Voor literatuurlijst klik hier.
Twaalf regels
voor bijbelstudie
Hoe komt het dat de Bijbel het meest
verkeerd begrepen boek in heel de
geschiedenis is? Het meest
verdraaide, verwrongen, belasterde,
verkeerd voorgestelde en belogen
boek dat er bestaat? Omdat men
weigert te geloven dat de Bijbel
precies bedoelt wat hij zegt! Pas de
volgende eenvoudige, fundamentele
regels toe en u zult de onomwonden waarheid van Gods Woord werkelijk
leren begrijpen!
WAT ZIJN WIJ? Werden
we met een doel op de aarde geplaatst? En met welk doel? Waarom is ons leven
leeg, onvervuld en ongelukkig? Hoe kan ons leven
gelukkig, interessant, overvloedig, succesvol en welvarend worden? Wat gebeurt er na de
dood – wat is de weg naar een
gelukkig, overvloedig en eeuwig
leven? Geen boek dat ooit geschreven is, behalve de heilige Schrift,
onthult de antwoorden op deze fundamentele levensvragen! Maar waarom zien we
zo'n verwarring – zo'n onenigheid over wat dit Boek zegt? Waarom zijn de
honderden verschillende kerkgenootschappen en sekten het niet eens over wat
hun erkende leerboek zegt? Waarom zeggen zoveel mensen die in staat zijn
bijna ieder ander boek te begrijpen: ”Ik kan de Bijbel gewoonweg
niet begrijpen”? Studeer voor uzelf U dient zelf te weten
op welke wijze u het meeste profijt uit Gods Woord kunt halen. U dient te
weten dat
God bestaat – en u dient te weten
dat de Bijbel Gods geïnspireerde
Woord is! Als u aan deze twee fundamentele punten twijfelt, ga dan stap
voor stap de literatuur van onze website bestuderen. U moet beseffen
dat uw Schepper de goddelijke auteur van de Bijbel is! Bij bijbelstudie,
zowel als bij alle andere dingen, is er een juiste en een
verkeerde manier om iets te bereiken. Er zijn bepaalde regels die,
indien opgevolgd, u een grondiger kennis van Gods Woord zullen geven – u met
minder vragen zullen laten zitten en u zullen helpen te denken en handelen
zoals God, omdat u begrijpt wat Hij in Zijn Woord zegt. Bid om leiding Voordat u zelfs de
Bijbel maar opendoet, moet u allereerst God in
gebed vragen u voor zijn Woord in
de studie, die u van plan bent te ondernemen, ontvankelijk te maken. David
was een man naar Gods hart – hij bestudeerde dat gedeelte van Gods Woord dat
hem in zijn tijd ter beschikking stond. Hij mediteerde en overwoog Gods
wetten en zijn wegen. Hij stond in ieder opzicht dicht bij God, maar toch
zien we vele malen door heel het boek der Psalmen heen hoe David God vroeg
hem bij zijn studie te leiden, hem ontvankelijk te maken en
hem zijn Waarheid te openbaren. Psalmen 119:33
Onderwijs mij, HERE, de
weg uwer inzettingen, dan zal ik die bewaren ten einde toe. 34
Geef mij verstand, dan zal
ik uw wet bewaren, en haar van ganser harte onderhouden. 35
Doe mij het pad uwer geboden
betreden, want daarin heb ik lust. 36
Neig mijn hart tot
uw getuigenissen en niet tot
winstbejag. 37
Wend mijn ogen af, zodat zij geen
ijdele dingen zien, maak mij levend door uw wegen. 38
Bevestig uw belofte aan uw
knecht, die uw vreze toegedaan is. Vers 40
Zie, naar uw bevelen verlang
ik, maak mij levend door uw gerechtigheid. Zonder oprecht en
gelovig Gods leiding in uw bijbelstudie te vragen – zonder eerst
Gods Koninkrijk en zijn gerechtigheid te zoeken – zou bijbelstudie op
zichzelf nutteloos zijn. Net zoals u God tevergeefs kunt eren, zo kunt u ook
zijn Woord tevergeefs bestuderen! Mattheüs 6:33
Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles
zal u bovendien geschonken worden. Markus 7:7
Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van
mensen zijn. Vele wijze en
intelligente mensen hebben hun leven lang een studie van Gods Woord in de
oorspronkelijke talen gemaakt, maar hebben er toch niet de diepe betekenis
van kunnen peilen! Mannen die heel de
Bijbel van Genesis tot Openbaring hebben vertaald, bestudeerden zeker
Gods Woord, maar zij begrepen niets van de Boodschap, van het Evangelie dat
erin staat. Zelfs in de inleiding van hun vertaling zeggen sommigen dat zij
het boek Genesis een verzameling mythen en legenden vinden! De studie en het werk
dat mensen met zo'n intelligentie bijgedragen hebben,
kunnen ons behulpzaam zijn.
