Voor literatuurlijst klik hier.
Is de
WEEKCYCLUS
veranderd? Is het mogelijk dit te weten? Ja!
Daarover kunnen we
zekerheid
hebben. We kunnen
bewijzen
welke dag van de
week dezelfde
zevende dag is als
die waarop
God rustte, die
Hij zegende en
bij de Schepping
afzonderde!
Het is een bijbels
gegeven dat de zevende dag de sabbat van God is. Ook is gegeven dat God
bij de schepping de zevende dag tot heilige tijd heeft gemaakt en dat
Hij ons heeft geboden deze heilig te
houden. De vragen Maar hoe kunnen wij
vandaag weten welke dag de ware zevende dag is die God
bij de schepping heeft gezegend en geheiligd? Is de tijd verstoord?
Is de kalender veranderd? Liet
men niet een keer tien dagen uitvallen? En wat voor invloed
heeft het wonen op een ronde aarde? Is het niet zo dat men door om de aarde
te reizen ”een dag wint” dan wel ”een dag verliest”? En hoe staat het met
Jozua's lange dag? Bracht die verandering in de weekcyclus? Hoe kunnen wij weten
dat de naam ’zaterdag’, een heidense naam, werd gegeven aan de, volgens de
kalender die God heeft gegeven, zevende dag van de week? Op al deze vragen
bestaat een duidelijk antwoord – en vele gegevens voor een
positief bewijs! Gods Woord zegt:
”Toetst alles”. We gaan alle vooroordelen verdrijven. Vroegere
kalenderwijzigingen De tegenwoordig in
gebruik zijnde kalender, een Romeinse kalender, is weleens gewijzigd,
maar die wijziging verstoorde niet de wekelijkse cyclus. Vóór de verandering
ervan werd deze kalender de Juliaanse kalender genoemd, omdat hij ontstond
ten tijde van Julius Caesar, en wel in 45 of 46 v.Chr., verscheidene jaren
voor de geboorte van Christus. De enige wijziging die ooit werd
aangebracht, vond plaats op bevel van paus Gregorius XIII en sindsdien wordt
de kalender de Gregoriaanse kalender genoemd. Een jaar op de
Juliaanse kalender bleek te lang: er werden te vaak schrikkeljaren ingelast.
In 45 v.Chr. ging men ervan uit dat het jaar precies 365¼ dagen lang was en
om de extra kwart dag van elk jaar te verwerken werd er elke vier jaar een
dag aan de maand februari toegevoegd. Later werd echter ontdekt dat het jaar
12 minuten en 14 seconden korter is. Bijgevolg was de kalender in de tijd
van paus Gregorius XIII tien dagen op de seizoenen vooruit. De lente-evening viel daardoor
op 11 maart in plaats van op 21 maart. Iedere eeuw was volgens de Juliaanse
kalender ruim ¾ dag te lang. Om dit te corrigeren
liet men op de kalender tien dagen uitvallen. Deze vervielen evenwel van het
aantal dagen van de maand, niet
van het aantal dagen van de week.
D.w.z. dat het alleen betrekking had op de datum en niet op de weekindeling.
Een zekere Lilius stelde de methode voor die werd aangenomen om de wijziging
aan te brengen. In de Catholic Encyclopedia, Vol.
