Voor literatuurlijst klik hier.
WETEN WIJ HOE DE
BIJBEL
ZONDE DEFINIEERT? Wat is zonde
precies? Hoe definieert de Bijbel zonde? Als wij God willen toebehoren
moeten wij zonde vermijden – maar hoe doen we dat als we niet goed weten wat
zonde is? De Bijbel
beschrijft zonde op verscheidene plaatsen, elk daarvan geeft ons meer
inzicht in wat zonde is. Maar eerst moeten we begrijpen wat het woord
’zonde’ betekent. Twee algemene begrippen De Hebreeuwse
en Griekse woorden die in de Bijbel als ’zonde’ zijn vertaald, gaan
grotendeels om twee belangrijke begrippen. Het eerste is ’overtreding’.
Overtreden betekent ’over iets heen gaan’ of ’een bepaalde lijn of grens
overschrijden’. Bij dit begrip kunnen we denken aan een sportveld met lijnen
die de grenzen aangeven waarbinnen een spel moet worden gespeeld. Gaat een
speler over die lijnen heen, dan heeft hij een ’overtreding’ begaan; hij
heeft de grenzen overschreden. Grenzen worden gegeven om het speelveld af te
bakenen en de spelers moeten binnen de grenzen van dat gebied blijven. De meeste
andere woorden die als ’zonde’ zijn vertaald bevatten een tweede begrip:
’het doel missen’. Opnieuw geeft een analogie met de sport duidelijkheid:
als een speler op het doel richt en mist, krijgt hij geen punten. En
inderdaad, als iemand naast schiet, zeggen we soms: „Dat is zonde, zeg”. Deze kijk op
zonde behelst ook het idee dat wij in een bepaalde richting gaan, maar
afwijken van de koers,
met als resultaat dat wij het door ons beoogde doel niet bereiken.
Wij missen het. Dit begrip
omvat bovendien het idee van het tekortschieten ten opzichte van een
norm. Als wij een examen
afleggen, worden wij beoordeeld aan de hand van een minimumnorm. Halen wij
die norm niet, dan zijn wij voor dat examen gezakt. Er is een minimumniveau
waaraan onze prestatie moet voldoen; alles minder dan dat is falen. Door die
norm niet te halen ’missen we het doel’ en slagen we niet. Wij kunnen dus
falen door ofwel het doel waarop wij ons hadden gericht te missen ofwel door
dat doel niet te halen. In beide gevallen slagen wij er niet in het doel dat
ons was gesteld te bereiken. Deze twee
begrippen, overtreden en het doel missen, kennen een basisvoorwaarde. Als
wij overtreden, een bepaalde lijn of grens overschrijden, dan moet er een
lijn of grens zijn die overschreden kan worden. Om het doel te missen moeten
wij een doel hebben om te kunnen missen. Zonde is dus het overtreden van de
grenzen die God voor ons heeft ingesteld of het doel missen dat Hij ons
heeft gegeven. Op dit punt
worden de bijbelse definities van zonde belangrijk, omdat de passages
hierover de grenzen en normen beschrijven die God heeft vastgesteld. Ze
bepalen het speelveld waarop wij ons leven dienen te leiden. Ze omschrijven
ook het doel waarop wij ons dienen te richten, de minimumnorm waaraan wij
worden geacht te voldoen. Met andere woorden, de bijbelse beschrijvingen van
wat zonde is tonen ons de normen die God heeft gegeven en die bepalen wat
voor Hem aanvaardbaar en niet aanvaardbaar is. Ze tonen ons wat voldoet en
wat niet voldoet aan die normen, de fundamentele principes die God ons heeft
gegeven om naar te leven. De definities
van zonde in de Bijbel betreffen niet zomaar een willekeurige reeks van
dingen die wij wel of niet moeten doen. Maar ze tonen ons de manier
waarop God leeft. Ze
laten de geestelijke principes zien volgens welke Hij leeft, dezelfde
gedragsnorm waarvan Hij wil dat zijn menselijke schepselen ernaar leven. Overtreden van de wet Wat zijn nu
de grenzen en normen die God voor ons heeft ingesteld en die de zonde
definiëren? De fundamentele definitie van zonde staat in 1 Johannes 3:4:
„Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is de
wetteloosheid.” Hier stelt God een grens voor de mensheid. Hij zegt dat de
zonde de veronachtzaming is van zijn heilige, geestelijke wet. „Zo is dan de
wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed. Is dan het
goede mijn dood geworden? Volstrekt niet! Maar de zonde heeft, opdat zij zou
blijken zonde te zijn, door het goede mijn dood bewerkt, opdat de zonde bij
uitstek zondig zou worden door het gebod. Wij weten immers, dat de wet
geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde” (Romeinen
7:12-14). Het schenden van die wet – het overschrijden van die geestelijke
grenslijn die God ons gesteld heeft – is zonde. Het Griekse
woord voor ’wetteloosheid’ is anomia, wat betekent ’zonder wet’,
’minachting of schending van de wet’ of ’tegen de wet’. Het begrip dat hier
wordt overgedragen is dat van actieve schending van Gods wetten en
morele hoofdprincipes. Dit verwijst naar daden die niet eenvoudig de grenzen
van Gods wet te buiten gaan, maar daden die worden begaan in welbewuste
opstandigheid jegens die wetten – daden waarmee wij willens en wetens de
grens vertrappen en verwerpen. God gaf de
mensheid zijn wetten om zijn weg van liefde te gaan. Die wetten omschrijven
hoe wij liefde moeten tonen aan God en aan onze medemens. „Zie, ik houd
u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: doordat
ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te
wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat
gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij
in bezit gaat nemen” (Deuteronomium 30:15-16). „Toen de
Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht,
kwamen zij bijeen, en een van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te
verzoeken: Meester, wat is het grote gebod in de wet? Hij zeide tot hem: Gij
zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en
met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede,
daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee
geboden hangt de ganse wet en de profeten” (Mattheüs 22:34-40). Dit is een
bevestiging van instructies die God in het Oude Testament heeft gegeven
(Deuteronomium 6:5 en Leviticus 19:18) en dat zal velen verbazen, want „daar
hebben we toch niets meer mee te maken” veronderstellen ze. Maar gelukkig
hebben we een stabiele betrouwbare God die altijd dezelfde blijft (Hebreeën
13:8) evenals zijn geboden van Adam tot de laatste mens onveranderlijk zijn
(behoudens fysieke rituele en ceremoniële wetten). „Want dit is
de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet
zwaar” (1 Johannes 5:3). Misleidend en
vals is de leer van velen die het valse christendom aanhangen dat de geboden
afgeschaft zijn. „Meent niet,
dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet
gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer
de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van
de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer
geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het
Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in
het Koninkrijk der hemelen” (Mattheüs 5:17-19). Zonde is de
schending van die wet van liefde. God toonde ons een weg om in vrede en
harmonie te leven met Hem en met de mensheid en omschreef die levenswijze
door zijn wet. Wanneer wij zondigen, schenden of overtreden wij die grens en
Gods wet. Zij die de
geboden van God zien als een dwingend juk zijn geen christenen. „De liefde
doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling [andere vert.
bewaren] der wet” (Romeinen 13:10). „En omdat de wetsverachting toeneemt,
zal de liefde van de meesten verkillen” (Mattheüs 24:12). Een meer algemene definitie Wij hebben
een norm gezien die God de mensheid heeft gesteld: gehoorzaamheid aan zijn
wetten. Gods wet omschrijft wat een juist gedrag en handelen is en wanneer
wij de norm van Gods wet schenden en dus over de grenslijnen heenstappen die
God heeft getrokken. Maar hoe staat het met daden en gedrag die
ogenschijnlijk niet onder specifieke wetten vallen? In 1 Johannes
5:17 vinden wij een zeer algemene definitie van zonde: „Alle ongerechtigheid
is zonde”. Andere
vertalingen helpen ons de betekenis beter te begrijpen door omschrijvingen
als „alle kwaad is zonde”, „iedere verkeerde daad is zonde” of „alle onrecht
is zonde”. Het woord dat
als „ongerechtigheid” enz. is vertaald is het Griekse woord adikia.
De betekenis: een daad die zichtbare schade berokkent aan andere
personen door schending van de goddelijke norm; onrechtvaardigheid, van een
rechter; onrechtvaardigheid van hart en leven; een daad die wet en recht
schendt, onrechtmatige daad. Een voorbeeld
van schade berokkenen aan andere personen is kwaadspreken. Meedelen aan uw
naaste wat u niet zou moeten meedelen. Soms betreft het een informatie die u
zeker denkt te weten, maar toch kan berusten op een foute constatering. We
moeten ons de vraag stellen of de persoon over wie kwaad gesproken wordt
daarmee gediend is, of anderen daardoor niet beschadigd worden, of het niet
een vorm van wraak is. Vaak richten mensen onherstelbare schade aan bij de
naasten door anderen in een kwaad daglicht te plaatsen. Bovendien moeten we
bij christenen verwachten dat overtredingen die wél begaan zijn door God al
vergeven én vergeten zijn. 1 Johannes 1:9: „Indien wij onze zonden belijden,
Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te
reinigen van alle ongerechtigheid.” Door een overtreding van een naaste weer
op te rakelen zondigen we zelf in ernstige mate. Colossenzen 3:13:
„Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een
grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo.” Markus 11:26:
„Indien gij echter niet vergeeft, zal ook uw Vader, die in de hemelen is, uw
overtredingen niet vergeven.” 2 Timotheüs
3:2: „Want de mensen zullen zelfzuchtig zijn, geldgierig, pochers, vermetel,
kwaadsprekers, aan hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.” 1 Johannes
2:11: „Maar wie zijn broeder haat, is in de duisternis en wandelt in de
duisternis en hij weet niet waar hij heengaat, want de duisternis heeft zijn
ogen verblind.” Andere
betekenissen van het Griekse woord adikia en zijn werkwoordsvormen
zijn ’boosdoener’, ’leugenaar, ’onrechtvaardige’, ’kwaadaardigheid’ en
’oneerlijk zijn’, ’schaden’, ’mishandelen’, ’kwetsen’ en ’[iemand]
benadelen’. Deze
betekenissen stijgen uit boven louter fysieke daden en gaan over
houdingen en beweegredenen en over wat er in onze geest omgaat. Ze gaan
over wat wij denken. Wij zien hier een andere norm verschijnen, een die
betrekking heeft niet alleen op wat wij doen, maar ook op wat wij
zijn. Het gaat om een
geestelijk principe. Daarom zei Paulus dat de wet geestelijk is. „Wij weten
immers, dat de wet geestelijk is” (Romeinen 7:14). Zo is de wet altijd
geweest en zal altijd zo blijven. Ook in het Oude Testament zegt God dat we
de levenshouding van zijn wetten in ons hart moeten hebben. „De mond van de
rechtvaardige gewaagt van wijsheid, zijn tong spreekt het recht; de wet van
zijn God is in zijn hart, zijn schreden wankelen niet” (Psalmen 37:30-31).