Evenwel niet vanwege een bepaald begrip dat wij misschien bezitten –
maar alleen omdat we God gevraagd hebben ons zijn begrip van zijn
Woord te geven. Een hogere
opleiding is niet vereist Denk nu niet dat u
onvoldoende onderwijs genoten heeft, of dat u niet intelligent genoeg
bent om Gods Woord te bestuderen. God zegt ons onomwonden dat het niet de
wijzen, de machtigen of de edelen zijn die Hij nu tot een begrip van zijn
Woord roept. 1 Corinthiërs 1:25
Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God
is sterker dan de mensen. 26
Ziet slechts, broeders, wat gij waart, toen gij geroepen werdt: niet vele
wijzen naar het vlees, niet vele invloedrijken, niet vele aanzienlijken. 27
Integendeel, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitverkoren om de
wijzen te beschamen, en wat voor de wereld zwak is, heeft God uitverkoren om
wat sterk is te beschamen; 28 en
wat voor de wereld onaanzienlijk en veracht is, heeft God uitverkoren, dat,
wat niets is, om aan hetgeen wel iets is, zijn kracht te ontnemen, 29
opdat geen vlees zou roemen voor God. Gaat u er maar vanuit
dat u uit uzelf niet kunt weten hoe u het Plan van God kunt
doorgronden – daarom moet u Hem
vragen het u duidelijk te maken! Als alles wat er nodig
was om Gods Woord te begrijpen hersens waren, dan zou een groot
aantal wereldse mensen een grondig begrip van Gods Woord moeten hebben!
Zolang u maar kunt lezen, ga dan op uw knieën en vraag God oprecht u
in de studie van zijn Woord te leiden. Hij zal u verstand geven om dingen te
begrijpen die de intelligentste geesten onder de mensheid niet in staat
geweest zijn te begrijpen. Gebed zal voor u een begrip van Gods Woord
ontsluiten dat Einstein niet bezat. Gebed zal uw geest ontvankelijk
maken voor een begrip van Gods Woord dat de afgestudeerden van de grote
universiteiten van de wereld niet hebben. Gebed – uw contact met God – is belangrijk bij het begin van uw studie van
zijn Woord – zijn contact met u – anders zou u misschien eindeloze uren aan
de studie van zijn Woord besteden, zoals een Farizeeër. De bestede tijd, de
behandelde verzen, uw begrip van de geheimen van het Grieks, het onthouden
van hoeveel verzen er in de Bijbel staan, zullen u
niet baten bij de terugkomst van Christus! Alleen dat deel van
zijn Woord dat u een deel van uw eigen karakter gemaakt hebt, zal gewicht in
de schaal leggen. Innig gebed
om Gods leiding in uw persoonlijke bijbelstudie zal borg staan voor succes! Uw houding moet op
correctie Deze
tweede regel gaat eigenlijk hand
aan hand met de eerste. Voordat u van uw gebed opstaat, dient u er voor
uzelf terdege van bewust te zijn dat uw doel met deze bijbelstudie
niet slechts het verkrijgen van louter theoretische kennis, noch het
bewijzen of weerleggen van een bepaalde leer of van een bepaald feit is,
maar dat u dichter tot ”de maat van de wasdom der volheid van Christus” (Ef.
4:13) wilt komen. De enige manier waarop dit kan geschieden is door het
corrigeren van uw natuurlijke
aard! Gods Woord is
rechtstreeks aan een ieder van ons afzonderlijk geschreven, en voor zover
het ons eigen behoud betreft, heeft het met niemand anders op de aardbodem
iets te maken! Een van de oogmerken
van de Bijbel is die van verbetering. 2 Timotheüs 3:16
Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten,
te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid. De Bijbel is een
oordeler der gedachten en
overleggingen van het hart. Hebreeën 4:12
Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig
tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het vaneenscheidt ziel
en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des
harten. Uw geesteshouding
dient zoals die van David te zijn, die besefte hoezeer ons hart ons om de
tuin kan leiden en hoezeer we Gods terechtwijzingen nodig hebben. Aangezien
u de Bijbel gaat bestuderen, sla Psalm 139:23-24 eens op en lees daar twee
verzen met gevoel en als deel van uw gebed! ”Doorgrond mij, o God! en ken
mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een
schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwige weg.” Zeg dit niet zomaar
machinaal op, meen het echt! Doe dit niet alleen maar omdat dit artikel het
zegt, maar omdat u door uw Schepper gecorrigeerd wilt worden! Om een juiste houding
in uw benadering tot Gods Woord te hebben, zou het naslaan van nog een
schriftwoord u absoluut helpen de juiste houding te hebben voordat u begint. Jesaja 66:1
Zo zegt de HERE: De hemel is mijn troon en de aarde de voetbank
mijner voeten, waar zou dan het huis zijn, dat gij Mij zoudt bouwen, en waar
de plaats mijner rust? 2 Dit
alles heeft immers mijn hand gemaakt en zo is dit alles ontstaan, luidt het
