Voor literatuurlijst klik hier. Het
raadsel van
Wie was
deze
geheimzinnige
figuur?
Was hij
een laatst
overgeblevene
uit de oorspronkelijke bevolking van Kanaän?
Was hij
Henoch,
Sem
of een engel?
Deze publicatie
onthult de ware
en
verrassende – identiteit van deze belangrijke persoon.
Weinig raadsels uit de
Bijbel hebben zoveel belangstelling opgeroepen als de identiteit van
Melchizedek. Wie is hij eigenlijk? In Hebreeën kunt u lezen dat Jezus Christus sinds
zijn wederopstanding Hogepriester is ”naar de ordening van Melchizedek”. Hebreeën 6:19
Haar
[de hoop]
hebben wij als een anker der ziel, dat veilig en vast is, en dat reikt tot
binnen het voorhangsel, 20
waarheen Jezus voor ons als voorloper is
binnengegaan naar de ordening van Melchisedek hogepriester geworden in
eeuwigheid. Melchizedek was Gods priester Eerst dienen we, zowel in het Oude als het Nieuwe
Testament, acht te slaan op het feit dat de mysterieuze persoon Melchizedek
een priester van de allerhoogste God was. Sla er daarom het verslag van
Genesis 14 op na. In de oorlog tussen een aantal stadstaatjes in Palestina
en Mesopotamië, werd Abrahams neef Lot gevangengenomen. Hijzelf en zijn
gezin en bezittingen werden weggevoerd. Eén van de gevangenen ontsnapte en vertelde wat er
gebeurd was aan Abraham, die 318 van zijn eigen dienstknechten bewapende en
de invallers tot voorbij Dan achtervolgde. Abraham bevrijdde Lot en zijn
gezin en bracht hen veilig naar de Kanaänitische steden in Palestina terug.
Bij Abrahams terugkeer verschijnt er plotseling een geheimzinnige figuur op
het toneel. Abraham wordt door Melchizedek onthaald. Hier volgt het verslag: Genesis 14:18
En
Melchisedek, de koning van Salem, bracht brood en wijn; hij nu was een
priester van God, de Allerhoogste. 19
En hij zegende hem en zeide: Gezegend zij
Abram door God, de Allerhoogste, de Schepper van hemel en aarde, 20
en geprezen zij God, de Allerhoogste, die
uw vijanden in uw macht heeft overgeleverd. En hij gaf hem van alles de
tienden. Let erop dat Melchizedek koning was van Salem. Dat is
de stad Jeruzalem. ’Salem’ betekent ’vrede’. Dus was Melchizedek de ”koning
des vredes” (Hebreeën 7:2). Dezelfde persoon wordt ook in Psalm 110 genoemd.
Profetisch over Christus sprekend, zei David: Psalmen 110:4
De
HERE heeft gezworen en het berouwt Hem niet: Gij zijt priester voor eeuwig,
naar de wijze van Melchisedek. Dit vers wordt ook in Hebreeën 5:6, 10 aangehaald. Vóórdat we voor de identificatie van Melchizedek
Hebreeën opslaan, dienen we er wel bewust van te zijn dat deze mysterieuze
figuur alleen voor ons een mysterie is. Abraham en de koning van het
verdorven Sodom wisten precies wie hij was. Ze moeten hem al eerder hebben
ontmoet. Hij kan geen Kanaäniet geweest zijn, want dat volk was geheel
doortrokken van heidense gebruiken. En bovendien, Kanaän was een
afstammeling van Cham, terwijl het de afstammelingen van Sem waren die God
verkoos om zijn werk te volbrengen. Wie is die mysterieuze man Melchizedek dan eigenlijk
wel? Nog één wenk echter,
voordat we verder gaan. Palestina stond van oudsher, vóór de tijd van Mozes,
onder de heidenvolken bekend als ”Het land van
God”
– ”het
heilige land” – ”het land der
bedeplaats”!