9, p. 251, lezen wij
onder het artikel ’Lilius’, dat deze wijziging verklaart: ”Aldus werd ieder
denkbaar voorstel gedaan; slechts één idee kwam nooit ter sprake, t.w. het
prijsgeven van de zevendaagse week.” In de Catholic
Encyclopedia, Vol. 3, p. 740, artikel ’Chronology’, lezen wij:
”Er moet op worden gewezen dat in het christelijke tijdperk de volgorde van
de dagen van de week nooit is onderbroken. Toen dus Gregorius XIII in 1582
de kalender hervormde, werd donderdag 4 oktober gevolgd door vrijdag 15
oktober. Zo ook in Engeland, waar in 1752 woensdag 2 september werd gevolgd
door donderdag 14 september.” Aangezien de
katholieken de kalender wijzigden, is de Catholic Encyclopedia de
beste geschiedkundige autoriteit inzake deze kwestie, en het bewijs is
positief. De Gregoriaanse
kalender is langzaam buiten de Kerkelijke Staat en de geheel katholieke
landen aanvaard: in Engeland en koloniën (Noord-Amerika) eerst in 1752, in
Duitsland volledig in 1776, in Zweden in 1823, in Rusland in 1918 (het
verschil was inmiddels opgelopen tot 13 dagen). In Nederland is de
Gregoriaanse kalender in de verschillende provincies op diverse tijdstippen
tussen 1582 (Holland en Zeeland) en 1701 (Drenthe) in gebruik genomen. Aanvankelijk werd er
dus tien dagen (data) weggelaten. De ene dag was het de 4e en de
dag daarop was het de 15e oktober. Maar de 4e was een
donderdag en de volgende dag was het
vrijdag. Van de ene sabbat tot de volgende bleven er precies zeven
dagen, zeven zonsondergangen. De verandering in de kalender
veranderde op geen enkele wijze de
sabbat, en evenmin de volgorde van de
dagen van de week. Vanaf de tijd van
Christus tot op heden heeft nooit
enige verandering in de weekcyclus plaatsgevonden. De
zaterdag van tegenwoordig is
dezelfde zevende dag van de week als in de tijd van Christus. Wij kunnen er
daarom zeker van zijn dat wij dezelfde sabbatdag houden die
Christus hield, en waarmee Hij ons een voorbeeld gaf – dezelfde dag
waarover Hij zei dat Hij er de HEER van is (Markus 2:28). Reizen om de wereld Als we een lange reis
maken in oostelijke of westelijke richting ”winnen we tijd” of ”verliezen we
tijd”. We kunnen zelfs een dag ”winnen” of ”verliezen”. Maakt dit het gebod
onmogelijk dat zegt: ”Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt . . . de
zevende dag is de sabbat van de Here, uw God”. Heeft God dit gebod zo ingewikkeld gemaakt dat er een
astronoom voor nodig is om ons te zeggen op welke wijze wij het moeten
gehoorzamen? Men kan stellen dat
men een dag verliest door in westelijke richting om de wereld te reizen, of
een dag wint door in oostelijke richting te reizen. Maar dit verlies of die
winst is schijn, geen realiteit. Bedenk eens wat er zou
gebeuren als dit waar was. Stel u tweelingbroers voor; de één reist in
westelijke richting om de wereld, de ander in oostelijke richting. Als de
één werkelijk een dag zou verliezen, terwijl de ander een dag zou winnen,
dan zou de één na een dergelijke reis
twee dagen ouder zijn dan zijn tweelingbroer. Als zij maar genoeg van
dergelijke reizen zouden maken, zou de één na verloop van tijd oud genoeg
zijn om de vader van zijn eigen tweelingbroer te zijn! Dit is
bespottelijk, maar het illustreert de kern van de zaak. De gehele wereld is
verdeeld in tijdzones. Wat voor de reiziger van toepassing is, is de
plaatselijke tijd en dag. De weekindeling bestaat overal op aarde. Als we op
een dinsdag in een land aankomen, dan is het over vier dagen sabbat en de
vorige sabbat was drie dagen geleden. M.a.w.
wij houden de dag wanneer de dag tot
ons komt. De lange dag van
Jozua Er is nog een andere
redenering. De lange dag van Jozua, toen de zon ”omstreeks een volle dag”
stilstond, wordt daarin omgerekend op een manier die moet aantonen dat de
zondag de zevende dag van de week is. Het bijbelverslag is
te vinden in Jozua 10. Jozua had vijf koningen van de Amorieten een
nederlaag toegebracht. De Amorieten gingen op de vlucht. Voordat de
duisternis zou invallen wilde Jozua met zijn leger de vijandelijke legers
vernietigen. Jozua 10:12
Toen sprak Jozua tot de HERE ten dage, waarop de HERE de Amorieten
aan de Israëlieten overleverde, en hij zeide in tegenwoordigheid van Israël:
Zon, sta stil te Gibeon en gij, maan, in het dal van Ajjalon! 13
En de zon stond stil en de maan bleef staan, totdat het volk zich op
zijn vijand gewroken had. Is dit niet geschreven in het Boek des Oprechten?