woord des HEREN; op zulken sla Ik
acht: op de ellendige, de verslagene van geest en
wie voor mijn woord beeft. Vers 5
Hoort het woord des HEREN, gij
die voor zijn woord beeft . . . Deze Bijbel die u gaat
bestuderen is het karakter en de
gedachten van uw Schepper-God zelf! Er moet niet over
geargumenteerd worden. Het is niet de bedoeling dat hij als een stok
gebruikt wordt om andere mensen
mee te tuchtigen! Met andere woorden, als u een echtgenoot bent, gebruik dan
niet Efeze 5:22 als wapen tegen uw vrouw – of, als u een echtgenote
bent, gebruik dan niet Efeze 5:25 als wapen tegen uw man! Maar elk
van u, man of vrouw, moet het schriftwoord dat op u slaat op uzelf en
uzelf alleen toepassen! Efeziërs 5:22 Vrouwen, weest aan uw man
onderdanig als aan de Here. Vers 25
Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft
liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft. Beproef alle dingen Deze
derde regel is in zekere zin een
verlengstuk van de juiste houding van regel nummer twee. Uw benadering van
Gods Woord dient volkomen positief te zijn! Het voorbeeld dat door Paulus' gehoor in Berea
gegeven werd. Handelingen 17:11
en dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij
het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften
nagingen of deze dingen zo waren. Dat was een
positieve houding! Paulus' toehoorders te Berea onderzochten de
Schriften niet om te bewijzen dat Paulus fout was! Zij waren
niet negatief, boos of bitter. Als u dus iets over de
Bijbel gehoord heeft dat u niet helemaal begrijpt, dient uw benadering in uw
persoonlijke bijbelstudie te zijn, dat u voor uzelf bewijst dat iets
inderdaad zo is als de Bijbel zegt. 1 Thessalonicen 5:21
zegt: ”Beproeft alle dingen”. God gebiedt ons bijvoorbeeld in het boek
Maleachi Hem op de proef te stellen met de tienden. Hij verlangt van ons te
doen wat Hij zegt. Maleachi 3:10
Breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in
mijn huis; beproeft Mij toch
daarmede [stel mij op de proef],
zegt de HERE der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel
zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten. Dit is een
positieve stap voorwaarts,
een ontdekken wat God zegt, niet een zoeken naar fouten en
tegenbewijzen.
De Bijbel spreekt
zichzelf nooit tegen Als u moeilijkheden
hebt om een bepaalde tekst te begrijpen – als hij iets anders schijnt
te zeggen dan een andere tekst, dient u misschien alleen maar verder te
studeren. Denk altijd zonder de geringste twijfel aan het principe van regel
vier: God spreekt
zichzelf nooit tegen. Daarom heeft u of die bewuste tekst
verkeerd begrepen, of de vertaling die u aan het lezen bent is onnauwkeurig. Maleachi 3:6
Voorwaar, Ik, de HERE, ben
niet veranderd, en gij kinderen van Jakob, zijt niet verteerd. Dat betekent
precies wat er staat, evenals in Hebreeën 13:8: ”Jezus Christus is
gisteren en heden dezelfde en tot
in eeuwigheid.” De bron van
waarheid is Gods Woord. Johannes 17:17
Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid. Als u uw Bijbel niet
met deze benadering en vanuit dit gezichtspunt bestudeert, zult u er nooit
enig inzicht uit verkrijgen. Laten we een
ogenschijnlijke tegenstrijdigheid in Spreuken 26:4 en 5 eens nader
bezien. In vers vier staat: ”Antwoord een zot
niet naar zijn dwaasheid.” Het
volgende vers zegt ons evenwel: ”Antwoord een zot naar zijn dwaasheid.” Deze twee verzen zijn in
werkelijkheid niet tegenstrijdig –
zij vullen elkaar aan! Het gebruik van het ene zowel als het andere vers
– d.w.z. het principe ervan dat op een bepaald gebruik toepasselijk is –
hangt helemaal af van de omstandigheden. Deze verzen bevatten beide
een schat van wijsheid die elk van ons op de juiste wijze moet leren
toepassen bij het beantwoorden van vragen van anderen. Het
laatste gedeelte van elk vers
bevat de sleutel
die de betekenis van deze verzen ontsluit – en die laat zien dat het
praktische, bruikbare en wijze principes zijn. Vers vier luidt:
”Antwoord een zot niet naar zijn dwaasheid,
opdat gijzelf hem niet gelijk wordt.”
Het laatste gedeelte van het vers bevat de
sleutel: verlaag uzelf niet tot
zijn niveau in een
dispuut! Redetwist
niet – bijt niet van u af – probeer iemand die er kennelijk op uit is
onenigheid te zaaien, niet te bestrijden. Het volmaakte
voorbeeld hiervan staat in Lukas 20:1-8. Christus onderwees hier in de
tempel. De overpriesters, schriftgeleerden en oudsten kwamen tot Hem met
deze woorden: ”Zeg ons, krachtens welke bevoegdheid doet Gij deze dingen, of
wie is het die U deze bevoegdheid gegeven heeft?” Hier is volkomen
duidelijk dat zij er niet in geïnteresseerd waren iets te leren – zij kwamen
niet als deemoedige mensen die hongeren naar nieuwe kennis.