Christus openbaart het principe Jezus
Christus verklaarde deze goddelijke norm in Mattheüs 5:21-22: „Gij hebt
gehoord, dat tot de ouden gezegd is: gij zult niet doodslaan; en: Wie
doodslag pleegt, zal vervallen aan het gerecht. Maar Ik zeg u: Een ieder,
die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie
tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie
zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.” Een algemeen
begrepen gedragsnorm was zich te onthouden van moord. Als iemand een moord
beging, zou hij zelf ter dood worden gebracht. Hier vestigt Jezus de
aandacht op het principe dat aan de wet ten grondslag ligt: als wij van een
ander mens vinden dat hij waardeloos is en hem zien alsof hij geen recht op
leven of bestaan heeft, dan lopen wij het gevaar van de eeuwige dood, niet
alleen een fysieke steniging. Jezus Christus liet zien dat zonde niet alleen
onze fysieke daden omvat, maar ook onze gedachten en innerlijke houding. Hij
verklaarde dit verder in de verzen 27-28: „Gij hebt gehoord, dat er gezegd
is: Gij zult niet echtbreken. Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw
aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar
gepleegd.” Christus zei dat deze zonde niet slechts bestaat uit een fysieke
daad; als wij alleen al de gedachte eraan in onze geest toelaten, hebben wij
reeds gezondigd. Wij hebben mentaal de grenslijn die God ons gaf
overschreden en vertrapt. Wij moeten
beseffen dat zonde in de geest begint. Als wij toestaan dat er zondige
gedachten onze geest binnenkomen en daar blijven, kunnen er uiteindelijk
zondige daden uit voortkomen. Wij zijn wat wij denken. Ook als het niet tot
een daad van overtreding komt, maar blijft bij een gedachte, is het zonde.
Onze relatie tot onze naaste en tot God moet zuiver zijn. Jezus zei tot de
mensen van zijn tijd die door fysieke reinheid en rituele wassingen waren
geobsedeerd, dat niet wat ons lichaam binnenkomt ons verontreinigt, maar dat
het kwaad dat reeds in onze geest is ons onteert. „Want uit het hart komen
boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige
getuigenissen, godslasteringen. Dat zijn de dingen, die een mens onrein
maken, maar het eten met ongewassen handen maakt een mens niet onrein”
(Mattheüs 15:19-20). Jezus Christus zegt ons dat proces te verbreken voordat
het begint, door zelfs geen kwade gedachten in onze geest toe te laten. En
begrijp goed, dat wat de wereld onschuldig vindt, zoals erotische plaatjes,
een ’leugentje’, geld meenemen wat iemand heeft laten vallen, in gedachten
iemand verachten, iets suggereren dat in werkelijkheid ’even’ anders is,
enz., druist in tegen Gods normen (geboden). Natuurlijk
haten we bepaalde daden van onze medemensen, maar tegelijkertijd maken we
ons zorgen over hen. Schend uw geweten niet In Romeinen
14 openbaart God op welke wijze wij nog meer kunnen falen in het voldoen aan
zijn normen. Deze brief van de apostel Paulus is gericht aan een gemeente
die uit Joden en heidenen was samengesteld en in dit hoofdstuk bespreekt hij
hoe zij door hun verschillende achtergrond waren beïnvloed. In het Romeinse
Rijk van die tijd werden tientallen ’heilige’ dagen gevierd, inclusief
feestdagen en vastendagen waarop bepaalde soorten voedsel werd gegeten of
vermeden. Anderen meenden dat vlees eten niet hoort, men vegetarisch moet
eten. Zij die al
langer lid van de Gemeente waren wisten dat zulke praktijken voor de
volgelingen van Christus geen betekenis hadden en zij aten dan ook wat zij
wilden en wanneer zij dat wilden (vanzelfsprekend uitsluitend rein voedsel).
Maar anderen die nog niet zo lang uit die Romeinse achtergrond waren
geroepen, namen aanstoot aan het eten van zulk voedsel. Dit schiep
conflicten in de gemeente, doordat de nieuwe leden hun hele leven hadden
gedacht dat het verkeerd was op bepaalde dagen van de kalender bepaalde
soorten voedsel te eten of dat men alleen maar plantaardig voedsel zou mogen
eten (vers 2, 21). Paulus snijdt
dit probleem aan in vers 19-22, waarin hij de leden zegt erop te letten niet
degenen die nieuw en zwak zijn in het geloof te kwetsen. Let op wat Paulus
vervolgens zegt in vers 23: „Maar wie twijfelt, wanneer hij eet, is
veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En al wat niet uit geloof
is, is zonde.” Hier zien wij
een derde norm die omschrijft wat zonde is: alles wat niet uit geloof is, is
zonde. Wat zegt God ons in deze passage? Uit het tekstverband blijkt dat wij
zondigen als wij ons geweten geweld aandoen. Als we iets doen waarvan we
vinden dat we het niet zouden moeten doen, dan zondigen wij. Waarom is dit
zonde? Omdat wij verstandelijk en geestelijk een compromis sluiten
wanneer wij iets doen waarvan wij menen dat het onjuist is. Als wij een
compromis sluiten, beschadigen wij karakter. Het is
verkeerd voor de vegetariërs om vlees te eten als zij er twijfels over
hebben, waardoor zij hun zwakke geweten zouden bezoedelen. Dus voor hem – de
vegetariër die iets onrein acht – is het onrein. Dat wil zeggen, voor hem
schijnt het zo. Maar
in feite is het niet onrein, niet voor ons, want wij weten dat al het
reine vlees gegeten kan worden. Vgl. ook wijn
drinken in vers 21, waarvan sommigen dachten dat dat niet hoorde. Christus
maakte van water wijn in grote hoeveelheden om de feestvreugde te vergroten
op de bruiloft te Kana. Als God
iemand roept en hij gedurende tien, twintig of dertig jaar wordt opgeleid om
de goddelijke natuur te ontwikkelen, kan van hem niet worden verwacht in het
eerste jaar al volledig begrip te hebben van de juiste christelijke
levenshouding. Een twaalfjarige leerling die een vijfjarige middelbare
schoolopleiding gaat volgen, hoeft in de eerste maand nog geen examen te
doen. Bedenk ook
dat de brieven van Paulus werden voorgelezen in de gemeente, dus óók voor de
pasbekeerden en zwakken en sindsdien in de Gemeente van God in alle eeuwen
en dus ook aan de zwakken wordt uitgelegd. En als we
fouten maken tijdens onze opleiding, een gebod overtreden, dan zal Christus
voor ons pleiten (Romeinen 8:34), zodat onze hemelse Vader ons zal vergeven.
Hoe verder we groeien, des te minder fouten we maken. Karakter is doorslaggevend God verwacht
van ons dat wij in dit leven geestelijk volwassen, goddelijk karakter
ontwikkelen en steeds meer worden als Hij (Mattheüs 5:48). Wij bouwen
eeuwig, goddelijk karakter door trouw te blijven aan wat juist is in weerwil
van alle trekkracht van het tegendeel. Wij weerstaan de verleiding dingen te
doen waarvan wij weten dat wij ze niet moeten doen. Wij leven door het
geloof dat God ons de kracht zal geven iedere beproeving die wij in dit
leven krijgen, te doorstaan. Maar als wij compromissen sluiten breken wij
dat karakter af. Wij geven toe. En iedere keer dat wij toegeven, hebben wij
bij de volgende verzoeking makkelijker de neiging tot toegeven en verslapt
de weerstand. Een van de
verraderlijke kanten van compromissen is dat ze zich vermeerderen. Als wij
een keer ongestraft van iets afkomen, vinden wij het veel gemakkelijker het
een volgende keer nog eens te proberen. Compromissen zijn als kanker. Het
ontstaat langzaam, daarna breidt het zich uit. Voordat we het weten zijn we
in een gevecht om ons eeuwige leven verwikkeld. Daarom zegt God dat als wij
iets doen wat niet in geloof of volgens ons geloof wordt gedaan, en daarmee
dus ons geweten schenden, wij dan zondigen. Wij moeten er
zeker van zijn dat wat wij doen uit geloof is en in het vertrouwen dat het
juist is en „welgevallig” voor God – of het niet doen. „Zonder geloof is het
onmogelijk Hem welgevallig te zijn” (Hebreeën 11:6). Wij moeten er zeker van
zijn dat onze beweegredenen juist zijn en ons geweten bij alles wat wij doen
zuiver blijft. Daarom is het van vitaal belang ons geweten op de juiste
wijze te vormen, zodat het in overeenstemming is met Gods Woord, de Bijbel.
Het ligt niet binnen ons natuurlijke vermogen goed en kwaad te
onderscheiden. „Ik weet, o HERE, dat het niet aan de mens staat zijn weg te
kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten” (Jeremia
10:23). Wij moeten Gods wegen die goed en kwaad voor ons bepalen, aanleren.