De zon nu bleef staan midden aan de hemel en haastte zich niet onder te gaan
omstreeks een volle dag. Hierop wordt een
misleidende redenering toegepast, waaruit zou moeten blijken dat de zondag
van nu in feite de voortzetting is van de zevende dag van de schepping. In
deze redenering wordt ”de lange dag van Jozua” als twee dagen geteld. Die
ene lange dag wordt weergegeven als dinsdag en woensdag. Enerzijds worden de
zonsondergangen geteld waardoor de zaterdag wordt verschoven naar de zondag.
Dan wordt beweerd dat de zondag de zevende dag van de schepping wordt.
Anderzijds wordt 24-urige perioden geteld – de lange dag wordt geteld als 2
x een 24-urige periode. Deze redenering is
volgens Gods Woord fout! In Genesis lezen we
dat God zijn werkdag eindigde met zonsondergang en dat Hij de volgende
morgen na zonsopgang weer aan het werk ging. Daar wordt gesteld: ”Toen was
het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag”, ” . . . de
tweede dag”, enzovoort. Nergens zegt Gods Woord: ”De eerste 24 uur was de
eerste dag”; ”de volgende 24 uur was de tweede dag”, enz. Wanneer de zon
ondergaat eindigt de dag en begint de avond en de nacht. En vanaf zonsopgang
begint de volgende dag. Als God een dag langer wil laten duren door de zon
en de maan stil te laten staan, dan eindigt die dag toch pas wanneer de zon
ondergaat. Wat mensen redeneren is niet relevant. Noemt de
Bijbel deze lange dag
twee dagen? Jozua 10:14
Een dag als deze is er
noch vroeger, noch later ooit geweest, waarop de HERE zo iemands stem
verhoorde, want de HERE streed voor Israël. De Bijbel noemt het
een dag – gewoon één dag.
Maar om hem in overeenstemming te brengen met de algemeen verbreide gewoonte
om de heidense zondag te vieren, moet deze dag worden verdraaid en als
twee dagen worden geteld.
Maar dat is in strijd met de
bijbeltekst. Vervolgens brengt deze
redenering op vernuftige wijze de lezer in verwarring door de ene keer
24-urige perioden te tellen en de andere keer het aantal zonsondergangen. De
bedenker van deze redenering gebruikte perioden van 24 uur om vrijdag
zaterdag te laten schijnen – de feitelijke 7e dag, zaterdag, zou
dus veranderd zijn in de 6e dag. Vervolgens draait hij de zaak om
en telt deze zelfde dagen nog eens, maar nu volgens het aantal
zonsondergangen teneinde de zondag
als de 7e dag te laten uitkomen. Jozua's lange dag
duurde circa 48 uur volgens een door de mens gemaakte klok, maar het was
één dag, en de Bijbel spreekt over een dag, en zegt
uitdrukkelijk dat hij verschilde
van andere dagen: ”een
dag als
deze” – niet ’dagen’, maar ’dag’. Het was één enkele dag! Dat zegt
God! Gods week is gemaakt in zeven dagen en wordt naar het aantal
zonsondergangen geteld. Maar eigenlijk
hoeven wij niet verder terug te
gaan dan tot de tijd van Christus! Immers, als deze redenering over
Jozua's lange dag waar is – als deze ene lange dag twee dagen zou zijn –
dan heeft Jezus de sabbat, die door
God tot heilige tijd werd gemaakt, geschonden, want Hij hield dan de 6e,
niet de ware 7e dag. En als wij Jezus hiervan beschuldigen,
beschuldigen wij Hem van het begaan van
zonde, want zonde is de
overtreding van de wet, en niemand zal willen beweren dat het sabbatpunt van
de wet tijdens Jezus' leven werd afgeschaft! Als Hij heeft gezondigd, dan
zijn wij zonder hoop! Christus is zelf de
Schepper van alles, inclusief de sabbat. Colossenzen 1:16
want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op
de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij
heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem
en tot Hem geschapen. Daarom wist Jezus wat
de juiste dag was. Hij was de Schepper en de Heer van die dag. Markus 2:27
En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de
mens om de sabbat. 28 Alzo is de
Zoon des mensen heer ook over de sabbat. Hij hield de
ware sabbat, en de
kalendergeschiedenis bewijst dat
de tegenwoordige zaterdag precies
dezelfde zevende dag is die Jezus hield. Wij zouden zeker dezelfde dag
moeten willen houden die Jezus hield! Werd tussen Adam en
Mozes de week verstoord?