Zij waren gekomen om met Christus
te disputeren! Let eens op hoe
Christus de situatie aanpakte. ”Hij antwoordde en
zeide tot hen: Ik zal u ook een vraag
stellen: Zegt Mij: De doop van Johannes, was die uit de hemel of uit de
mensen? Zij overlegden samen en spraken: Indien wij zeggen: Uit de hemel,
zal Hij zeggen: waarom hebt gij hem dan niet geloofd? Doch indien wij
zeggen: uit de mensen, dan zal het volk als één man ons stenigen, want het
is ervan overtuigd, dat Johannes een profeet was. En zij antwoordden, dat
zij niet wisten, vanwaar deze was. En Jezus zeide tot hen:
Dan zeg Ik u ook niet, krachtens
welke bevoegdheid Ik deze dingen doe.” Christus beantwoordde
hun vraag met een wedervraag! Hun vraag rechtstreeks beantwoorden zou
alleen maar geleid hebben tot een woordenstrijd. Christus voorkwam
tweedracht door hun niet te antwoorden naar hun dwaasheid. En nu vers vijf van
Spreuken 26. Opnieuw bevat het laatste gedeelte van het vers de
sleutel: ”Antwoord een zot naar
zijn dwaasheid, opdat hij niet wijs
zij in eigen oog.” In dit geval – als u
zijn uitdaging niet aanneemt – gaat hij denken dat
hijzelf wijs is! De apostel Paulus zat
met dit probleem. Valse apostelen in Corinthe beweerden dat
zij de ware apostelen van
Christus waren. De gemeente werd op
een
dwaalspoor gebracht! Dit was geen tijd om
te zwijgen of schrandere vragen te stellen! Nu was het tijd de beweringen de
kop in te drukken en deze valse apostelen
van repliek te dienen! Lees 2 Corinthiërs 11
en let erop hoe hij deze dwaze mannen antwoordde. 2 Corinthiërs 11:23
Dienaren van Christus zijn zij? (ik
spreek tegen mijn verstand in) ik nog meer: in moeiten veel vaker, in
gevangenschap veel vaker, in slagen maar al te zeer, in doodsgevaren
menigmaal. 24 Van de Joden heb
ik vijfmaal de veertig-min-een-slagen ontvangen, 25
driemaal ben ik met de roede gegeseld, eens ben ik gestenigd,
driemaal heb ik schipbreuk geleden, een etmaal heb ik doorgebracht in volle
zee; 26 telkens op reis, in
gevaar door rivieren, in gevaar door rovers, in gevaar door volksgenoten, in
gevaar door heidenen, in gevaar in de stad, in gevaar in de woestijn, in
gevaar op zee, in gevaar onder valse broeders; 27
in moeite en inspanning, tal van nachten zonder slaap, in honger en
dorst, tal van dagen zonder eten, in koude en naaktheid. Paulus liet de mensen
zien dat HIJ hun ware dienaar was! Hij beantwoordde en
ontzenuwde de beweringen van deze andere mannen. Deze twee verzen in
Spreuken 26 zijn niet met elkaar in tegenspraak! Integendeel, er zit veel
wijsheid in. Wijsheid die wij in ons dagelijks leven dienen
toe te passen!
Meestal wordt aan
iemand die door God is geroepen geen vragen gesteld waarom ze doen wat ze
doen, maar wordt achter de rug om geoordeeld en gelasterd. Mocht er toch
eens een oprecht belangstellende vraag komen, doe dan wat Petrus heeft
geschreven. 1 Petrus 3:14
Al moest gij lijden om de gerechtigheid, toch zijt gij zalig. Doch
vreest niet voor hun dreiging, en laat u niet verschrikken. 15
Maar heiligt de Christus in uw harten als Here, altijd bereid tot
verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop
(een ernstig
gemeende vraag], die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze, 16
en met een goed geweten, opdat bij al het kwaad, dat men van u
spreekt, zij die uw goede wandel in Christus smaden, beschaamd gemaakt
worden.
Wat zegt de BIJBEL
precies? Deze
vijfde regel voor bijbelstudie
lost vaak vele problemen op. Heel dikwijls komt ons wanbegrip voort uit de
verwarring die deze wereld veroorzaakt – door een verkeerde
uitlegging, een rechtstreekse verdraaiing van een tekst om die te
laten overeenkomen met valse leerstellingen. Jesaja 5:20
Wee hun die het kwade goed noemen en
het goede kwaad; die duisternis voorstellen als licht en licht als
duisternis; die bitter doen doorgaan voor zoet en zoet voor bitter. 21
Wee hun die in eigen oog wijs
zijn en in eigen oordeel
verstandig. Velen die beweren
vertegenwoordigers van God en uitleggers van zijn Woord te zijn,
verdraaien en
verwringen dat Woord tot hun
eigen ondergang en de ondergang van hun toehoorders. Denk er dus altijd aan
uzelf de vraag te stellen – en te beantwoorden:
”Wat heeft de Bijbel te
zeggen?” Johannes 3:6 is hier
een goed voorbeeld van. ”Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit
de Geest geboren is, is geest.” Dit is een heel duidelijke tekst die uitlegt
dat vlees vlees is, en geest geest! Dat is wat de Bijbel zegt! Maar dat is
niet wat de mensen zeggen dat de Bijbel zegt! Soms moet u misschien
een naslagwerk (iets dat wij onder een afzonderlijke regel zullen