Waarom? Was er iemand in Palestina, die
goddelijk was,
heilig en
waardig om aanbeden te worden? Het geheim wordt ontsluierd Wanneer we Hebreeën 7 opslaan, zien we wie
Melchizedek was: Hebreeën 7:1
Want deze Melchisedek, koning van Salem,
priester van de allerhoogste God, die Abraham bij zijn terugkeer na het
verslaan van de koningen tegemoet kwam en hem zegende, 2
aan wie ook Abraham een tiende van alles
gegeven heeft, is vooreerst, volgens de uitlegging van zijn naam: koning der
gerechtigheid, vervolgens ook: koning van Salem, dat is: koning des vredes. Daar God mensen een naam
geeft, die uit doet komen wat ze zijn,
is dit dus wat deze man
is: ”KONING DER GERECHTIGHEID”. Aan wie denken we dan? KONING der gerechtigheid. Jezus zelf zei: ”Niemand is
goed, dan God alleen” (Lukas 18:19). Menselijke eigengerechtigheid is voor
God als een bezoedeld kleed. Niemand anders dan God zelf – of iemand, door
Gods macht gerechtig gemaakt doordat Christus in die persoon leeft – kan
gerechtig zijn! En zeer zeker kan niemand anders dan Een, die deel uitmaakt
van de Godheid – het Koninkrijk Gods –
koning der
gerechtigheid zijn. Zo'n benaming zou
godslasterlijk zijn, wanneer deze voor iemand anders dan God zelf gebruikt
zou worden. Waarom? Gerechtigheid is
gehoorzaamheid aan Gods wet.
God is Opperheerser, daar Hij het was, die alle
wetten gemaakt heeft (Jakobus 4:12). Híj bepaalt wat gerechtigheid is. ”Al
uw geboden
zijn
gerechtigheid” (Psalm 119:172).
Toen Jezus het over één van de punten van
die wet had, plaatste Hij zichzelf erboven – Hij is
Heer
over de Sabbat (Markus 2:28). Geen enkel méns is Heer of Koning over Gods
wet. Alleen God kan dat zijn! Alle
mensen hebben gezondigd en die wet van
gerechtigheid gebroken. We gaan nu verder in
Hebreeën 7. Daar blijkt tevens uit dat deze persoon koning des
vredes
was. Salem – waar Jeru-zalem
naar genoemd werd – betekent ’vrede’. En vergeet niet dat Jezus
Vredevorst wordt
genoemd! Geen enkel mens zou koning
des vredes kunnen zijn. De mens kent de weg des
vredes niet. Lees hiervoor Romeinen 3:10 en 17: ”Niemand is rechtvaardig,
ook niet één . . . en de weg des vredes kennen zij niet”. Ook dienen we acht te slaan op het feit dat
Melchizedek ”zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsregister” was. Hij
werd niet geboren zoals gewone mensen. Hij was zonder vader en moeder. Dit
betekent niet dat het geboorteregister van Melchizedek zoek is geraakt.
Zonder zulke antecedenten konden aardse priesters geen dienst verrichten. Ezra 2:61
en
van de priesterzonen: de zonen van Chobaja, de zonen van Hakkos, de zonen
van Barzillai, die een van de dochters van de Gileadiet Barzillai tot vrouw
genomen had en naar hun naam genoemd was. 62
Dezen zochten naar het schriftelijk bewijs,
dat zij ingeschreven waren in het register, maar daar zij er niet in te
vinden waren, werden zij van het priesterschap uitgesloten. Maar Melchizedek had in het
onderhavige geval geen genealogie – Hij moet dus geen gewone sterveling
geweest zijn. Hij had geen stamboom of afkomst, doch bestond geheel op
zichzelf – let maar op wat Paulus' geïnspireerde uitleg hiervan is: ”Zonder
begin van dagen of einde des levens” (Hebreeën 7:3).