Adam was geschapen en
leefde toen de zon aan het einde van de zesde dag van de scheppingsweek
onderging – toen God van zijn werk rustte. Adam wist wat de zevende
dag was. Jezus noemde Abel ”rechtvaardig” (Matth. 23:35), dus Abel hield
de sabbat. Henoch ”wandelde met God”, dus Henoch hield de sabbat – en
hij werd ”weggenomen” ongeveer zeventig jaar voordat Noach werd geboren.
Gedurende deze hele tijd wist men welke dag dezelfde zevende dag was. Adam
leefde nog 240 jaar tegelijk met Metuselach, en totdat Lamech 52 jaar oud
was. Deze mensen wisten welke dag de zevende dag was. Metuselach leefde 599
jaar tegelijk met Noach, en Lamech leefde 595 jaar tegelijk met Noach. Noach zal zeker van
hem, en van anderen, hebben gehoord wat dezelfde zevende dag was. En Noach
hield hem, want Noach was een prediker van
gerechtigheid (2 Petr. 2:5) – en
”al uw geboden zijn gerechtigheid” (Ps. 119:172). Sem was eveneens
gehoorzaam en hij leefde tot Abraham 146 jaar oud was. Noach stierf slechts
ongeveer zes jaar voordat Abraham werd geboren. Abraham hield Gods sabbat. Genesis 18:19
want Ik heb hem [Abraham]
gekend, opdat hij gebieden zou, dat zijn zonen en zijn huis na hem
de weg des HEREN zouden bewaren door
gerechtigheid en recht te doen, opdat de HERE aan Abraham vervulle wat
Hij over hem gesproken heeft. Genesis 26:5
omdat Abraham naar Mij geluisterd en mijn dienst in acht genomen
heeft: mijn geboden, mijn inzettingen
en mijn wetten. Evenals zijn zoon
Isaäk, zijn kleinzoon Jakob, en zijn achterkleinzoon Jozef – zij allen
onderhielden rechtvaardig de geboden (Ps. 119:172). Nee, tot aan de tijd van
Jozef raakte de tijd niet in de war. Maar na de dood van
Jozef werden de Israëlieten (de kinderen van Jakob) slaven in Egypte.
”Daarom”, zo staat er geschreven, ”stelde men opzichters van herendiensten
over hen aan om hen door de hun opgelegde dwangarbeid te onderdrukken . . .