behandelen) raadplegen voor teksten zoals 1 Johannes 5:7 (”Want drie zijn
er, die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en
deze drie zijn één.”). Of misschien zal een
andere vertaling van uw Bijbel u helpen een tekst te begrijpen die in strijd
schijnt te zijn met wat u weet dat de waarheid is. Neem het voorbeeld
van Lukas 17:20-21. De Statenvertaling zegt: ”Het Koninkrijk Gods komt niet
met uiterlijk gelaat. En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want,
ziet, het Koninkrijk Gods is
binnen ulieden.” Andere vertalingen formuleren het anders. Aangezien het
dus niet duidelijk in de Statenvertaling
is, zijn er andere
hulpmiddelen nodig om te weten te komen wat er wel staat. Dit brengt ons
regelrecht naar de volgende regel voor bijbelstudie, regel zes. Ga het zinsverband
na Om het zinsverband na
te gaan, behoeft u alleen de teksten maar te lezen die
samengaan met de tekst in
kwestie. U leest de teksten ervoor en de teksten erna. In dit
voorbeeld van Lukas 17:21 dient u uzelf ook een aantal vragen te stellen
betreffende het verband waarin het voorkomt. De tekst die met Lukas 17:21
samengaat is Lukas 17:20! Dit vers juist ervóór beantwoordt de vraag
betreffende vers 21, maar om die vraag te beantwoorden, moet u uzelf de
vraag stellen: ”Wie?” Met andere woorden, u
moet uzelf afvragen: Als ”het Koninkrijk Gods binnen ulieden is” –
wie zijn de ulieden waarnaar de Bijbel verwijst? In dit geval verklaart vers
20 dat het de Farizeeën zijn! Nu
weet u dat Jezus Christus zeker
niet zei dat het Koninkrijk Gods binnenin de
Farizeeën is! Daarom helpt het
verband u te zien dat er in dit bepaalde vers een verkeerde vertaling
moet schuilen. En jawel, als u
bijvoorbeeld in de NBG- of de GNB-vertaling kijkt, ziet u dat ”binnen
ulieden” vertaald dient te worden met ”bij u” of ”onder u” – hetgeen wijst
op Jezus Christus zelf als Vertegenwoordiger van Gods Koninkrijk die op dat
ogenblik bij of onder de Farizeeën was! Nog een voorbeeld.
Veel mensen begrijpen Markus 7:19 verkeerd door te denken dat hier onrein
vlees door Christus rein verklaard werd, eenvoudig omdat zij het verband
niet lezen. In dit geval is het verband het gehele hoofdstuk. U moet van
vers 19 teruggaan om het onderwerp te vinden waarover vers 19 gaat. Dat
onderwerp heeft te maken met het al of niet ceremoniële wassen van de handen
voordat men eet, en het heeft niets te maken met het feit of het voedsel dat
men eet rein of onrein is volgens de wetten van Leviticus 11. Hoewel het ook
zo is dat alleen datgene voedsel is wat door God als voedsel voor de mens is
aangeduid. Om een tekst helemaal
te begrijpen, in zijn verband, dient u uzelf al de volgende vragen te
stellen – en voor uzelf te beantwoorden:
Wie? Wat? Waar? Waarom? Wanneer?
en Hoe? Wanneer u deze vragen
betreffende een bepaalde tekst beantwoord heeft en u alle teksten die ermee
samengaan, met de tekst in kwestie gelezen heeft, zult u
Gods antwoord op het probleem hebben. Er staan zelfs
leugens in de Bijbel en u moet ervoor oppassen dat u uzelf goed
afvraagt wat de Bijbel zegt in het geheel van het verband van iedere
uiteenzetting. De Bijbel zegt:
”Gij zult geenszins sterven” (Gen. 3:4).
Dat staat in de Bijbel! Maar om te weten te komen of het waar
is of niet, moet u te weten komen wie
het zei. In dit bepaalde geval legt hetzelfde vers uit dat Satan de duivel
het zei, maar om te weten te komen of het waar is of niet (omdat soms zelfs
Satan de waarheid zegt) moet u in het verband teruggaan totdat u bij Genesis
2:17 komt waar de Schepper-God als volgt geciteerd wordt: ” . . . zult gij
voorzeker sterven!” – dan
weet u wat de Bijbel in zijn
geheel en in waarheid
zegt! Dit brengt ons tot
regel nummer zeven. Haal alle teksten
erbij Geen enkele tekst kan
op zichzelf,
uit het verband genomen, gebruikt worden om de waarheid vast te
stellen. 2 Petrus 1:20
Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een
eigenmachtige uitlegging toelaat. God heeft zijn Bijbel
op een heel ongewone manier samengesteld. Hij heeft hem zo laten schrijven
dat men hem op diepgaande wijze in de oorspronkelijke talen zou kunnen
bestuderen, zich een heel leven lang erin zou kunnen verdiepen zonder
ooit tot de kennis der waarheid te komen. Veel mensen hebben grote
gedeelten van de Bijbel van buiten geleerd, maar zijn toch nooit gaan
beseffen wat die gedeelten betekenen. U moet de hele Bijbel in zijn gehele
verband nemen, alle teksten in die Bijbel over een onderwerp
erbij halen, voordat u een bepaald onderwerp vanuit Gods gezichtspunt kunt
begrijpen. Jesaja 28:9
Wie wil hij kennis leren en wie wil hij een openbaring doen verstaan?