En vervolgens moeten wij goed bij de les blijven. „Hierover hebben wij veel
te zeggen, maar het is moeilijk uit te leggen, omdat gij traag zijt geworden
in het horen. Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te
zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken
Gods leert, en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs. Want ieder, die
nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een
zuigeling. Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik
hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad” (Hebreeën
5:11-14). God wil dat
wij leven binnen de grenzen en normen die Hij ons heeft gesteld, en onze
waarden, ontvangen van mensen, onze houding, onze gedachten en ons leven
veranderen, zodat ze op één lijn komen met zijn goddelijke normen. Het
proces van bekering kan eenvoudig worden omschreven als het vervangen van
onze normen, waarden en
gedachten door Gods
normen, waarden en gedachten. Vrijwel alle gebruiken, opvattingen, normen en
waarden hebben we ontvangen van andere mensen. Dat is min of meer
vanzelfsprekend. Maar de meeste mensen zouden wat kritischer moeten zijn in
het aannemen (geloven) wat anderen zeggen of schrijven. Daarom is de
Handleiding voor ons leven, de Bijbel, van onschatbare waarde. Zonde kan zijn wat wij níet doen Wij hebben
gezien dat wij kunnen zondigen door wat wij doen en door wat wij denken. De
laatste definitie van zonde kan de moeilijkste voor ons zijn. Beseffen wij
dat wij door dit leven kunnen gaan zonder ooit te stelen, liegen, haten en
door voortdurend onze gedachten te beheersen, maar toch iedere dag van ons
leven zondigen? Wij kunnen acht slaan op Gods geboden, maar wij kunnen nog
steeds zondigen volgens deze laatste definitie van zonde. De meesten van ons
beseffen waarschijnlijk niet dat zij in dit laatste soort zonde zijn
verwikkeld en waarschijnlijk beseffen zij zelfs niet dat het zonde is. Wij hebben
gezien dat wij kunnen zondigen door wat wij doen. Maar wij kunnen ook
zondigen door dingen die wij níet doen. Jakobus 4:17
zegt ons: „Als iemand dan weet goed te doen en het niet doet, is het hem tot
zonde.” Wij kunnen zonde begaan door bepaalde daden: stelen, liegen,
overspel bedrijven, enzovoort. Maar dit vers zegt ons dat sommige
overtredingen zonden van nalatigheid zijn, dingen zijn die wij verzuimen te
doen. Jakobus zegt
ons dat als wij weten goed te doen en wij erkennen dat wij iets bepaalds
behoren te doen, maar dit nalaten, dat een zonde is. Wij voldoen niet aan de
norm die God ons heeft gesteld. Wij missen het doel. In de vier
evangeliën staan vele voorbeelden van deze zonde. Jezus kwam vaak in
aanvaring met degenen die ijverig waren in strikte, letterlijke
gehoorzaamheid aan Gods wetten zonder ooit te beseffen dat God meer van ons
verwacht. In Christus' tijd verwezen de farizeeën naar de gedetailleerde
lijst van wat wel en niet wettig was om op de sabbat te doen; zij waren
ijverig in het betalen van tienden tot op de laatste graankorrel; zij
brachten vele uren door met het bestuderen van de wet en met vasten en
bidden. Toch noemde Christus hen „blinde wegwijzers”, „huichelaars” en
„adderengebroed”. Deze mensen
begrepen eenvoudig niet wat de bedoeling van Gods wet is. Zij deden hun
uiterste best geen zonden te begaan, maar concentreerden zich zozeer op het
doen naar de letter – vooral voor het uiterlijk vertoon – dat zij hopeloos
faalden in wat zij wel behoorden te doen. Kijk naar de
conflicten die zij met Jezus Christus hadden. Christus gaf voorbeelden van
het stipt naleven van de wet – en dat is goed – door de schriftgeleerden en
farizeeën, maar níet het geestelijk principe van de wet toepasten – en dat
is níet goed. „Wee u,
schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij geeft tienden van
de munt, de dille en de komijn en gij hebt het gewichtigste van de wet
verwaarloosd: het oordeel en de barmhartigheid en de trouw. Dit moest men
doen en het andere niet nalaten. Gij blinde wegwijzers, die de mug uitzift,
maar de kameel doorzwelgt. Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij
huichelaars, want gij reinigt de buitenzijde van de beker en van de schotel,
maar van binnen zijn zij vol roof en onmatigheid. Gij blinde Farizeeër,
reinig eerst de inhoud van de beker; dan zal hij ook van buiten rein worden.
Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij gelijkt op
gewitte graven, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen vol zijn
van doodsbeenderen en allerlei onreinheid. Zo ook gij, van buiten schijnt
gij de mensen wel rechtvaardig, doch van binnen zijt gij vol huichelarij en
wetsverachting” (Mattheüs 23:23-28). Christus
illustreert dat iets níet doen ook zondig kan zijn: „Gij hebt het
gewichtigste van de wet verwaarloosd: het oordeel en de barmhartigheid en de
trouw. Dit moest men doen en het andere niet nalaten”. Barmhartigheid
en trouw nalaten is zonde – „vol huichelarij en wetsverachting”. De manier
waarop zij de geboden hielden noemt Christus wetsverachting. Hun grootste
onenigheden gingen over de sabbat. Zij waren woedend dat Christus op de
sabbat genas. Volgens hun opvattingen kon men op de sabbat alleen medische
hulp of behandeling verschaffen als er van een levensbedreigende situatie
sprake was. Dus als Jezus op de sabbat grote wonderen verrichtte – door
mensen te genezen die mank waren of al jaren ziek – waren de farizeeën
woest. In plaats van blij te zijn voor degenen die waren genezen, werden zij
kwaad. Zij wilden
Christus doden omdat Hij in hun verwrongen zienswijze de sabbat schond. Zij
waren blind voor het feit dat Jezus goeddeed, dat Hij de nood en pijn
verlichtte van mensen die al jarenlang leden. Het was wegens hun koppige
geestelijke blindheid en vijandigheid dat Christus hen huichelaars en
slangen noemde. Veranderen wat wij zijn Wij moeten
hieruit een belangrijke les leren: strikte gehoorzaamheid aan Gods wetten
alleen verandert niet wat wij zijn. Het is zeker een begin. Zoals wij hebben
gezien is gehoorzaamheid aan zijn wetten een norm waaraan wij van God moeten
voldoen. Maar er komt meer bij. Soms maken
wij dezelfde fout als de farizeeën. Wij kunnen ons er zozeer op concentreren
het schenden van Gods wet te vermijden, dat wij het doel van die wet uit het
oog verliezen: het veranderen van onze gerichtheid op onszelf naar het
zorgen voor en liefde betonen aan anderen. Wij denken
misschien dat het volstaat nooit Gods wet te schenden. Maar wat zei Jezus
Christus? Slechts enkele dagen voor zijn kruisiging maakte Jezus duidelijk
waartoe degenen die Hem willen volgen verplicht zijn: „Wanneer dan de Zoon
des mensen komt in zijn heerlijkheid . . . al de volken zullen voor Hem
verzameld worden . . . Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand
zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat
u bereid is van de grondlegging der wereld af. Want Ik heb honger geleden en
gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te
drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest,
naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de
gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. Dan zullen de rechtvaardigen
Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en
hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? Wanneer
hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en
hebben U gekleed? Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en
zijn tot U gekomen? En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik
zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze mijn minste broeders hebt gedaan,
hebt gij het Mij gedaan. Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand
zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat
voor de duivel en zijn engelen bereid is. Want Ik heb honger geleden en gij
hebt Mij niet te eten gegeven, lk heb dorst geleden en gij hebt mij niet te
drinken gegeven; Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij niet
gehuisvest, naakt en gij hebt Mij niet gekleed, ziek en in de gevangenis en
gij hebt Mij niet bezocht . . . En dezen [zij die deze dingen níet hebben
gedaan] zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen [zij
die deze dingen wél deden] naar het eeuwige leven” (Mattheüs 25:31-43, 46). Jezus
illustreerde dit punt met andere voorbeelden. De parabel van Lazarus en de
rijke man (Lukas 16:19-31) vormt een goed voorbeeld van een zonde door
nalatigheid. De rijke man nam geen notitie van een arme bedelaar, iemand die
in het drukke leven van de rijke absoluut geen betekenis had, maar die op
hoge prijs werd gesteld door God. Een andere
rijke man vulde zijn schuren met indrukwekkende voorraden, terwijl hij
naliet een helpende hand te reiken aan degenen die behoeftig waren (Lukas
12:16-21). Deze man verzamelde schatten voor zichzelf, vulde zijn
opslagplaatsen tot de nok met meer dan hij mogelijkerwijs kon gebruiken,
terwijl hij ondertussen geen aandacht schonk aan anderen: een andere zonde
van nalatigheid. Wiens wil is belangrijk? Christus'
leer helpt ons te begrijpen waarom het een zonde is niet te doen wat wij
weten dat wij moeten doen. Het komt neer op de vraag wiens wil in ons leven
het belangrijkste is: is het onze wil, doen wat wij willen? Of is het Gods
wil, datgene doen wat Hij leert dat het belangrijkste is? Niet doen wat
wij weten dat juist is, is onze wil voorrang geven boven Gods wil. Het toont
aan God dat wij niet de wens of het karakter hebben zijn wil voor de onze te
plaatsen. Het laat zien dat wij niet bereid zijn ons volledig aan Hem over
te geven. Daarom is het zonde: wij plaatsen onszelf voor God, onze wil voor
zijn wil. Jakobus ging
nader in op de vereiste goede daden te doen. Hij stelde een aantal
fundamentele vragen over ons geloof: „Wat baat het, mijn broeders, of iemand
al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem
behouden? Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan
dagelijks voedsel, en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u
warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te
voorzien, wat baat dit? Zo is het ook met het geloof: indien het niet met
werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood” (Jakobus 2:14-17). Jakobus zegt
dat een dergelijk geloof – geloof zonder goddelijke werken – waardeloos,
nutteloos is. Zulk geloof is niet van blijvende waarde omdat het de persoon
niet verandert. Evenmin zijn anderen erbij gebaat alleen de woorden „houdt u
warm en eet goed” te horen, als zij het koud hebben en honger lijden. Het is door
daden – door werken, door het goede te doen waarvan wij weten dat wij het
behoren te doen – dat God zijn natuur en karakter in ons bouwt. Als wij van
onze zelfzuchtige, zondige natuur af willen, moeten wij die vervangen door
iets anders. Wij kunnen ons er niet op een magische manier ogenblikkelijk
van ontdoen; ze moet worden vervangen door Gods natuur, door zijn gedachten
en wegen. Paulus zegt
ons in Galaten 5:16: „Wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren
van het vlees.” Gods Geest werkt in ons en zal ons helpen de zonde te
onderkennen en te vermijden zodat wij niet langer voldoen aan „het begeren
van het vlees”. Zijn Geest zal ons evenzo helpen zijn wegen te onderkennen,
te begrijpen en ons eigen te maken, waardoor ons geloof kan worden versterkt
en wij ons geloof kunnen tonen door de werken waarvan Jakobus zegt dat ze
noodzakelijk zijn. Wij hebben
gelegenheden te over om het goede te doen waarvan wij weten dat wij het
moeten doen. Wij kunnen beginnen in ons eigen gezin door eraan te werken dat
het hecht wordt, door ons gezin te maken tot een warm, liefdevol,
ondersteunend, bemoedigend thuis voor alle gezinsleden. Wij hebben ook volop
gelegenheid in ons geestelijke gezin. Gods Woord zegt ons in Jakobus 1:27
dat de zuivere godsdienst is „omzien naar wezen en weduwen in hun druk en
zichzelf onbesmet van de wereld bewaren”. God wil dat
wij medelevende, zorgzame en werkelijk liefhebbende mensen zijn. Dat behoort
onze levenswijze te weerspiegelen. Hij wil dat wij groeien naar het karakter
van Jezus Christus, die zijn leven gaf als een levend offer voor de hele
mensheid. Er bestaan veel gelegenheden voor ons om goed te doen: bemoedigen,
helpen, geven, liefde betonen. Wanneer wij deze dingen doen, doen wij goede
werken – het offeren van onze tijd en energie voor het welzijn van anderen.