Toen lieten de Egyptenaren de Israëlieten onder mishandeling werken; ja, zij
maakten hun het leven bitter door harde slavenarbeid . . .” (Ex. 1:11,
13-14). De Egyptenaren vierden
de sabbat niet. Zij sloegen de Israëlieten in hun slavenarbeid, op de
sabbatten evenzeer als op andere dagen. Deze Israëlieten mochten gedurende
ongeveer 150 tot 175 jaar – verscheidene generaties lang – de sabbat niet
vieren. Zij hadden geen priesters. Er waren geen sabbatdiensten of
godsdienstige bijeenkomsten. Waarschijnlijk was er ook geen
godsdienstonderwijs – in ieder geval was er niets op georganiseerde schaal
toegestaan. En er was geen
Bijbel – geen enkel schriftelijk verslag van
Gods onderricht of van Gods
Wet! De Bijbel zegt: ”Het woord des Heren blijft in der eeuwigheid”
(1 Petrus 1:25). Indien
er voor Mozes enig geïnspireerd Woord van God was geschreven, dan zou dat
vandaag bestaan. De eerste bijbelteksten werden door
Mozes geschreven, nadat de
Israëlieten uit de Egyptische slavernij waren bevrijd. De generatie
Israëlieten die door Mozes uit Egypte werd geleid had geen enkel
godsdienstonderwijs ontvangen. De
Egyptenaren (en ook de Grieken) verdeelden oorspronkelijk de maand in 3
weken van 10 dagen. Waarschijnlijk wisten de Israëlieten maar
weinig over de sabbat. De weekcyclus zou in de war geraakt kunnen
zijn voor hen. Maar als dat al het geval was,
God openbaarde hem door verbazingwekkende wonderen! God openbaarde de
scheppingssabbat aan Israël In de tijd van Mozes
openbaarde God aan alle Israëlieten de ware scheppingssabbat door manna uit
de hemel te laten regenen. In de woestijn Sin,
twee weken voordat zij bij de Sinaï aankwamen, mopperden en klaagden zij
over gebrek aan eten. Exodus 16:4
Toen zeide de HERE tot Mozes: Zie, Ik zal voor u brood uit de hemel
laten regenen; dan zal het volk uitgaan en verzamelen zoveel als voor elke
dag nodig is, opdat Ik het op de proef stelle, of het al dan niet wandelt
naar mijn wet. Dit houdt verband met
of wij Gods Wet willen houden. Ongehoorzaamheid is
zonde. Vers 6
Daarop zeiden Mozes en Aäron tot alle Israëlieten: Vanavond
[andere vertalingen:
op de avond of aan de avond,
nl. de volgende avond] zult gij weten,
dat de HERE u uit het land Egypte heeft geleid. 7
En morgenochtend zult gij de heerlijkheid des HEREN zien . . . Vers 9
En Mozes zeide tot Aäron: Zeg tot de gehele vergadering der
Israëlieten: nadert voor het aangezicht des HEREN . . . Vers 10
Terwijl nu Aäron sprak tot de gehele vergadering der Israëlieten,
richtten zij hun blik naar de woestijn, en zie, de heerlijkheid des HEREN
verscheen in een wolk. Vers 13
En des avonds [na zonsondergang]
kwamen kwakkels opzetten en overdekten de legerplaats; en des morgens was er
een dauwlaag rondom de legerplaats. Op die dag verscheen
de heerlijkheid des HEREN. Dit kunnen we zien als een
Godsdienstige bijeenkomst. De
kwakkels kwamen pas opzetten toen de zon onderging.
Waarom? Omdat dit een sabbatdag
was. 's Avonds na zonsondergang toen die dag eindigde, kwamen de kwakkels,
en het volk was toegestaan aan het werk te gaan om voedsel in te zamelen. De volgende morgen
viel het manna. Dit was de eerste dag
van de week. Als zij probeerden manna tot de volgende dag te bewaren, kwamen
er wormen in en stonk het (vers 20). Op de zesde dag (vers 22) kwam er
tweemaal zoveel uit de hemel en iedereen verzamelde tweemaal zoveel. Vers 23
Toen zeide hij tot hen: Dit is wat de HERE gezegd heeft: een rustdag,
een heilige sabbat is het morgen voor de HERE . . . Zij bewaarden het en
op deze dag was het niet door de wormen bedorven en stonk het niet. Sommige Israëlieten
waren zoals sommige mensen van vandaag, die er niet zeker van zijn
welke dag de sabbat is, ofwel of
het wel enig verschil uitmaakt. Zij gingen op de zevende dag naar buiten om
wat te verzamelen (vers 27), maar zij vonden niets! Op deze dag had God niets gezonden! Door drie
wonderen toonde God hun dus welke dag
de ware scheppingssabbat is. Tussen toen en de tijd
van Christus kan de weekcyclus onder het strikte Mozaïsche regime niet
verstoord of in de war geraakt zijn. Wij hebben al aangetoond dat de lange
dag van Jozua eenvoudig één dag
was en dat deze de tijdrekening op geen enkele wijze heeft veranderd. Als
dat wel het geval was geweest, dan zou Christus de verkeerde dag hebben
gehouden! En zo komen wij in de tijd van Christus en wij
weten dat tot die tijd de week
niet in de war is geraakt.