Hun die van de melk gespeend, aan de borst ontwend zijn? 10
Want het is wet op wet, wet op wet, eis op eis, eis op eis, hier wat,
daar wat. Zo moet iemand die
bekeerd is de Bijbel bestuderen. Maar wanneer onbekeerde mensen Gods Woord
hier een weinig en daar een weinig bestuderen, kunnen zij de boodschap van
Gods waarheid nog niet begrijpen, omdat zij zijn heilige geest niet hebben
om hen te leiden. Die heilige geest – de denkwijze en het begripsvermogen
van God zelf – is de kracht die deze woorden in de eerste plaats
inspireerde, en zonder die geest, die
het begrip inspireert, blijft de deur tot het Woord van God
gesloten! (De heilige geest
wordt alleen gegeven aan degenen die God gehoorzamen – Handelingen 5:32.)
Vervolgend in Jesaja: Vers 13
Zo zal voor hen [zij die
niet gehoorzamen]
het woord des HEREN zijn: wet op wet, wet op wet, eis op eis, eis op
eis, hier wat, daar wat, opdat zij bij hun gaan achterwaarts struikelen en
te pletter vallen, verstrikt en gevangen worden. Vaak denken de mensen
dat de Bijbel zichzelf tegenspreekt, terwijl hij in werkelijkheid alleen
maar zichzelf aanvult. Een goed voorbeeld hiervan zien we in Mattheüs 27:37,
vergeleken met Lukas 23:38. Hier schijnen Mattheüs en Lukas elkaar
tegen te spreken in hun verklaringen over wat er op het opschrift geschreven
stond dat aan de paal, waaraan Jezus Christus werd gekruisigd, bevestigd
was. Dit opschrift is een
goed voorbeeld om te gebruiken om
te bewijzen dat het opzoeken van alle teksten over een onderwerp u
het begrip van God erover zal geven. Om te weten te komen wat er op
dat opschrift stond, wie het schreef en in hoeveel talen het
geschreven was, zult u ten minste vier teksten, niet slechts twee, samen
moeten nemen. We slaan eerst Mattheüs 27:37 op, vervolgens Markus 15:26,
daarna Lukas 23:38 en ook Johannes 19:19-20. Neem ze allemaal samen en u
zult zien wat er op dat opschrift geschreven stond. Mattheüs 27:37
En boven zijn hoofd brachten zij op schrift de beschuldiging tegen
Hem aan: Dit is Jezus, de Koning der Joden. Markus 15:26
En het opschrift, dat de beschuldiging tegen Hem vermeldde, luidde:
De Koning der Joden. Lukas 23:38
Er was ook een opschrift boven Hem: Dit is de Koning der Joden. Johannes 19:19
En Pilatus liet ook een opschrift schrijven en op het kruis plaatsen;
er was geschreven: Jezus, de Nazoreeër, de Koning der Joden. 20
Dit opschrift dan lazen vele der Joden, want de plaats, waar Jezus
gekruisigd werd, was dicht bij de stad, en het was geschreven in het
Hebreeuws, in het Latijn en in het Grieks. Als een van deze
teksten was weggelaten, zou u niet geweten hebben dat Pilatus het
geschreven had. Als er twee van deze teksten waren weggelaten, zou u
niet geweten hebben dat het opschrift er oorspronkelijk in drie talen
stond. Deze vier bronnen van
informatie, elk van een andere schrijver, geven ons een volledig getuigenis
van wat er oorspronkelijk geschreven stond. Geen van de teksten spreekt de
andere tegen – elk dient slechts ter aanvulling en afronding van de
informatie van de ander. Laat de Bijbel
de Bijbel uitleggen In uw uitgave van de
Bijbel zal het boek Openbaring vermoedelijk de titel dragen: ’De openbaring
van Johannes’.
Dit is een treffend voorbeeld van een interpretatie
van mensen. Om nu
aan de weet te komen wat het boek Openbaring is – van wíe de openbaring is,
aan wie het geschreven was en waarover het gaat – hoeft u
alleen maar de eerste paar verzen van
het boek zelf te lezen! In feite spreken de allereerste woorden van het
allereerste vers uit dit bijbelboek de uitlegging van de mens al
regelrecht tegen. Openbaring 1:1
Openbaring van Jezus Christus
. . . In Romeinen 3:4 staat
een goed en duidelijk principe om u in deze
achtste regel voor bijbelstudie
aan te houden: ”God waarachtig en ieder mens leugenachtig.” Het boek Openbaring is
voor de wereld altijd een raadsel gebleven – God zegt dat het een boek van
openbaring is. De wereld
zegt: het is een boek van verborgen mysteriën. Men is met vele zonderlinge uitleggingen van het boek Openbaring op
de proppen gekomen – toch is het boek Openbaring
levendig in zijn eigen duidelijke omschrijving en behoeft geen
uitleg! Lees nu verder in Openbaring 1. Neem nu het geval van
de zeven gouden kandelaren die Johannes in Openbaring 1 zag. U hoeft zich
niet af te vragen wat dat voor zeven gouden kandelaren zijn – u hoeft alleen
maar door te lezen totdat u, in het verband, bij vers 20 komt en dat vers
zegt u duidelijk dat de zeven kandelaren de zeven Gemeenten zijn. In vers 16
staat dat Johannes zeven sterren in de hand van de Zoon des mensen
zag. Het is niet nodig er uitvoerig op in te gaan wat de zeven sterren
betekenen, omdat vers 20 alweer de duidelijke bijbelse waarheid laat zien –