Ook als die ander dat misschien niet weet. De ultieme definitie van zonde God stelt
hoge normen voor ons in het ontdekken en overwinnen van de zonden die ons
beïnvloeden. Uiteindelijk betekenen deze definities dat zonde alles is
wat tegengesteld is aan de wil van God of wat niet het heilige karakter van
God uitdrukt. Dat is de norm die Hij ons heeft gesteld, zoals deze
definities laten zien. Onze
inspanningen om zonde te identificeren en te verwijderen kunnen worden
vergeleken met het verhaal van de beeldhouwer die stukken van een groot
steenblok afhakte. Iemand vroeg hem wat hij maakte en de beeldhouwer
antwoordde: „Een olifant”. De ander vroeg: „Hoe maak je een olifant?” De
beeldhouwer dacht na over de vraag en zei toen: „Het is echt heel eenvoudig.
Je beitelt alles weg dat niet op een olifant lijkt.” Wij doen
hetzelfde als wij alle zonden uit ons leven verwijderen. Ons doel is met
Gods hulp alles weg te beitelen wat niet op God lijkt. Wij verwijderen de
zonde – alles wat tegengesteld is aan of geen uitdrukking is van het heilige
karakter van God – met het doel steeds beter Gods denken en manier van leven
te weerspiegelen. Wij
moeten ons aan Gods geboden
houden. Een stap verder is: wij willen
ons van harte aan Gods geboden houden.
’ZONDE’ IN HET
NIEUWE TESTAMENT
De diverse Griekse
woorden voor het begrip zonde kunnen ons inzicht verdiepen. De Dagen van
Ongezuurde Broden, een van Gods jaarlijkse feesten, verbeelden de noodzaak
voor Christus' volgelingen de zonde uit hun leven te verwijderen. Daartoe
moeten wij eerst begrijpen wat zonde is. God geeft ons dit begrip in talloze
bijbelteksten. Het
oorspronkelijke Grieks van het Nieuwe Testament bevat een groot aantal
woorden dat op het begrip zonde betrekking heeft. Naast ’zonde’ zijn ze met
verschillende woorden weergegeven. Een nauwkeurige studie van het gebruik
van de Griekse woorden kan ons inzicht in de zonde en de gevolgen ervan in
ons leven verdiepen. Hier volgt een samenvatting van de Griekse woorden die
het begrip zonde omschrijven. •
Tekortschieten: hamartano.
In verschillende vormen en afleidingen
(hamartia, hamartema,
enz.) komt dit begrip meer dan 260 keer voor. Het is in het Nieuwe
Testament de gebruikelijkste manier om het begrip zonde tot uitdrukking te
brengen. Het centrale idee is ’het doel missen’. Dit wordt op verscheidene
manieren gebruikt. Het kan verwijzen naar zonde of verkeerd handelen in het
algemeen, „Hij zeide dan wederom tot hen: Ik ga heen en gij zult Mij zoeken
en in uw zonde [hamartia] zult gij
sterven; waar Ik heenga, kunt gij niet komen” (Johannes 8:21) of naar
specifieke zondige daden, „Daarom zeg Ik u: Alle zonde [hamartia] en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de
lastering van de Geest zal niet vergeven worden” (Mattheüs 12:31). „Als
iemand zijn broeder ziet zondigen [hamartano],
een zonde [hamartia] niet tot de
dood, moet hij bidden en God zal hem het leven geven, hun namelijk, die
zondigen [hamartano] niet tot de
dood. Er bestaat zonde [hamartia]
tot de dood: daarvoor zeg ik niet, dat hij moet vragen” (1 Johannes 5:16).
In vers 17 staat dat hamartia
zonde is in de betekenis van ongerechtigheid. Daarvoor worden ook andere
Griekse woorden gebruikt. De apostel Paulus gebruikt
harmatia ook om een goddeloze
macht die mensen kan beheersen te personifiëren. „Dit weten wij immers, dat
onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde [hamartia]
zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden
zijn” (Romeinen 6:6). Het verwijst ook naar de geestelijke factor die
verkeerd handelen voortbrengt. „Wat dan? Worden anderen boven ons gesteld?
In geen enkel opzicht; wij hebben immers tevoren Joden zowel als Grieken
beschuldigd, dat zij allen onder de zonde [hamartia]
zijn” (Romeinen 3:9). „Is dan het goede mijn dood geworden? Volstrekt niet!
Maar de zonde [hamartia] heeft,
opdat zij zou blijken zonde [hamartia]
te zijn, door het goede mijn dood bewerkt, opdat de zonde [hamartia] bij uitstek zondig [hamartolos]
zou worden door het gebod” (Romeinen 7:13). Hamartia
kwam in de wereld door
Adam. „Daarom, gelijk door één mens de zonde [hamartia]
de wereld is binnengekomen en door de zonde [hamartia]
de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd
[hamartano] hebben” (Romeinen
5:12). Hij was God ongehoorzaam en negeerde Gods gebod. Adam miste het doel
en schoot tekort. Uiteindelijk is dit doel niets anders dan de volmaaktheid
van Gods karakter – het uiteindelijke doel van Gods geestelijke kinderen.
„Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is” (Mattheüs
5:48). Als zondaars „derven wij [ontbreekt het ons aan] de heerlijkheid
Gods” (Romeinen 3:23). Gods wetten
geven ons kennis van hamartia
of zonde. „Daarom,
dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want
wet doet zonde [hamartia] kennen”
(Romeinen 3:20). Wij moeten er niet in volharden. „Wat zullen wij dan
zeggen? Mogen wij bij de zonde [hamartia]
blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij,
die der zonde [hamartia] gestorven
zijn, daarin nog leven?” (Romeinen 6:1-2). Wij moeten ons ervan bekeren, er
vergeving voor ontvangen en ze laten uitdelgen. „Bekeert u en een ieder van
u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden
[hamartia], en gij zult de gave
des Heiligen Geestes ontvangen” (Handelingen 2:38). „Komt dan tot berouw en
bekering, opdat uw zonden [hamartia]
uitgedelgd worden, opdat er tijden van verademing mogen komen van het
aangezicht des Heren” (Handelingen 3:19). •
Onrechtvaardigheid: adikia,
adikos (en andere vormen van hetzelfde woord). Adikia
betekent letterlijk ’niet goed’ en verwijst naar onrechtvaardigheid (Lukas
18:6: „En de Here zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt”) of
oneerlijkheid. Het is de alomvattende term voor een verkeerde situatie of
voor verkeerd handelen tussen personen. De menselijke tong is een „wereld
der ongerechtigheid” (Jakobus 3:6). God verwerpt werkers van
ongerechtigheid. „En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar
gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid [adikia]”
(Lukas 13:27). God gebiedt ons ermee te breken. „Een ieder, die de naam des
Heren noemt, breke met de ongerechtigheid [adikia]”
(2 Timotheüs 2:19). God is
rechtvaardig (Romeinen 9:14) en verwacht van ons dat wij worden als Hij. God
zal ons alle ongerechtigheden vergeven en ons ervan reinigen als wij bereid
zijn onze zonden te erkennen en Hem om vergeving te vragen. „Indien wij
zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is
in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en
rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle
ongerechtigheid [adikia]” (1 Johannes 1:8-9). •
Misstap: paraptoma.
Dit woord komt 23 maal voor. Het stamt van para, dat betekent
’naast’, ’opzij’, en pipto, ’vallen’. Het betekent: naast of vlakbij
iets neervallen; een afwijking van de waarheid en de oprechtheid; een zonde,
misdrijf. Het verwijst naar een verkeerde daad, een blunder, uitglijder,
misser of afdwaling. Het is falen in het handhaven van goddelijk gedrag door
verleiding te weerstaan. Misschien is
het bekendste gebruik van de term in Jezus' gebed dat Hij zijn discipelen
ten voorbeeld gaf. Daarin wordt ons gevraagd de mensen „hun overtredingen”
te vergeven. „Want indien gij de mensen hun overtredingen [paraptoma]
vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; maar indien gij de mensen
niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen [paraptoma] niet
vergeven” (Mattheüs 6:14-15). Jezus werd aan de dood overgeleverd wegens
onze overtredingen [paraptoma] (Romeinen 4:25). Door onze aanvaarding
van zijn offer in onze plaats, worden onze overtredingen, onze misstappen,
ons niet toegerekend. „Welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de
wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen [paraptoma]
niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft
toevertrouwd” (2 Corinthiërs 5:19). Toen wij dood
waren door onze zonden, werden we door Gods genade tot leven gebracht en
kregen wij vergeving door het offer van Christus. „En in Hem hebben wij de
verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen [paraptoma],
naar de rijkdom zijner genade” (Efeziërs 1:7). „Ook u, hoewel gij dood waart
door uw overtredingen en zonden . . . hoewel wij dood waren door de
overtredingen [paraptoma]” (Efeziërs 2:1, 5). „Ook u heeft Hij,
hoewel gij dood waart door uw overtredingen [paraptoma] en
onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze
overtredingen kwijtschold” (Colossenzen 2:13). Onze taak is hen te helpen
die onverhoeds een overtreding hebben begaan (Galaten 6:1). Door de „val”
(paraptoma) van Israël heeft God behoud gebracht aan de heidenen. „Ik
vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen [pipto]
moesten? Volstrekt niet! Door hun val [paraptoma] is het heil tot de
heidenen gekomen, om hen tot na-ijver op te wekken” (Romeinen 11:11). •
Wetteloosheid, ongerechtigheid: anomia.