Het bewijs van het
Joodse volk
Als wij ervan
overtuigd zijn dat Jezus ons een juist voorbeeld heeft gegeven en dat
Hij de juiste zevende dag heeft gehouden, dan hoeven wij geen enkele
moeilijkheid meer te hebben.
Merk op dat de dag
die Jezus naar zijn gewoonte hield (Lukas 4:16), dezelfde dag was
die alle Joden hielden, want zij hadden een dienst in de synagoge: vers
17, 20.
Ongeveer 42 jaar
later werd het Joodse volk naar vele landen op aarde verdreven. Vanaf
die tijd tot op heden zijn zij van elkaar gescheiden geweest en over alle
naties verspreid. Tijdens de Middeleeuwen stonden de Joden in China op geen
enkele wijze in verbinding met de Joden van Afrika; de Joden in Europa
hadden geen contact met Joden in andere delen van de wereld. Maar sinds de
communicatie over de gehele wereld onbegrensd is, treffen wij de Joden
niet in een verwarde toestand aan.
Als de weekcyclus
verstoord was, zouden de Joden in het ene deel van de wereld de ene dag
vieren en de Joden in andere delen andere dagen. Maar overal – in elk
land op aarde – zien wij dat de Joden altijd precies dezelfde dag
hebben gehouden: de dag die wij zaterdag noemen – de ware zevende
dag.
Het Joodse volk is
het wonder van de geschiedenis – en zij zijn ook een bewijs dat wij de
sabbat niet zijn kwijtgeraakt. Vraag aan willekeurig welke orthodoxe Jood
van vandaag, of hij zijn sabbat is kwijtgeraakt. Welnu, zo'n idee zou
volslagen onzin voor hem zijn. Hij verkeert niet in onzekerheid!
Het bewijs van de
Gemeente
Nog een bewijs! Wij
hebben een geschiedenis van de ware Gemeente van God gedurende alle eeuwen
vanaf Christus tot nu. Het is altijd een sabbathoudende Gemeente
geweest.
Zoals in Openbaring
12:6 is geprofeteerd moest deze ware Gemeente gedurende de Middeleeuwen naar
de ”woestijn” (wildernis, verlaten plaatsen, eenzame gebieden) vluchten,
buiten het rechtsgebied van het Romeinse Rijk, dat werd beheerst door het
traditionele christendom.
De keizer van het
Romeinse Rijk had in 321 reeds de dag van de zon (de eerste dag van de week)
tot wekelijkse rustdag verklaard. Het concilie in 325 belette bijeenkomsten
op de sabbat en in 363 verbood het Concilie van Laodicea om op de sabbatdag
te rusten en dwong de christenen om op die dag te werken. De doodstraf
werd uitgesproken over iedereen die zou blijken de sabbat te houden. Vele
ware christenen stierven de marteldood omdat zij deze dag hielden.
Als mensen bereid zijn hun leven te geven teneinde Gods geboden te
houden, denkt u dat zij dan de juiste dag uit het oog verloren kunnen
hebben?
En nu in onze eigen
tijd zien wij dat deze Gemeente, de ware christelijke Gemeente, de
dag houdt die zaterdag wordt genoemd – dezelfde dag die het Joodse volk
gedurende ieder jaar vanaf Christus tot nu heeft gehouden.
Het bewijs van de
rede
En nog een bewijs!
