peil te houden. In een gezond en hecht gezin komen ook wel eens
meningsverschillen voor. Strijdpunten zullen zich beslist voordoen, maar
deze conflicten kunnen onder vier ogen, na het eten, besproken worden. Het
zou zeker een domper op de maaltijd zetten als iedere avond gekenmerkt zou
worden door meningsverschillen en ruzie. Anderzijds kan het ook leerzaam zijn om
meningsverschillen gezamenlijk in goede banen te leiden, om te leren elkaars
mening te respecteren zonder ruzie te maken. De maaltijd dient een plezierige ervaring van
onderlinge welwillendheid te zijn, die de gezinseenheid en -liefde
versterkt. Sommige gezinnen willen de indruk geven dat alles goed gaat, dat
er geen problemen zijn. Sommigen gaan zelfs zo ver iedere toespeling op
conflicten tussen gezinsleden de kop in te drukken. In plaats van zulke
conflicten uit de wereld te helpen, ontkennen ze zelfs dat er problemen
bestaan. Met ”de kop in het zand te steken” schuiven we problemen voor ons
uit en verergeren we mogelijk de situatie. Conflicten kunnen en moeten in
het juiste verband worden behandeld. Gebed van dankbaarheid De mooiste manier om een maaltijd te beginnen is met
een ogenblik van dankbaarheid. De mensen schijnen tegenwoordig te vergeten
dat alles wat we eten uit de grond komt en dat daarvoor regen en zonneschijn
nodig zijn. Zelfs dierlijke producten zijn afhankelijk van de plantengroei
die uit de grond komt. Eén is er die deze aarde heeft gemaakt en die zorgt
voor regen en zonneschijn. Het is goed daaraan te denken en Hem te danken
voor het voedsel dat we eten, voor onze gezondheid en bescherming. We kunnen
niet zonder de zegen van de Schepper. Bouw een gelukkig
gezin Het is onze taak onze kinderen thuis een leven van
warmte, zekerheid, comfort, geborgenheid en liefde te geven. Vader en moeder
leggen de basis met een harmonieus huwelijk. Als ze een gelukkig gezin
bouwen en oud geworden zijn zullen de kinderen nog steeds ervaren dat ze
thuis komen wanneer ze op bezoek komen. |