Dit woord komt 15 keer voor en betekent letterlijk ’geen wet’. Het
wordt meestal vertaald als ’ongerechtigheid’ en ’wetteloosheid’, zoals in 1
Johannes 3:4: „Ieder, die de zonde [hamartia]
doet, doet ook de wetteloosheid [anomia], en de zonde [hamartia]
is wetteloosheid [anomia]”. Zelfs
uiterlijk godsdienstige, belijdende christenen die misschien prachtige
dingen doen, vallen onder Gods strenge oordeel als zij doorgaan met hun
wetteloosheid of Gods wetten anderszins niet onderhouden. „Niet een ieder,
die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan,
maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te
dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam
geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele
krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend;
gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid [anomia]”
(Mattheüs 7:21-23). „Zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. De
engelen zullen uitgaan om de bozen uit het midden der rechtvaardigen af te
zonderen, en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween
zijn en het tandengeknars” (Mattheüs 13:49-50). De farizeeën
zijn het bekendste voorbeeld van mensen die rechtvaardig leken, maar in
werkelijkheid vol „wetsverachting”
(anomia) waren zoals we in Mattheüs 23:28 gelezen hebben. Een
dergelijke wetsverachting zal volgens de profetieën vlak voor de terugkeer
van Jezus Christus de tijdgeest bepalen. „En omdat de wetsverachting [anomia]
toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen” (Mattheüs 24:12). God haat
wetteloosheid of ongerechtigheid. „Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en
ongerechtigheid [anomia] hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw
God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten” (Hebreeën 1:9). En Hij
gebiedt ons ons ervan te bekeren. Wij worden gezegend als God onze wetteloze
daden vergeeft. „Zalig zij, wier ongerechtigheden [anomia] vergeven
en wier zonden [hamartia] bedekt
zijn” (Romeinen 4:7). En Hij zal dan niet meer aan onze ongerechtigheden
denken. „Ik zal mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand
schrijven, en hun zonden [hamartia]
en ongerechtigheden [anomia] zal Ik niet meer gedenken” (Hebreeën
10:16-17). •
Overtreding: parabasis.
Dit woord komt van para,
’naast’, ’over’, en basis,
’voet’. Het heeft de betekenis van het schenden van een bepaalde wet,
het overschrijden van een bepaalde grens die God heeft getrokken. Tenzij er
een grens bestaat kan er geen overschrijding plaatsvinden. „De wet immers
bewerkt toorn; waar echter geen wet is, is ook geen overtreding [parabasis]”
(Romeinen 4:15). Het effect van de wet is dat ze de mensen tot ’overtreders’
(parabates) maakt als
zij de grens die God heeft gesteld schenden of overschrijden. Zowel Adam
als Eva overtrad Gods gebod (al was van de twee alleen Eva misleid). „Toch
heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet
gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad [parabasis],
die een beeld is van de komende” (Romeinen 5:14). „En Adam heeft zich niet
laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding [parabasis]
gevallen” (1 Timotheüs 2:14). In Galaten 3:19 lezen we: „Waartoe dient dan
de wet? Om de overtredingen [parabasis] te doen blijken”. Wegens de
vijandschap van de menselijke natuur jegens God neigen wij er van nature toe
de grenslijnen die door God zijn getrokken te overschrijden. „Daarom dat de
gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich
niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: zij, die in het vlees
zijn, kunnen Gode niet behagen” (Romeinen 8:7-8). „Want ik weet, dat in mij,
dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij
mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet” (Romeinen 7:18). Daarom
is Christus, die door „de dood te ondergaan” de middelaar van het Nieuwe
Verbond is, zo belangrijk. „En daarom is Hij de middelaar van een nieuw
verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan, om te bevrijden van de
overtredingen [parabasis] onder het eerste verbond, de geroepenen de
belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden” (Hebreeën 9:15). Zijn dood
verlost ons (koopt ons vrij) van de overtredingen van Gods wetten onder het
verbond met Israël. De belofte van het Nieuwe Verbond door Christus brengt
vergeving van onze overtredingen en zorgt dat dezelfde wetten in ons hart
worden geschreven. „Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik
met het huis van Israël en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal.
Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik
hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat
zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des
HEREN. Maar dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israel sluiten zal
na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste
leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij
zullen Mij tot een volk zijn. Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste
en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij
kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des
HEREN, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer
gedenken” (Jeremia 31:31-34). God zal zijn
wetten in onze harten schrijven, dat is de kracht tegen zonde: „Ik zal mijn
wetten in hun harten leggen” (Hebreeën 10:16). •
Goddeloosheid: asebeia.
Dit woord betekent letterlijk ’geen eerbied’. Het verschijnt
in de Bijbel 17 maal in verschillende vormen. Asebeia is het
tegendeel van eusebeia,
dat letterlijk ’goede eerbied’ of godvrezendheid betekent. Asebeia
betekent leven in opstandigheid jegens God en zijn normen. Als
anomia verzet tegen Gods
wetten is, dan is asebeia
verzet tegen God zelf. Het kan ook letterlijk goddeloosheid – zonder
god – in het algemeen betekenen. God maakte
zijn wet voor de wettelozen en goddelozen opdat Hij hen tot bekering kan
brengen. „Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast,
wel wetend, dat de wet niet gesteld is voor de rechtvaardige, maar voor
wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen [asebes]
en zondaars, voor onverlaten en onheiligen, voor vadermoorders en
moedermoorders en doodslagers, hoereerders, knapenschenders, zielverkopers,
leugenaars, meinedigen, en al wat verder ingaat tegen de gezonde leer” (1
Timotheüs 1:8-10). Christus stierf voor de goddelozen. „Zo zeker als
Christus, toen wij nog zwak waren, te zijner tijd voor goddelozen [asebes] is gestorven” (Romeinen 5:6). De wereld van Noachs tijd werd
verwoest door een vloed wegens de goddeloosheid van de mensen en daarom
werden ook Sodom en Gomorra verbrand. „En de wereld van de voortijd niet
gespaard heeft, maar Noach, de prediker der gerechtigheid, met zeven anderen
bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld der goddelozen [asebes]
bracht; en de steden Sodom en Gomorra tot as verbrand, tot omkering gedoemd
en ten voorbeeld gesteld heeft voor hen, die goddeloos [asebeo]
zouden leven” (2 Petrus 2:5-6). „Want toorn van God openbaart zich van de
hemel over alle goddeloosheid [asebeia]
en ongerechtigheid van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder
houden” (Romeinen 1:18) en Hij waarschuwt ons tegen verderfelijke
activiteiten die nog meer goddeloosheid zullen voortbrengen. „Maar vermijd
de onheilige, holle klanken; want zij zullen de goddeloosheid [asebeia] nog verder drijven, en hun woord zal voortwoekeren als de
kanker” (2 Timotheüs 2:16-17). „Want de genade Gods is verschenen,
heilbrengend voor alle mensen, om ons op te voeden, zodat wij, de
goddeloosheid [asebeia] en
wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig [euseboos, het tegenovergestelde] in deze wereld leven” (Titus
2:11-12). Uiteindelijk
zal Christus komen om de „goddeloosheden” [asebeia]
van Israël, zijn uitverkoren volk, af te wenden (Romeinen 11:26). Als God
toestaat dat zijn uitverkoren mensen – zijn Gemeente – worden vervolgd, om
hen te oordelen en te reinigen, dan zal het oordeel dat Hij op de goddelozen
zal brengen des te ernstiger zijn. „Indien hij echter als Christen lijdt,
dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam. Want het is
nu de tijd, dat het oordeel begint bij het huis Gods; als het bij ons
begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het
evangelie Gods? En indien de rechtvaardige ternauwernood behouden wordt,
waar zal dan de goddeloze [asebes]
en zondaar verschijnen?” (1 Petrus 4:16-18). „Goddelozen [asebes],
die de genade van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser
en Here, Jezus Christus, verloochenen . . . Ook over hen heeft Henoch, de
zevende van Adam af, geprofeteerd, zeggende: Zie, de Here is gekomen met
zijn heilige tienduizenden, om over allen de vierschaar te spannen en alle
goddelozen [asebes] te straffen
voor al hun goddeloze [asebeia]
werken, die zij goddeloos [asebeo]
bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze [asebes]
zondaars tegen Hem gesproken hebben” (Judas 1:4, 14-15). •
Schuld: opheilema.
Dit woord komt slechts tweemaal voor en wordt gebruikt als metafoor
van de zonde in Jezus' voorbeeldgebed dat wel ’het Onze Vader’ genoemd
wordt. „Vergeef ons onze schulden [opheilema],
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren” (Mattheüs 6:12). Onze zonden zijn
schulden die wij bij God hebben. •
Ongehoorzaamheid: parakoe, apeitheia.
Parakoe komt van para,
’naast’, ’opzij’, en akouo,
’horen’, en heeft de betekenis van ’niet goed (willen) luisteren’.