Waarom zou de weekcyclus verstoord zijn? Hoe zou die verstoord kunnen
zijn? Denk eens na! Een persoon zou wellicht op een zaterdagmorgen wakker
kunnen worden denkend dat het vrijdag was en dus tot zondag wachten om zijn
sabbat te houden. Maar om de weekcyclus te verstoren zou niet slechts
één mens, maar ieder ander in zijn dorp of stad – iedere persoon in
iedere provincie, staat of land van de gehele wereld – iedere persoon in
iedere natie op aarde – zou op dezelfde morgen met dezelfde hallucinatie
hebben moeten ontwaken! Denkt u dat dat mogelijk is? Toch gelooft u dat dit
is gebeurd als u gelooft dat de weekcyclus is verstoord!
Het getuigenis van
astronomen
Tenslotte hebben
wij nog het getuigenis van astronomen. Wij citeren uit de officiële
regeringsverklaringen van de Volkenbond, gepubliceerd op 17 augustus 1926 in
een officieel document van de Bond.
De regering van
Finland overlegde de volgende observatie van een van haar astronomen: ”De
hervorming [de kalenderhervorming door de Bond] zou een breuk betekenen voor
de indeling van de week, die al zovele duizenden jaren wordt gevolgd,
en daarom door een eeuwenoud gebruik is geheiligd.”
De regering van
Frankrijk overlegde de volgende verklaring van twee van haar destijds
voornaamste astronomen: ”Een essentieel punt is dat van de continuïteit van
de week . . . een continuïteit die nu al zoveel eeuwen bestaat.” ”De continuïteit van de week . . . is zonder twijfel de oudste
wetenschappelijke instelling die de Oudheid ons heeft nagelaten.” Prof. D.
Eginitis, directeur van het observatorium van Athene en lid van het Comité
van de Bond constateerde: ”De continuïteit van de week . . . heeft alle
eeuwen, en alle bekende kalenders doorstaan, en is nog altijd intact.”
En zo zouden wij
kunnen doorgaan. Dit is evenwel voldoende. Wij presenteerden het bewijs van
de geschiedenis, het bewijs van de kalender, het bewijs van het Joodse volk,
het bewijs van de martelaren van de ware Gemeente, het bewijs van de rede,
het getuigenis van de astronomen.
En, zouden wij
eraan kunnen toevoegen, een even positief bewijs is dat van de
Rooms-Katholieke Kerk, die gedurende alle eeuwen haar zondag intact
heeft gehouden, als de dag die volgt op de zevende-dags sabbat die
door Jezus en de eerste apostelen werd gehouden. De katholieke priesters
en protestantse dominees en de voorgangers van de vele ’christelijke’
denominaties van vandaag twijfelen er evenmin aan dat hun zondag
de ware eerste dag van de week is als de Jood twijfelt aan
Gods sabbat.
Zou God een
bepaalde dag apartzetten, zijn zegen erop geven (Gen. 2:1-3), er heilige
tijd van maken, gebieden dat hij voor eeuwig heilig moet worden
gehouden, en vervolgens toelaten dat deze heilige tijd zo zoek raakt,
dat wij niet meer kunnen zeggen wanneer hij moet worden gehouden? Genesis 2:1
Alzo werden voltooid de hemel en de aarde en al hun heer. 2
Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt
had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. 3
En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop
gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht. De weekcyclus
verstoord?
Zo ja, dan zijn wij allen verloren, want het is een zonde om
Gods sabbat te schenden! Dat is het 4e punt van de Wet.
Zonde is de
overtreding van de Wet (1 Joh. 3:4), en als wij de Wet op slechts één van
haar punten overtreden – onverschillig welk punt – dan zijn wij
schuldige zondaars. Jakobus 2:8
Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord:
Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wel. 9
Doch indien gij met aanzien des persoons handelt, doet gij zonde en
wordt gij door de wet overtuigd van overtreding. 10
Want wie de gehele wet houdt
[alle Tien Geboden],
maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle geboden. 11
Want Hij, die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook
gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar
wel doodslag [twee van de Tien geboden], zijt gij toch een overtreder van de wet geworden.
Weet wat de Bijbel
zegt over de liefde van God: 1 Johannes 5:3
Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. |