geen uitlegging nodig – dat de zeven sterren de engelen der zeven Gemeenten
zijn. En zo gaat het met de rest van de Bijbel. U hoeft alleen maar
geduld te hebben en met de juiste houding Gods Woord te onderzoeken, dan
zult u Gods duidelijke antwoorden op de verwarde vragen van de mensheid
vinden. Een eerste stap van
eigen interpretatie leidt bijna altijd naar een tweede stap van eigen
interpretatie en daarna vervolgen de meeste mensen die weg van eigen
invulling en verklaring. Het moet immers passen in hun eigen ideeën. Stel geen vage
teksten voorop Misschien zou een
betere algemene uiteenzetting van deze
negende regel voor bijbelstudie
zijn: Stel nooit een dogma vast met behulp van een vage of moeilijk te
begrijpen tekst. Teveel mensen
veronderstellen dat het gezicht dat Petrus had van de onreine dieren die
in een laken tot hem neergelaten werden, bevestigt dat God onrein vlees
’reinigde’. Dat komt omdat zij een op zichzelf onduidelijk vers uit zijn
verband halen dat luidt: Handelingen 10:11
en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van
een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; 12
hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der
aarde en allerlei vogelen des hemels. Vers 15
En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein
verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. Zij behoeven echter
alleen nog maar twee verzen verder te lezen en dan staat er in vers
17 heel duidelijk dat Petrus zelf twijfelde wat het gezicht betekende
dat hij gezien had. Vers 16
En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp
weer opgenomen in de hemel. 17
Terwijl Petrus bij zichzelf in onzekerheid was, wat het gezicht, dat hij
gezien had, betekenen mocht. Hij maakte geen
overijlde gevolgtrekkingen, maar de aanhalers van vage teksten doen dat maar
al te graag! Door in hetzelfde hoofdstuk verder te lezen, zal duidelijk
worden wat Petrus uiteindelijk ging begrijpen over het gezicht. Vers 28
. . . mij heeft God doen zien
[door middel van dit gezicht],
dat ik niemand onheilig of onrein
mag noemen. Zie nu de tiende regel
niet over het hoofd. Gebruik
verscheidene vertalingen In Mattheus 27:46
gebruikte Jezus Christus, toen Hij aan de paal hing voordat Hij stierf, de
Aramese vertaling van het tweede vers van Psalm 22. Hoewel het
oorspronkelijk Woord van God geïnspireerd werd in het Hebreeuws of Grieks
geschreven te worden, heeft God het in bijna iedere taal die door de
mensheid gesproken wordt, laten vertalen. Aangezien niet alle mensen
Hebreeuws en Grieks kunnen gaan leren om de Bijbel in de oorspronkelijke
talen te bestuderen, zijn wij op die vertalingen aangewezen. Soms komen wij teksten
in de 17e eeuwse taal van de Statenvertaling tegen die vaag en
onduidelijk zijn. Deze kunnen heel gemakkelijk opgehelderd worden door een
modernere vertaling zoals de vertaling van het Nederlands Bijbel
Genootschap, de Groot Nieuws Bijbel of de Nieuwe Bijbelvertaling te lezen. In dit verband is een
waarschuwing evenwel op z'n plaats. Op modernere vertalingen kan men zich
niet uitsluitend verlaten. De moderne vertalers nemen steeds meer
vrijheid in het taalgebruik waardoor hun eigen visie in de vertaling te
lezen is. We bevelen de NBG-vertaling aan, omdat die dicht bij de grondtekst
blijft. Maar daarin zijn uitzonderingen. Deze moderne
vertalingen kunnen soms vage teksten in de Statenvertaling en NBG-vertaling
ophelderen, maar we moeten alert blijven en blijven vergelijken. Cursief gedrukte
woorden en woorden tussen teksthaken staan
niet in de oorspronkelijke talen,
maar werden door de vertalers toegevoegd. Dit is meestal gedaan om u
te helpen de betekenis van de zin te begrijpen. De vertalers hebben evenwel
niet altijd de juiste woorden ingelast. Daarom zijn sommige van deze
cursieve woorden of teksten tussen teksthaken onjuist en eerder een
sta-in-de-weg. Aan de andere kant
zijn niet al de woorden die door de vertalers zijn toegevoegd in
cursief gedrukte letters of staan niet tussen teksthaken. Neem bijvoorbeeld
1 Johannes 5:7-8, waar de verwijzing naar Drie, Die getuigen in de hemel een
volkomen foutieve toevoeging is, die er door een monnik die in de
middeleeuwen Bijbels overschreef, ingelast is. Dit bepaalde vers is alleen
maar in de Statenvertaling opgenomen. In andere vertalingen staat het tussen
teksthaken om aan te duiden dat er over dit vers veel twijfel bestaat. De
Leidse, de Willibrord-vertaling, TelosNT, Groot Nieuws Bijbel, Naardense
Bijbel, Nieuwe Bijbelvertaling en de Nieuwe Luther Bijbel laten die bewuste
passage helemaal weg. Zie hieronder het verschil. Statenvertaling: 1 Johannes 5:7
Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en
de Heilige Geest; en deze Drie zijn Eén. 8
En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en