Het betekent een weigering te luisteren of acht te slaan op Gods geboden en
wordt driemaal gebruikt. Eva was de eerste die ongehoorzaam was en Adam
volgde welbewust: „Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer
velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één
zeer velen rechtvaardigen worden” (Romeinen 5:19). Wij moeten „elk bedenksel
als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus en gereed
staan, zodra uw [onze] gehoorzaamheid volkomen is, alle ongehoorzaamheid [parakoe]
te straffen” (2 Corinthiërs 10:5-6). Onze ongehoorzaamheid [parakoe]
verdient een „rechtmatige vergelding” (Hebreeën 2:2). Apeitheia
wordt zevenmaal gebruikt en
betekent letterlijk ’niet overtuigd (willen worden)’. Het verwijst naar
hardnekkige verwerping van de wil van God. „Want evenals gij eertijds aan
God ongehoorzaam [apeitheo] waart
[onbekeerd en dus ongehoorzaam], maar nu ontferming hebt gevonden door hun
[Israël] ongehoorzaamheid [apeitheia], zo zijn ook dezen nu [de Joden
in de tijd van Christus en Paulus] ongehoorzaam [apeitheo]
geworden, opdat door de u betoonde ontferming ook zij thans ontferming
zouden vinden. Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid [apeitheia]
besloten, om Zich over hen allen te ontfermen” (Romeinen 11:30-32), Na Israëls
ongehoorzaamheid is Gods evangelie tot de heidenwereld gebracht en zou zich
nog overvloediger daarin openbaren, dat de redding van de heidenwereld ook
voor Israël weer de barmhartigheid van God zal openen. „Aangezien nog te
wachten is [de gelegenheid blijft], dat sommigen tot die rust zullen ingaan,
en zij [Israël], die het evangelie eerst ontvangen hebben, niet ingegaan
zijn wegens hun ongehoorzaamheid [apeitheia]” (Hebreeën 4:6). De Joden
toonden dezelfde ongehoorzaamheid als de eerste generatie van Israël die hun
belette het beloofde land binnen te gaan en als de generaties daarna
waardoor God zich van hen afkeerde. Wij worden
aangespoord niet dezelfde weg te gaan. „Laten wij er dus ernst mede maken om
tot die rust in te gaan, opdat niemand ten val kome door dit voorbeeld van
ongehoorzaamheid [apeitheia] te volgen” (vers 11). Satans geest
beheerst de „kinderen der ongehoorzaamheid [apeitheia]” van deze
wereld (Efeziërs 2:2). Wij worden gewaarschuwd voor misleiding door zulke
eigenzinnige mensen, die Gods toorn over zich afroepen. „Laat niemand u
misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de
kinderen der ongehoorzaamheid [apeitheia]” (Efeziërs 5:6). •
Onwetendheid, dwaling: agnoema.
Dit woord komt slechts eenmaal voor, in Hebreeën 9:7. Het verwijst
naar zonden die per ongeluk worden begaan door onwetendheid of door
onbewuste dwaling. Gebrek aan
kennis doet echter de zonde niet teniet; er moet nog altijd verzoening voor
worden gedaan. Onwetendheid is geen excuus. In het oude Israël ging de
hogepriester elk jaar op de Verzoendag de tabernakel of de tempel binnen om
voor deze zonden een offer te brengen. Als wij ons van onze onwetendheid
bewust worden, moeten wij ons bekeren. Ook zonden „in onwetendheid bedreven”
moeten door het offer van Jezus Christus worden bedekt. •
Gebrek, tekort: amomos, hettema, memphomai,
elencho. Paulus vond een „gebrek” (hettema,
’afname’, ’verzwakking’, ’verlies’ of ’achteruitgang’) bij de
Corinthische gemeenteleden die elkaar voor het gerecht daagden (1
Corinthiërs 6:7; NBG-vertaling: „verloren”; Statenvertaling: „gebrek”). God
„berispte” (memphomai;
Hebreeën 8:8) Israël, omdat ze het Oude Verbond niet nagekomen zijn.
God beloofde een Nieuw Verbond. Er was niets aan te merken op Gods wetten,
maar op het hart van de Israëlieten. „Want dit is het verbond,
waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de
Here: Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten
schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk
zijn” (Hebreeën 8:10). Efeziërs 1:4
zegt ons dat zij die door God worden gekozen „onberispelijk”
(amomos) moeten zijn. Mattheüs
18:15 instrueert ons dat als een broeder zondigt
(hamartano, ’zondigen’ of ’tekortschieten’) wij hem onder
vier ogen moeten „bestraffen” (elencho,
wat ook ’berispen’ of ’terechtwijzen’ betekent). Begrijpen wat
zonde is en erkennen wat de rampzalige, verwoestende uitwerking ervan op het
menselijk leven is vormen de eerste stap om de zonde te overwinnen. Het
Feest van Ongezuurde Broden symboliseert onze vrijheid van de slavernij aan
de zonde. God heeft de bekeerde gelovinge door het offer van Jezus Christus
bevrijd en zij moeten nu vrij van zonde blijven. In plaats van
aan de zonde verslaafd te zijn maant Paulus ons aan een andere meester te
dienen: „Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven
ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde
tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? Maar Gode zij
dank: gij waart slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam
geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; en, vrijgemaakt
van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid” (Romeinen
6:16-18).
HOE KUNNEN WIJ
De strijd tegen de
zonde is te winnen als wij weten hoe wij daarin te werk moeten gaan. Een uiterst
belangrijk aspect van Gods doel met ons is onze bekering, de erkenning van
onze zondige staat en van de mate waarin wij zijn tekort geschoten in het
voldoen aan Gods maatstaven, en onze beslissing volgens Gods levenswijze te
gaan leven. Wij streven ernaar onze zonden te identificeren, ze te
overwinnen en een zondeloos leven te leiden. Maar als God
ons helpt de grote omvang van onze zonden in te zien, is een gevoel van
afkeer en moedeloosheid een natuurlijke menselijke reactie. Zelfs de apostel
Paulus worstelde met zijn zwakheden. „Want ik weet, dat in mij, dat wil
zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij
aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. Want niet wat ik wens, het
goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dat doe ik” (Romeinen
7:18-19). Hoe kunnen
wij onze karaktergebreken te boven komen en het eeuwige leven bereiken dat
God ons aanbiedt? Hoe kunnen wij veranderen en de zonde overwinnen? Eens kwam er
een rijke jongeman naar Jezus toe om te vragen wat hij moest doen om het
eeuwige leven te bereiken. Christus zei hem: „Indien gij het leven wilt
binnengaan, onderhoud de geboden” (Mattheüs 19:17). Toen de jongeman vroeg
over welke geboden Jezus het had, verwees Christus naar vijf van de Tien
Geboden en naar het gebod de naaste lief te hebben als zichzelf. Maar Hij
liet na het Tiende Gebod, dat begeerte verbiedt, te noemen. Begeerte was
juist het probleem van de man, wat een van de redenen is waarom dit verslag
in de Bijbel staat. De jongeman was te zeer aan zijn rijkdommen gehecht om
ze op te geven en daarom „ging hij bedroefd heen” (vers 21-22). Uit vers 21
mag niet de conclusie getrokken worden dat iedere christen zijn bezit moet
verkopen. Jezus wist echter dat rijkdom de hoogste prioriteit in het leven
van deze jonge man was. Een christen moet bereid zijn van alles afstand te
doen. Rijkdom bleek het struikelblok van deze jonge man, zoals voor velen in
de wereld. „Want gij zijt geroepen,
broeders, om vrij te zijn; gebruikt echter die vrijheid niet als een
aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. Want de
gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben
als uzelf” (Galaten 5:13-14). Velen
beseffen niet wat echte naastenliefde is. De jongeman werd hierop getest en
faalde. Hij miste de echte liefde voor Gods geboden en koos er voor aan zijn
roeping (Mattheüs 19:21: „en kom
hier, volg Mij”) geen gehoor te geven. Christus zei
hoe moeilijk het voor een rijke is het Koninkrijk van God binnen te gaan
wegens de menselijke neiging te begeren en op stoffelijke bezittingen te
vertrouwen in plaats van op God. De verbaasde discipelen vroegen: „Wie kan
dan behouden worden?” Christus' antwoord bevat de sleutel tot het overwinnen
van de zonde: „Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle
dingen mogelijk” (vers 26). Niemand van
ons kan zijn gebreken, zonden, tekortkomingen overwinnen zonder de hulp van
God. Zelfs als wij met onze eigen wil onze daden zouden kunnen veranderen,
kan alleen God ons hart veranderen.
Daarom deed Paulus een beroep op de leden van de gemeente in Rome
zich niet aan de wereld te conformeren, maar zich te laten veranderen door
Gods Geest en de „vernieuwing van uw denken” (Romeinen 12:1-2). Om onze
zonden aan te pakken moeten wij ons aan God overgeven. Als God iemand tot
wezenlijke verandering roept, leidt Hij de persoon naar dit punt van
overgave. Bekering komt door de goedheid van God, niet door die van onszelf.
„Beseft gij niet, dat de goedertierenheid Gods u tot boetvaardigheid leidt?”
(Romeinen 2:4). God schenkt
berouw en bekering opdat wij de waarheid zullen kennen (2 Timotheüs 2:25:
„dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren”) en opdat wij
zullen leven. „Zo heeft dan God ook de heidenen de bekering ten leven
geschonken” (Handelingen 11:18). Wij zijn echter vrij om te beslissen of wij
ons zullen bekeren. Petrus spoorde zijn landgenoten aan: „Komt dan tot
berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden, opdat er tijden van
verademing mogen komen van het aangezicht des Heren” (Handelingen 3:19). Na onze
bekering en nadat wij als uiterlijk teken daarvan zijn gedoopt, belooft God
ons zijn Geest te geven. Die Geest stelt ons in staat de zonde te
onderkennen en te overwinnen. Door bekering worden wij wat God betreft een
nieuw schepsel. „Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude
is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen” (2 Corinthiërs 5:17). Hij
maakt het ons mogelijk als een andere persoon te gaan leven en onze zonden
achter ons te laten. Wij kunnen overwinnen „Gij
daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de
Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet
heeft, die behoort Hem niet toe” (Romeinen 8:9). De heilige Geest maakt het
verschil. Wij zijn kinderen van God als we zijn Geest in ons hebben.
„Ziet, welk een liefde ons de Vader
heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het ook.
Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent” (1 Johannes 3:1). Het Gezin van
God is klein. „Wees niet bevreesd, gij klein kuddeke! Want het heeft uw
Vader behaagd u het Koninkrijk te geven” (Lukas 12:32). Dat kleine gezin
heeft echter goddelijke kracht ontvangen. Met die kracht – Gods Geest –
kunnen we de zonde vermijden. „Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet”
(1 Johannes 3:6). Johannes zegt dat „wij kinderen Gods” (vs. 1) die in
Christus blijven (vs. 6) niet meer zondigen zoals we dat voor ons berouw en
onze bekering deden. En het verschil is groot, zoals het verschil tussen
leven en dood. „Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven,
omdat wij de broeders liefhebben. Wie niet liefheeft, blijft in de dood”
(vs. 14). De heilige
Geest is „het zaad Gods” (vs. 9, Grieks:
sperma), waardoor in ons, als Gods
kinderen, zijn krachtige natuur wordt ontwikkeld. „Zijn goddelijke kracht
immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd
door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en
macht; door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd,
opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan
het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst” (2 Petrus 1:3-4). Weet dat de
heilige Geest geen robot van ons maakt, waardoor we niet meer zouden kunnen
zondigen. God heeft de mens een vrije wil gegeven, zodat Hij weet dat zijn
kinderen vrijwillig de beslissing hebben genomen Hem van harte te
gehoorzamen – zich van harte aan de regels van het Gezin houden. Daarom
kunnen wij, met hulp van God, de zonde overwinnen! Zolang we mens zijn
hebben we ook nog de menselijke natuur. Daarom moeten we volharden. „Want
gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. Maar die
volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij volkomen en onberispelijk
zijt en in niets te kort schiet” (Jakobus 1:3-4). Maar hoe gaan
we nu in de praktijk te werk om de zonde uit te roeien? Het is niet zo
eenvoudig als vragen om meer van Gods Geest en dan rustig afwachtend
toekijken hoe God op een of andere wonderbaarlijke en ogenblikkelijke wijze
onze overtredingen teniet doet. Wij moeten eraan werken en een nauwgezette
inspanning verrichten, terwijl Gods Geest ons kracht geeft en onze
inspanningen versterkt. In Efeziërs 4
geeft Paulus een eenvoudig te begrijpen formule voor verandering. Hij
illustreert deze met verscheidene voorbeelden, zodat wij duidelijk kunnen
begrijpen wat er voor het overwinnen van zonde nodig is. Wanneer wij deze
verzen bestuderen, zien wij drie stappen die wij moeten nemen om van een
zondig leven over te gaan op een leven dat op de juiste wijze Gods
werkzaamheid met en in ons laat zien. Als wij een van deze stappen
overslaan, kan verandering ofwel niet plaatshebben ofwel zal ze onvolledig
blijven. Paulus'
instructie aangaande het overwinnen van de zonde is
„dat gij, wat uw
vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat,
naar zijn misleidende begeerten, dat gij verjongd wordt door de geest van
uw denken, en de nieuwe mens aandoet, die naar de wil van God
geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid” (Efeziërs 4:22-24). Weg met het oude De eerste
stap, zegt Paulus, is „het afleggen van de oude mens”. Om dit te doen moeten
wij beseffen dat onze „oude mens” onze vleselijke, zelfzuchtige natuur is,
die in vijandschap met God leeft (Romeinen 8:7). Ons onbekeerde menselijke
hart wil God niet gehoorzamen (Deuteronomium 5:29) en is in Gods ogen
„arglistig” en „verderfelijk” (Jeremia 17:9). „Och, hadden
zij steeds zulk een hart om Mij te vrezen en om al mijn geboden te
onderhouden, opdat het hun en hun kinderen voor altoos wel mocht gaan!”
(Deuteronomium 5:29). „Arglistig is
het hart boven alles, ja, verderfelijk is het; wie kan het kennen?” (Jeremia
17:9). Onze
egoïstische levenswijze van zonde voert ons onverbiddelijk naar de dood. „Soms schijnt
een weg iemand recht, maar het einde daarvan voert naar de dood” (Spreuken
14:12). „Want het
loon, dat de zonde geeft, is de dood” (Romeinen 6:23). De „oude
mens” waarop Paulus doelt wordt gevormd door zowel onze onbekeerde geest als
de afzonderlijke daden van zonde die eruit voortkomen. Hij, de oude mens,
moet symbolisch ter dood worden gebracht in het water van de doop. „Wat
zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade
toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven
zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus
Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven
door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is
door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden
wandelen” (Romeinen 6:1-4). Geestelijk moeten wij de bijl aan de wortel
leggen, zodat de kwaadaardige boom ophoudt zijn verdorven vrucht, de zonde,
te produceren. Uiteindelijk
kan God met de slechtste van ons werken; Hij kan ons bevrijden van vele
zonden die ons gevangen houden – zonden waarvan wij denken dat wij ze nooit
kunnen overwinnen. Wij kunnen worden bevrijd van talloze banden die ons
verstrikken en gijzelen. Wij kunnen vrij zijn, zelfs al zitten wij nu nog
hulpeloos in de ketenen van de zonde gevangen. „Zijn ongerechtigheden vangen
de goddeloze, in de strikken zijner zonde raakt hij vast” (Spreuken 5:22). Door ons
bekering te geven en ons door de dood van zijn Zoon met zichzelf te
verzoenen wist God onze zonden van het verleden uit en geeft Hij ons de hulp
die wij nodig hebben om te overwinnen. Met Gods hulp
worden wij steeds meer bevrijd van een verkeerde manier van leven die door
Paulus wordt omschreven als slavernij. „Weet gij niet, dat gij hem, in wiens
dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als
slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid
tot gerechtigheid?” (Romeinen 6:16). Om uit de slavernij te breken moeten
wij „de leden, die op de aarde zijn [doden]: hoererij, onreinheid,
hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij”
(Colossenzen 3:5). Als wij Gods
Woord bestuderen, worden onze zonden aan ons geopenbaard. De Bijbel helpt
ons te bepalen welke veranderingen wij moeten aanbrengen. Het Woord van God
is, als wij het toelaten, „levend en krachtig en scherper dan enig
tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het vaneenscheidt ziel
en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des
harten” (Hebreeën 4:12). Als wij ons
aan het doordringende licht van Gods Woord overgeven, helpt God ons onze
verkeerde gewoonten en gedachten te identificeren. Wij moeten ons er dan van
afkeren en goddelijke gedachten aannemen en godvruchtige werken verrichten.
Maar alleen kunnen wij dat niet. Na te hebben
vastgesteld wat wij moeten veranderen, kunnen wij met Gods Woord en zijn
Geest Hem hulp vragen om te overwinnen. Wij moeten het geschenk van Gods
Geest in ons aanwakkeren. „Om die reden herinner ik u eraan, de gave Gods
aan te wakkeren” (2 Timotheüs 1:6). De heilige Geest kan ons iedere dag
vernieuwen en zal onze nieuwe natuur van kracht voorzien voor de succesvolle
strijd tegen de zonde. „Daarom verliezen wij de moed niet, maar al vervalt
ook onze uiterlijke mens, nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag
vernieuwd” (2 Corinthiërs 4:16). Door de Geest kunnen wij „de werkingen des
lichaams” doden (Romeinen 8:13). Veel mensen
slagen niet in hun strijd tegen de zonde doordat zij proberen de zonde op
eigen kracht te overwinnen in plaats van op Gods Geest te vertrouwen. Paulus
erkent dit menselijk tekort. Hij kende de invloed van de wet van de
menselijke natuur heel goed. „Als ik het goede wens te doen, is het kwade
bij mij aanwezig” (Romeinen 7:21). Dit beschrijft de strijd van de zondige
natuur van Paulus – en van iedere volgeling van Christus – met zijn nieuwe
goddelijke natuur. Door Jezus
Christus, door zijn offer voor de zonde en zijn natuur die in ons woont
(Galaten 2:20), kunnen wij een nieuw, godvruchtig leven leiden. Wij kunnen
worden verlost van „alle ongerechtigheid” en worden gereinigd als Gods
„eigen volk, volijverig in goede werken” (Titus 2:14). Met
Gods hulp kunnen wij
overwinnen. Leve het nieuwe Als wij
alleen de oude mens afleggen, is het proces van overwinnen niet voltooid.
Een christelijk leven is een leven van veranderingen. Wij hebben vastgesteld
wat verkeerd is: de goddeloze kenmerken van de oude mens. Wij hebben God
gevraagd om hulp om te veranderen. Nu komt het moeilijke deel: wij moeten
met Gods hulp de positieve eigenschappen in ons opnemen die het tegendeel
zijn van de gebreken die wij hebben vastgesteld. Paulus omschrijft dit als
het „aandoen van de nieuwe mens” (Efeziërs 4:24) met alle goddelijke
kenmerken. Wij moeten onze aandacht en inspanningen richten op het
godvruchtige gedrag dat wij in de praktijk willen brengen. Om het
negatieve uit te schakelen moeten wij ons concentreren op het positieve.
Daarom zijn de voorbeelden die Paulus gebruikt zo leerzaam en duidelijk,
zoals zijn eerste voorbeeld van liegen („Legt daarom de leugen af en spreekt
waarheid”, vers 25). Iemand kwam eens bij een ervaren christen en zei dat
hij een probleem met liegen had. De ervaren christen antwoordde voor de grap
dat hij er niet zeker van was of hij hem wel kon geloven. Immers, wanneer is
een leugenaar geen leugenaar? Hij houdt niet op een leugenaar te zijn alleen
omdat hij zijn mond houdt. De enige manier waarop een leugenaar een
karakterverandering kan aantonen is door het spreken van de waarheid
(hetzelfde vers). Hij moet het oude afleggen door het nieuwe aan te doen. Wanneer een
voormalige leugenaar begint consequent de waarheid te spreken, beginnen zijn
oude gewoonten van dubbelzinnigheid aan kracht in te boeten en af te
sterven. Zo helpt Gods Geest ons te overwinnen. Paulus noemt
nog een voorbeeld: stelen. Wanneer is een dief geen dief? Het enige
aantoonbare bewijs dat een dief zijn gewoonten heeft veranderd is door het
tegendeel te doen. Stelen is eenvoudig een daad van onrechtmatig nemen. De
tegengestelde eigenschap is geven. God kan een dief helpen te leren werken
zodat „hij iets kan mededelen aan de behoeftige” (vers 28).
Paulus zei dat „gij verjongd wordt door de geest van uw denken”. Een
dier zondigt niet, omdat het niet kan redeneren. Maar een mens kan door de
geest van zijn denken zonde voorkomen.
Christus zei dat zonde niet slechts bestaat uit een fysieke daad; als wij
alleen al de gedachte eraan in onze geest toelaten, hebben wij reeds
gezondigd. Realiseert
u zich dat als het verkeerd is om een bepaald iets te doen,
het ook verkeerd is om erover te denken?