Dus heeft Hij altijd bestaan – in alle
eeuwigheid! Hij was zelfs niet geschapen,
zoals de engelen, maar bestaat nu voor
eeuwig geheel op zichzelf. En dat kan alleen maar gezegd worden van
God
– van godheid – niet van de mensheid! Noch de Vader noch de heilige geest Toch kan Melchizedek niet
God de Vader zijn. Hij was de ”priester
van de allerhoogste God”. De Bijbel zegt
dat geen mens ooit de Vader gezien heeft, maar Abraham zag Melchizedek. Hij
kan dus niet
God de Vader zijn, maar ”aan de
Zoon van God gelijkgesteld,
blijft hij priester voor altoos” (Hebreeën 7:3). Daar staat het dus! In de
dagen van Abraham was Hij niet
de Zoon van God, want Hij was nog niet uit de
maagd Maria geboren
– maar Hij manifesteerde zich aan de
aartsvaders als gelijk gesteld
aan de
Zoon
van God. Let wel: deze tekst laat
zien dat Melchizedek in eeuwigheid een
priester blijft.
God de Vader is niet de priester van God,
maar Christus de Zoon is dit wél! En toch, in de dagen dat de apostel Paulus
leefde en schreef, kort nadat Jezus als Hogepriester naar de hemel was
opgevaren, zegt de tekst dat toen,
in die
tijd zelfs, Melchizedek voor altijd
priester ”blijft” – dat is tegenwoordige tijd – en dat betekent ook nú,
zelfs terwijl Jezus Christus Hogepriester is! En ziet u ook dat de
ordening van
Christus' priesterschap is genoemd naar Melchizedek? Het is de naam van de
Hogepriester, die aan een ordening wordt gegeven – precies zoals Aärons naam
aan het Aäronitische priesterschap was verbonden. Melchizedek was dus toen,
in Paulus' tijd, Hogepriester en is het nu nog en zal het voor eeuwig
blijven! Maar tegelijkertijd staat er ook dat
Christus
toen Hogepriester was, nu is, en voor eeuwig zal zijn!
Zijn er dan twee
Hogepriesters? Nee!
Onmogelijk!
De conclusie ligt voor de hand. Alhoewel lijnrecht in tegenspraak met zoveel
door mensen uitgedachte en aangehangen denkbeelden, zijn Melchizedek en
Christus één en dezelfde Persoon! Sommige mensen zijn over de
verklaring gestruikeld dat Melchizedek geen ”einde des levens” heeft. Zij
betogen dat aangezien Christus stierf, Hij wel een levenseinde had! Als dat
waar zou zijn, is Christus nog steeds dood! Maar Christus is
niet
dood! Het was niet mogelijk dat Christus door de dood zou worden
vastgehouden. Handelingen 2:24
God
evenwel heeft Hem opgewekt, want Hij verbrak de weeën van de dood, naardien
het niet mogelijk was, dat Hij door hem werd vastgehouden. Melchizedek zou nooit zijn ambt van Hogepriester
hebben kunnen vervullen, wanneer Hij niet voor de zonden der mensen
gestorven zou zijn en weer was opgestaan. De functie van de Hogepriester is
vóór te gaan op de weg naar verlossing. Melchizedek werd aanbeden We vervolgen nu met vers 4
van Hebreeën 7: ”Merkt dan op, hoe groot deze is”. Deze woorden behelzen
aanbidding!
Lees eens de definitie van aanbidding in Openbaring 13:4 – hoe mensen het
”beest” aanbidden – het Romeinse Rijk – door te zeggen: ”Wie is er aan het
Romeinse Rijk gelijk? Wie kan er oorlog tegen voeren?” Zulke woorden drukken
aanbidding uit – ”en zij aanbaden
het beest”. Maar in Hebreeën 7, dat
door de heilige geest geïnspireerd is, zien we dat deze verheerlijking –
deze
aanbidding – Melchizedek ten deel valt! De
Bijbel zou zoiets alleen dan zeggen, wanneer er sprake zou zijn van een
Persoon van de Godheid. Christus is waardig om te worden
aanbeden
– zelfs de engelen aanbidden Hem! Maar
engelen noch aartsengelen mogen aanbeden worden. Dus staat Melchizedek hoger
dan een aartsengel – Hij is van dezelfde rang als Christus! Ja, zo is het: Hij en Christus zijn Eén en dezelfde
Persoon! |