het bloed; en die drie zijn tot één. Leidse vertaling: 1 Johannes 5:7
Want drie zijn de getuigen; 8
de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig. NBG (Nederlands Bijbel Genootschap): 1
Johannes 5:7 Want drie zijn er,
die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze
drie zijn één. 8 En drie zijn
er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de
drie zijn tot één. In een weloverwogen en
bedrieglijke poging de wereld de valse drie-eenheiddoctrine aan te praten
voegde een monnik in de vierde eeuw na Christus volslagen zelfverzonnen
woorden (in de NBG tussen de teksthaken) aan de bijbeltekst toe als
zogenaamd ’bewijs’ voor deze belangrijke leerstelling van de heidense
oudheid. Dikwijls kunnen deze
moeilijkheden opgelost worden door eenvoudig verschillende vertalingen met
elkaar te vergelijken. Tegenwoordig zijn er
meer hulpmiddelen om de oorspronkelijke Hebreeuwse of Griekse tekst te
achterhalen, zoals de Bijbelconcordantie van Strong. Vanzelfsprekend moeten
hierbij vastgeroeste valse doctrines verwijderd worden uit ons hoofd. Vragen
die opkomen na het grondig lezen van verscheidene vertalingen van welk vers
ook, zullen gering in aantal zijn en kunnen door verdere studie in
bijbelverklaringen behandeld worden. En dit leidt ons tot
de elfde regel. Stel geen dogma
vast aan de hand Bijbelencyclopedieën,
bijbelconcordanties en bijbelcommentaren zijn bruikbare naslagwerken over de
Bijbel. Er staan ook wel eens kanttekeningen en verwijzingen in sommige
Bijbels die soms erg behulpzaam kunnen zijn, maar helaas soms ook
misleidend. Commentaren en voetnoten kunnen u vaak op een dwaalspoor
brengen. Daarom moeten al deze
naslagwerken, verklaringen en voetnoten alleen gebruikt worden om
historische, geografische of grammaticale feiten vast te stellen die op de
Bijbel betrekking hebben. Ze mogen
niet gebruikt worden om dogma's vast te stellen of de betekenis van
de Bijbel zelf uit te leggen.
Neem bijvoorbeeld Openbaring 1:10. Veel bijbelcommentaren verklaren
bij dat vers waar staat: ”Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des
Heren . . .”, dat dit de zondag is, onder verwijzing naar andere verzen in
het N.T., o.a. Handelingen 20:7 en 1 Corinthiërs 16:2 die beide slaan op de
eerste dag van de week. Deze hebben evenwel niets te maken met ’de Dag des Heren’ zoals
die verder in het boek Openbaring besproken wordt. Zowel in de profetieën
als in het N.T. verwijst de ’Dag des Heren’ naar een gebeurtenis in het boek
Openbaring die aanstaande is. De ’Dag des Heren’ de zondag noemen is een
minachting van God. Het ’heiligen’ van de zondag is heidens. Als u wilt
nagaan van welke dag Christus volgens de
Bijbel Heer is, lees dan: Markus 2:27
En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de
mens om de sabbat. 28 Alzo is de
Zoon des mensen heer ook over de
sabbat. Dergelijke
hulpmiddelen als voetnoten en bijbelverklaringen dienen dus alleen voor
technische feiten gebruikt te worden en niet uitlegkundig. En nu regel
twaalf. Maak aantekeningen
in uw Bijbel! Misschien heeft u
gedacht dat er niet in de Bijbel geschreven mag worden. Tegen geen enkel
fysiek hulpmiddel dat u kunt gebruiken heeft God bezwaar, zoals
aantekeningen maken met een pen of gekleurde potloden, zodat u de
geestelijke waarheden in uw leven kunt onthouden en toepassen. Hij verwacht
dat u zijn geschreven Woord gebruikt om
Hem – niet stoffelijk papier en
inkt – te eren! Een beknopte aantekening in de marge of gedeelten te
onderstrepen kan een nuttig geheugensteuntje zijn. Natuurlijk kan dit niet
een schrift of tekstdocument in de computer met aantekeningen vervangen. Pas deze twaalf regels
ijverig toe en uw bijbelstudie zal zowel interessant als lonend zijn. De literatuur van
de Gemeente van God De literatuur op de
website van de Gemeente van God heeft ertoe bijgedragen dat mensen in de
Bijbel onderlegd zijn geworden. Deze unieke publicaties voor begrip van de
Bijbel heeft mensen in veel landen tot een grotere kennis en begrip van het
meest verkochte, maar nauwelijks gelezen en meest misverstane boek ter
wereld gebracht. Deze publicaties
vormen een studie van de Bijbel waardoor het eenvoudiger wordt de Bijbel te
begrijpen en te zien dat de Bijbel relevant is in dit ruimtetijdperk! Ze
zijn dynamisch en nuchter – een cursus voor inzicht.
Ze laten zien waar het op staat en halen de waarheid direct uit de
Bijbel. In elke publicatie
wordt een diepgaande, afgeronde studie over een bepaald onderwerp
gepresenteerd. Een verscheidenheid
van onderwerpen van vitaal belang in deze hypermoderne tijd wordt aan de
hand van de Bijbel grondig behandeld. U zult stap voor stap naar de
antwoorden in uw eigen Bijbel geleid worden! Uw houding tegenover
de almachtige God is bepalend voor een beter begrip!
|