„Allen hebben
gezondigd”, staat er in de Bijbel. Wat zonde
is hebben we gelezen in 1 Johannes 3:4. Satan moet
het weten – hij is de onzichtbare invloed die de weg van deze wereld
bepaalt. Hollywood
wordt door velen gezien als het mekka van de zonde. In de kiosken in
Hollywood lag vroeger een zeer werelds boekje, geschreven in een heel
lichte, luchtige en satirische stijl, met de titel: Hoe u in Hollywood
kunt zondigen. Er stond
een definitie van zonde in. Die definitie was zeer veelzeggend en niet ver
bezijden de waarheid: „Zonde is het denken van gedachten die u
niet zou mogen denken over dingen die u niet zou mogen doen terwijl u
dat soort gedachten denkt.” Gods
definitie is: „De zonde is wetteloosheid” (1 Johannes 3:4) – het overtreden
van de wet van liefde, zoals die wordt gedefinieerd door de Tien Geboden. Jezus zei:
„Hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat maakt de mens onrein. Want van
binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk [alle overtredingen van de
wet – de Tien Geboden]” (Markus 7:20-22). „Allen hebben
gezondigd”, zegt de Bijbel. En is er één mens, en meer in het bijzonder één
christen, die niet steeds weer de strijd tegen de zonde, die door de apostel
Paulus beschreven wordt, heeft doorgemaakt? „Want ik doe niet wat ik wens,
maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik . . . Want niet wat ik wens, het
goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dat doe ik” (Romeinen 7:15,
19). Is er iemand die deze strijd niet verloren heeft, wellicht al vele
malen? Natuurlijk
kan geen enkel mens uit zichzelf boven de zonde staan. „Bij mensen is het
onmogelijk,” zei Jezus, „maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk
bij God” (Markus 10:27). En Paulus
gaat verder met te laten zien dat verlossing van de vleselijke gezindheid
(Romeinen 8:5) alleen bereikt kan worden door Jezus Christus en de inwonende
kracht van Gods heilige Geest – „opdat de eis der wet vervuld zou worden in
ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest . . . Want allen,
die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods” (Romeinen 8:4, 14) Jawel, maar
wij moeten ook ons aandeel bijdragen. En het draait allemaal om ons
denken. Bekering van
zonde betekent letterlijk ons denken veranderen met betrekking tot
zonde. Als wij ons bekeren en gedoopt worden, en Jezus Christus als
Verlosser aanvaarden, wordt ons beloofd dat wij het geschenk van de heilige
Geest zullen ontvangen en „dat gij verjongd wordt door de geest van uw
denken” (Efeziërs 4:23).
De aanwezigheid van de heilige geest is de
vernieuwing van het denken. Hoe komt men
eigenlijk tot zonde? „Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit
voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. Daarna, als die
begeerte [het verlangen in het denken]
bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de
dood voort” (Jakobus 1:14-15). De verleiding
ligt in het denken. Als u denkt
over hetgeen u in verleiding brengt – als u uw gedachten erover laat
gaan – u in gedachten ermee bezighoudt – of dat nu een verlangen is om
ergens heen te gaan, iets te doen of iets te hebben waarvan u weet dat het
verkeerd is – wordt het denken erover uiteindelijk bevrucht – leidt
tot handelen – en
brengt zonde voort. Uiteindelijk
doet u hetgeen waaraan u steeds bleef denken, verlangend om het te doen. Als
u eraan blijft denken, zult u na een poosje niet meer in staat zijn om het
te weerstaan. Daarom hebt u
zo vaak de strijd tegen de zonde verloren – u bleef eraan denken,
ernaar verlangen, het willen. De manier om
zonde te voorkomen is om het denken te laten vervullen door de geest van
God. „Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn”
(Colossenzen 3:2). De manier om
iets uit uw hoofd te zetten, is om een tegengestelde gedachte in het
hoofd te halen. Nogmaals moet
benadrukt worden dat alleen al de gedachte – iets wensen wat God heeft
verboden – zonde is, zoals Jezus heeft uitgelegd. Niet alleen plannen maken
om te zondigen, maar fantasieën over zaken die God heeft verboden. Maar we
beginnen om foute gedachten te verbannen. Met de hulp van Gods geest kunnen
we dat doen door over te stappen op andere, positieve gedachten. U hebt
misschien wel eens gezien hoe ouders hun baby proberen te sussen als de baby
huilt. Er is óf iets dat het kind pijn doet en dat verholpen moet worden, óf
de baby denkt aan iets waardoor hij huilt of dreint. Het helpt meestal niet
veel om alleen maar sst te zeggen of te zeggen dat hij moet ophouden met
zeuren. Sommige
ouders hebben het trucje ontdekt om de baby te kalmeren door hem aan iets
anders te laten denken.
In plaats van hem te zeggen dat hij moet ophouden met huilen, moet u zijn
aandacht trekken met iets nieuws – hem met iets nieuws laten spelen – en
voor u het weet zal het kind helemaal vergeten zijn waarom het huilde. Probeer
diezelfde methode op uzelf toe te passen. In plaats van op materiële of
wereldlijke dingen behoort iemand die volwassen is zelfdiscipline te
gebruiken en zijn denken op geestelijke zaken te richten. Open uw Bijbel.
Houd uw geest bezig met de bestudering van een geestelijk
onderwerp. Probeer het
de volgende keer dat u in verleiding komt. Bid erover. Vraag God om u
te helpen. Zie hoe snel u verleiding en zonde begint te overwinnen en hoe
groot uw geestelijke groei en de ontwikkeling van uw karakter zullen zijn. Afbrekende of opbouwende woorden? Paulus noemt
verder nog als voorbeeld de manier waarop wij tegen elkaar spreken. Onze
tong geeft vaak nauwkeurig aan wat onze overheersende aard is, hetzij goed
of kwaad. Jezus Christus merkte op: „Uit de overvloed des harten spreekt de
mond” (Mattheüs 12:34). Jakobus zegt ons dat de tomeloze tong een „wereld
der ongerechtigheid” is. „Zo is ook de tong een klein lid en voert toch een
hoge toon. Zie, hoe weinig vuur een groot bos in brand steekt. Ook de tong
is een vuur, zij is de wereld der ongerechtigheid; de tong neemt haar plaats
in onder onze leden, als iets, dat het gehele lichaam bezoedelt en het rad
der geboorte in vlam zet, terwijl zij zelf in vlam gezet wordt door de hel”
(Jakobus 3:5-6). Zwijgen opdat
geen slechte taal uit de mond glipt kan een stap in de goede richting zijn.
Maar als iemand zijn mond houdt, is dat nog helemaal geen bewijs dat zijn
natuur is veranderd. Tenslotte, „zelfs een dwaas die zwijgt, gaat door voor
wijs” (Spreuken 17:28). Zijn natuur wordt wezenlijk veranderd als hij begint
zijn tong op een positieve manier te gebruiken. „Geen liederlijk woord kome
uit uw mond, maar als gij een goed woord hebt, tot opbouw, waar dit nuttig
is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen” (Efeziërs 4:29). Om verkeerd
spreken te overwinnen moeten wij God vragen ons te helpen ons te richten op
het bemoedigen en opbouwen van mensen in plaats van hen neer te halen. „De mond des
rechtvaardigen is een bron van leven” (Spreuken 10:11). „Uitgelezen
zilver is de tong des rechtvaardigen” (Spreuken 10:20). Wij moeten
bidden dat God ons spreken „te allen tijde aangenaam, niet zouteloos” maakt
(Colossenzen 4:6). Zo moeten wij
het contrast zien in de gedragseigenschappen die in Efeziërs 4:31-32 worden
genoemd. „Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw
midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. Maar weest jegens elkander
vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u
vergeving geschonken heeft.” Wij kunnen ons ontdoen van minderwaardige
eigenschappen door ons op positieve karaktereigenschappen te richten. Wij
kunnen dit principe op ieder aspect van ons gedrag toepassen. Pas deze
methode toe en met Gods hulp wordt verandering ten slotte werkelijk
mogelijk. Welke kracht zal in u zijn? Twee wat
onduidelijke verzen in deze bijbelpassage van Efeziërs 4 moeten ons nu iets
zeggen. Wanneer wij toegeven aan de natuur van de oude mens met al zijn
verdorven gewoonten, dan „bedroeven wij de heilige Geest” (vers 30) en geven
we „de duivel voet” (vers 27). Misschien kunnen wij nu begrijpen dat Gods
Geest niet kan vertoeven in een disharmonieuze omgeving van liegen, stelen
en verdorven spreken en handelen, terwijl Satan in zulke omstandigheden
gedijt en ze in feite aanmoedigt. Doen wij
daarentegen het gedrag van de nieuwe mens aan, dan overheerst het
tegengestelde. Satan haat godvruchtig gedrag en kan niet lang in zo'n
omgeving blijven. Gods Geest echter bloeit in iemand die een godvruchtig
leven leidt. Dit alles is
een mooie illustratie van een eenvoudige, maar diepzinnige waarheid: als
wij ons aan God onderwerpen en de duivel weerstaan, zal hij van ons
wegvluchten. „Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel,
en hij zal van u vlieden” (Jakobus 4:7). „Wandelt door de Geest en voldoet
niet aan het begeren van het vlees” (Galaten 5:16). Wij kunnen de lucht uit
een glas halen door het met water te vullen. Evenzo kunnen wij ons van de
verdorven menselijke natuur ontdoen door ons leven te vullen met Gods natuur
en zijn vele wonderbaarlijke eigenschappen. Het goede
nieuws is dat wij door de genade van God de zonde kunnen overwinnen. Dat
betekent niet dat wij nooit meer zullen zondigen, want we zijn nog altijd
fysiek en dus aan menselijke zwakheden onderhevig. Wij hoeven echter
tegenover onze zonden niet ontmoedigd te raken. Wij moeten ons er juist over
verheugen dat wij eraan denken, omdat dit de eerste stap is om ze met wortel
en tak uit te roeien. „Laat u niet
overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede” (Romeinen
12:21). God helpt ons
onze verkeerde daden in te zien. Door de kracht van zijn Geest werkt Hij in
ons om ons te versterken, te bemoedigen en ons van hoop te vervullen in onze
strijd tegen de zonde, waardoor wij weten dat onze overwinning vaststaat.
Wanneer wij de oude mens
afleggen, in de geest van ons denken vernieuwd worden en de nieuwe mens
aandoen, zullen wij uiteindelijk de zonde hebben overwonnen. Het kan niet
anders!
|